Cum stabilesc companiile aeriene prețul biletelor și de ce se pot scumpi cu 60% de la o zi la alta

Sebastian Popescu 03/08/2018 | 14:54 Ştiri
Cum stabilesc companiile aeriene prețul biletelor și de ce se pot scumpi cu 60% de la o zi la alta

Unul dintre cele mai obositoare lucruri când planifici o vacanță este să găsești bilete de avion la un preț accesibil, pentru că tarifele pot varia foarte mult de la o zi la alta, sau în funcție de compania aleasă.

Acest lucru se întâmplă deoarece prețul biletelor este stabilit de programe de inteligență artificială, care iau în calcul mai mulți factori precum rezervările anterioare, numărul locurilor disponibile, nivelul cereri pe anumite rute sau probabilitatea de a vinde biletele rămase.

„Să spunem că vreți să zburați de la Londra până la Miami. Zborul la care vreți să faceți rezervare este și legătura către un alt zbor către Bogota. Cu toate că parcurgeți o distanță mai scurtă în drumul până la Miami, puteți ajunge să plătiți mai mult pe bilet decât pasagerii care își continuă apoi drumul până la Bogota. Asta se întâmplă deoarece companiile aeriene încearcă să vă descurajeze să rezervați locuri pe care vor să le păstreze pentru cei care vor să parcurgă înreaga distanță”, spune jurnalistul CNBC Tom Chitty.

O altă strategie abordată de companiile aeriene în determinarea prețului biletelor este să creeze un profil al pasagerilor și să îi repartizeze în una din două categorii, în funcție de scopul călătoriei: business sau turism. Iar prețurile biletelor pot fi să difere foarte mult de la o categorie la alta.

„O companie aeriană care oferă zboruri de la Londra către Bali poate presupune că pasagerii de pe această rută merg în vacanță, astfel că îi plasează la categoria „turiști”. Aceștia își vor cumpăra biletele cu mult timp în avans, astfel că prețurile stabilite de companii sunt foarte mari la început. Ulterior, prețurile sunt ajustate în funcție de reacția pieței, companiile asigurându-se că sunt suficient de mari încât să își maximizeze profiturile, dar nu prea mari încât să rămână cu locuri goale”, mai explică Chitty.

Jurnalistul a făcut comparația cu ruta Londra-Hong Kong, pe care circulă mai mult oameni de afaceri. În acest caz, companiile aeriene stabilesc prețuri mici pentru început pentru a vinde un număr minim de bilete care să acopere cheltuielile zborului, ca apoi biletele să înceapă să se scumpească brusc, ajungând la tarife extrem de ridicate în cazul celor care vor să cumpere un tichet last minute. Potrivit datelor CNBC, oamenii de afaceri tind să își rezerve biletele mult mai aproape de data călătoriei și sunt dispuși să plătească cu 60% mai mult pentru un bilet decât turiștii.


Foto: Gulliver/Getty Images