Cum și-au adjudecat premiile în ultimii ani cei mai mari jucători de tenis din lume

Mimi Noel 21/02/2022 | 10:22 Global
Cum și-au adjudecat premiile în ultimii ani cei mai mari jucători de tenis din lume

În tenis, elita ia toată gloria, dar și grosul banilor încasați din premii și din contracte de publicitate, deopotrivă. Persistă însă o diferență semnificativă, când vorbim de tenisul masculin și cel feminin.

Când Rafael Nadal l-a înfrânt pe rusul Da­niil Medvedev în finala masculină a turneului Australian Open, a reușit să scrie is­to­rie. Și-a înscris în palmares al 21-lea titlu de Grand Slam din carieră, ceea ce-l plasează pe primul loc chiar și în fața celor mai re­du­tabili rivali actuali, Roger Federer (nu a putut participa din cauza unei accidentări) și Novak Djokovic (nevoit să părăsească Australia în urma unui scandal în jurul vac­ci­nării anti-COVID-19, fapt care a ținut prima pagină a presei internaționale toată luna ianuarie). Un record (până pe 30 ia­nua­rie, toți trei aveau câștigate 20 de titluri de Grand Slam) care se traduce evident și în bani.

Premiul pentru câștigarea finalei de la Mel­bourne este de două milioane de do­lari americani. Acum 40 de ani, câștigătorul aceluiași turneu, Johan Kriek, încasa cam 200.000 de dolari, la valoarea actuală a mo­nedei americane.

În cazul turneului feminin, saltul premii­lor este și mai consistent. Când tenismena Chris Evert câștiga Australian Open în 1982, a fost răs­plătită cu puțin peste ju­mă­tate din suma încasată de Kriek. Astăzi sun­tem în punc­tul în care turneele de Grand Slam le oferă câștiguri similare jucătorilor de tenis indi­ferent de gen. Sportiva cu cele mai mari ve­ni­turi obținute anul trecut este tenismena niponă Naomi Osaka, iar pe lo­cul al doilea se situează tot o tenismenă – este vorba de­spre americanca Serena Williams.

Disparități între premiile primite de bărbați și femei

Se menține totuși un ecart în materie de valoare a premiilor în funcție de gen. În 2021, de exemplu, la orice nivel, jucătorii bărbați au câștigat mai mult decât tenismenele. Novak Djokovic, cel mai bine plasat tenismen anul trecut, a încasat 9,1 milioane de dolari din premii. Sârbul a câștigat anul trecut trei turnee de Grand Slam. Tenismena numărul unu a lumii, Ashleigh Barty, are în palmares un sin­gur turneu de Grand Slam (a câștigat Australian Open recent, în ianuarie). Disparita­tea de gen se vede cel mai bine în diferența dintre premii – în afara marilor turnee (cele de Grand Slam), fetele câștigă mai puțin decât băieții.

Și jocul este diferit și marcat de inegali­tăți. Federația Internațională de Tenis (ITF), organismul care guvernează tenisul mondial, estimează că există 87 de mili­oane de jucători de tenis în doar 41 de țări. Intrarea în top 100 este deja o mare reali­zare, dar nu se reflectă și în câștiguri. În 2021, câștigurile obținute de Djokovic din premii au fost de 17 ori mai mari decât ale lui Jirí Veselý, locul 100 ca încasări. Păs­trând paralela, rata în golf este de 6 la 1. În tenisul feminin, ecartul este ceva mai mic decât în cel masculin – în 2021, Barty a câș­tigat de aproape 10 ori mai mult decât jucătoarea plasată pe locul 100 ca încasări.

Indiferent de gen, în cazul jucătorilor pla­sați în eșalonul inferior, aceste diferențe mari la nivelul câștigurilor le fac viața di­ficilă. În 2013, Federația Internațională de Tenis estima că sub 5% dintre jucătorii de tenis profesioniști sunt pe linia de plutire din punctul de vedere al veniturilor din tenis. Organizatorii de turnee încearcă să amelioreze situația, distribuind mai mulți bani și mai echitabil.

În cazul turneelor masculine, premiile au crescut cu 66% între 2009 și 2019 (creș­terea s-a oprit din cauza pandemiei, ceea ce i-a afectat financiar pe ju­cători).

În primul Grand Slam al acestui an, perdanții din primul tur au câștigat totuși 103.000 de dolari australieni (73.000 de do­lari), cam 4% din cât primește câștigătorul turneului (în 2012, primea circa 1% din va­loa­rea marelui premiu). În aprilie anul trecut, ITF a anunțat rezultatele primei cer­cetări globale care a analizat cum se re­flectă egalitatea de gen în mass-media și în social media. Rezultatele arată diferențe clare în felul în care se vorbește despre ju­cătorii, respectiv jucătoarele de tenis – convervația și știrile despre tenisul masculin sunt mai centrate pe dimensiunea sportivă, competiția elitelor și realizări, în cazul tenisului feminin, conversația este mai puțin pătimașă din punct de vedere al sportului și mai atentă la viața din afara te­renului de tenis.

Lobby pentru mai mulți bani

Jucătorii fac presiuni pentru și mai multe schimbări. Se plâng că din veniturile uriașe pe care le generează tenisul – este al patrulea cel mai urmărit sport din lume –, la ei ajung foarte puțini bani. Potrivit unei estimări, doar 18% din veniturile obținute din turneele de Grand Slam sunt convertite în premii, un procent mult mai mic comparativ cu alte sporturi. În 2019, Djokovic cofonda Asociația Jucătorilor Profesioniști de tenis, pentru a face lobby sportului în care s-a consacrat și inclusiv pentru chestiuni de acest gen.

Din punctul de vedere al clasamentului ELO (punctele aferente fiecărui jucător și considerat „clasamentul adevărului“ în tenis), începutul anilor 2000 a marcat o dis­tribuție mai echitabilă – până în 2004 au fost 11 câști­gă­tori de Grand Slam diferiți. Abia peste 17 ani, situația avea să se re­pete. Această varie­tate este mereu pe pla­cul fanilor, care vor tensiune și îi iubesc totdeauna pe cei care pot răsturna aștep­tă­rile. Vor fi evident și fanii celor trei care domină tenisul masculin de 15 ani și care vor deplânge calitatea su­premă pe care triada Federer-Nadal-Djo­kovic o produce încă în teren.

Acest articol a apărut în numărul 133 al revistei NewMoney

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.