Cum și-au adaptat vânzările marile lanțuri de restaurante pentru a respecta restricțiile sanitare

NewMoney 20/10/2021 | 10:23 Companii
Cum și-au adaptat vânzările marile lanțuri de restaurante pentru a respecta restricțiile sanitare

Impredictibilitatea definitorie astăzi pentru sectorul restaurantelor nu oprește Sphera Franchise Group, cel mai mare grup din industria de food service din Ro­mânia, să-și facă planuri și să bifeze noi deschideri.

Valul patru al pandemiei de COVID-19 pune deja presiune pe reprezentanții restaurantelor, care sunt nevoiți să se adap­teze la noile restricții impuse. Totuși, cei mai mulți își continuă planurile stabilite inițial, mi­zând pe faptul că mai devreme sau mai târ­ziu lucrurile vor reveni la normal. O de­monstrează și Sphera Franchise Group, care operează în sistem de franciză în România brandurile KFC, Pizza Hut și Taco Bell, precum și KFC în Republica Moldova și în Italia.

Deoarece ne-am bazat pe revenirea con­sumului în cea de-a doua jumătate a anului, am estimat că în 2021 vom avea vân­zări de peste 230 de milioane de euro, cu 63% mai mari comparativ cu cele din 2020“, declara Călin Ionescu, chief executive officer (CEO) Sphera Franchise Group, în această vară, înainte ca România să intre în valul patru. În acest nou context, com­­pania a inaugurat recent primul său restaurant de tip fast casual delivery din România, la București.

Schimbare de strategie

Închiderea de anul trecut a restaurantelor a reprezentat un șoc resimțit la nivel de angajați, fur­nizori, stocuri și vânzări, potrivit CEO-ului Sphera Franchise Group, care punctează că, în cazul particular al companiei pe care o reprezintă, „a fost și un test de modificare din mers a strategiei de business“. Acesta vorbește despre adaptarea rapidă la noile măsuri dictate de pandemie, cu accent pe trei direcții de dezvoltare: dezvol­tarea de ser­vicii conexe care să susțină busi­nessul (în contextul în care KFC lan­sase încă din 2018 serviciul de delivery, iar faptul că era deja funcțional a permis companiei să-l ex­tindă rapid), continuarea investițiilor (re­sursele fiind direcționate, printre altele, că­tre dezvoltarea rețelei de restaurante și în tehnologie) și asigurarea siguranței an­ga­jaților și a clienților.

În urmă cu aproape trei săptămâni, Sphera Franchise Group a anunțat relua­rea planurilor pentru Pizza Hut Delivery – divi­zia de livrare a Pizza Hut –, odată cu lan­sa­rea la București a primei locații de tip fast casual delivery. „Pe de o parte, reluăm pla­nu­rile de expansiune și suntem încre­ză­tori că ne vom atinge ținta pentru deschi­derile planificate anul acesta. Pe de altă parte, aducem un nou concept la Pizza Hut. Avem în plan deschiderea mai multor unități de acest gen“, spune și Adrian Hulubescu, director general al Pizza Hut România.

Ca o completare, în luna august a acestui an, la KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Deli­very și Taco Bell, Sphera Franchise Group avea circa 400 de posturi deschise, din di­verse ca­tegorii, precum lucrători bucătă­rie, casi­eri, curieri sau manageri.

În ansamblul ei, industria locală HoReCa s-a confruntat în ultimul timp cu o fluc­tua­ție de personal, despre care Călin Ionescu spune că este o consecință directă a crizei de forță de muncă, adâncită în ultimii ani, peste care s-a suprapus și pandemia.

Cifrele din industria ospitalității – cu pre­ponderență pe segmentul de restaurante – arată că acest domeniu avea, cu un an înainte de pandemie, circa 400.000 de angajați, pen­tru ca în 2020 numărul acestora să scadă la 280.000, fapt ce a dus la un de­ficit semnificativ de personal în primă­vara lui 2021, când, pe fondul relaxării res­tricțiilor, antreprenorii de restaurante s-au confruntat cu dificultatea sau chiar imposi­bilitatea de a-și completa echipele.

„Pandemia de COVID-19 a forțat închide­rea unor afaceri, dar și identificarea ad-hoc a unor soluții inovatoare. Restaurantele au menținut interacțiunile cu clienții cu ajuto­rul ecosistemelor digitale – aplicații mobile, noi metode de plată, experiențe personali­zate bazate pe comportamentul con­su­ma­torilor. Am văzut restaurante care s-au concentrat pe livrări și pe comenzi la pachet prin intermediul platformelor proprii sau al parteneriatelor cu platforme di­gitale de li­vrare“, sublinia Zeno Căprariu, partener au­dit la Deloitte România, într-un studiu pe această temă publicat de compa­nia de con­sultanță la finalul anului trecut.

Un alt studiu despre HoReCa, realizat de această dată de analistul financiar Iancu Guda, la cererea patronatelor din domeniu, arată că vânzările din piața locală au scăzut anul trecut cu 39%, de la un total de 26 de miliarde de lei (5,5 miliarde de euro) în 2019 la 16 miliarde de lei (3,3 miliarde de euro).

Pe creștere

Pe primul trimestru al aces­tui an, Sphera Franchise Group a avut vân­zări consolidate de 444,5 milioane de lei (aproximativ 91 de milioane de euro), în creș­­­tere cu 46% față de 2020, și un profit net de 5,2 milioane de lei (peste un milion de euro), raportat la pierderile de 22 de mili­oane de lei (circa 4,5 milioane de euro) din perioada similară a anului trecut, potrivit ra­portului financiar publicat în urmă cu mai bine de o lună de Bursa de Valori Bu­cu­rești (BVB).

Grupul, care numără astăzi peste 4.400 de angajați, a deschis patru restaurante noi în primele șase luni din 2021, dintre care două KFC în România (la Sfântu Gheorghe și Brăila), un restaurant KFC în Italia (prima locație drivethru din afara Româ­niei) și un restaurant Taco Bell în Palas Mall Iași. Din datele publicate mai reiese că, la finalul lui iunie 2021, Sphera Franchise Group avea în portofoliu o rețea de 161 de restaurante – 140 în România (88 KFC, 21 Pizza Hut, 17 Pizza Hut Delivery, 12 Taco Bell, un restaurant sub brandul Paul și unul sub franciză PHD), 19 restaurante KFC în Italia și două în Republica Moldova.

La începutul lui septembrie, compania a mai deschis un restaurant KFC drive-thru în București, urmat la scurt timp de prima unitate de tip fast casual delivery a Pizza Hut, tot în Capitală. Strategic, potrivit contractului negociat anul trecut cu YUM!, care este francizorul principal al Sphera Franchise Group, pentru 2021 a fost pre­vă­zută deschiderea a 16 restaurante, dintre care opt KFC în România și alte două în Italia, trei restaurante Pizza Hut și trei Taco Bell, ca urmare a unei investiții de circa 10,2 mili­oane de euro. „Tot în planul negociat cu YUM!, investițiile în renovările restaurantelor au fost estimate la 3,8 milioane de euro“, mai spune Călin Ionescu.

Sphera Franchise Group SA a fost în­fiin­țată în mai 2017 pentru a consolida sub o sin­gură companie toate mărcile operate (KFC, Pizza Hut Dine-In și Pizza Hut Deli­very), înainte de oferta publică inițială (IPO) la Bursa de Valori București. În urma unui IPO de succes, acțiunile Sphera au fost listate pe piața principală a Bursei de Valori București în noiembrie 2017 sub sim­bolul „SFG“. Din septembrie 2018, ac­țiu­nile SFG sunt incluse în principalul indice al Bursei de Valori București, BET, care include cele mai reprezentative companii din piața de capital din România.