Cum se reinventează marile lanțuri de magazine pentru a ocupa locuri cât mai bune în piață

NewMoney 09/09/2019 | 08:28 Companii
Cum se reinventează marile lanțuri de magazine pentru a ocupa locuri cât mai bune în piață

În goana lor după o cotă de piață tot mai mare, jucătorii internaționali din retailul alimentar se extind agresiv și ajung la ru­­laje de miliarde de euro.

Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney

De aproape două decenii, România re­pre­zintă un punct important pe harta expansiunii în regiune a retailerilor alimentari. Dacă între anii 2000 și 2010 miza lor prin­cipală a fost Capitala și marile centre ur­ba­ne, în ultimii ani aceștia s-au reo­rientat nu doar către orașele mai mici, ci și înspre mediul rural. Kaufland, Lidl și Profi sunt, de departe, principalii jucători care-și construiesc astăzi strategiile și în această di­recție.

„Există o foame de nou în mediile rurale. Este acolo un public nea­tins de supermarketuri, însă sensibil la preț, mult mai sensibil decât publicul din București, de exemplu, unde puterea de cumpărare este mai mare. Singura di­fe­rență o vor face adaosurile pentru produ­sele comerciali­zate. Și discounturile“, spu­ne reprezentantul unei rețele de ma­ga­zine.

ÎN PAȘI RAPIZI. Cum se reflectă toate aces­tea în cifre? Pentru anul 2018, ana­liștii de la KeysFin evaluează rulajul total al re­țe­lelor de supermarketuri din piața lo­cală la „nivelul-record“ de 100 de miliarde de lei, adică peste 21,5 miliarde de euro. În ceea ce privește anul în curs, retailerii din top cinci continuă să se ex­tindă, semnalele fiind că piața va crește cu circa 15% până la finalul lui 2019, la o valoare de 25 de miliarde de euro. Dar să-i luăm pe rând.

Cu o cifră de afaceri de 2,34 miliarde de euro anul trecut și o rețea de 125 de uni­tăți active în prezent, Kaufland domină în continuare retailul alimentar local. În pri­mă­vară, retailerul german a făcut primul pas în mediul rural prin deschiderea unui magazin în comuna Crevedia. „Și în acest an, cuvântul-cheie este adaptarea – prin noi concepte, noi formate, raioane extinse și prin investiții constante. Vom continua extinderea dinamică“, spune Valer Hancaș, director comunicare & corporate affairs la Kaufland România.

La o distanță de 670 de milioane de euro, pe locul al doilea, se află Lidl Discount, parte a aceluiași grup de retail care deține și Kaufland, Schwarz Group, controlat de miliardarul Dieter Schwarz. Încă de la intrarea sa din 2011 pe piața ro­mâ­nească, Lidl s-a diferențiat de con­curență printr-o serie de campanii de reduceri la diferite produse. Cu o rețea care depășește 250 de magazine, Lidl a ieșit în evidență în ultimele luni prin inaugurarea mai multor unități în provincie, în zone cu o populație sub 25.000 de locuitori, cum ar fi Zărnești (Brașov), Vatra Dornei (Su­ceava) sau Jimbolia (Timiș).

Germanii sunt urmați de francezii de la Carrefour, cu afaceri de circa 1,57 miliarde de euro, în creștere cu 10% față de vânză­rile raportate în 2018. În momentul de față, grupul francez are în România o rețea de 346 de magazine, operate în patru formate. Anul trecut, grupul a prezentat un nou plan de transformare, „Carrefour 2022“, rea­dap­tându-și modelul co­mer­cial și organizarea internă și con­centrându-se pe creșterea productivității prin investiții anuale la ni­vel global de două miliarde de euro.

PRAGUL DE O MIE. Dacă primii trei dintr-un top cinci al retailerilor alimentari fac diferența datorită rulajului, Profi Rom Food, deținut de fondul de investiții Mid Europa Partners, prezent în România cu supermarketurile și magazinele de proxi­mitate Profi, Profi City și Loco, a anunțat că va atinge, anul acesta, pragul de 1.000 de magazine, fiind compania cu cea mai extinsă rețea la nivel național.

Numai anul trecut au fost investite câteva zeci de mi­li­oane de euro, fiind deschise 230 de ma­gazine noi. Și tot anul trecut, compania a ajuns la un rulaj de 1,27 miliarde de euro. De precizat că, prin comparație cu celelalte lanțuri de supermarketuri, în acest caz avem de-a face cu magazine de dimensiuni mai mici.

Aproape la același nivel cu Profi, ca rulaj, se află Mega Image, deținut de grupul interna­țional Ahold Delhaize, cu o cifră de afa­ceri de 1,23 miliarde de euro în 2018. Anul acesta, prin preluarea lanțului de supermarketuri Zanfir din Vrancea, retailerul a adăugat zece magazine propriei rețele. Prima parte a anului a marcat remodela­rea a cinci dintre aceste unități, în Focșani și Bacău, urmând ca în semestrul al doilea să treacă prin același proces și magazinele din Adjud, Panciu și Târgu Ocna. În total, compania a deschis 23 de magazine de la începutul anului până în prezent, în dife­rite zone ale țării. „A fost un început de an alert și vom continua în perioada ur­mă­toare în același ritm, cu deschideri de noi magazine în Iași și alte teritorii din țară“, spune Mircea Moga, CEO al rețelei Mega Image.

Printre retailerii alimentari foarte cu­nos­cuți de la noi, cu rădăcini în piața in­ter­națională, se mai află și Auchan, Selgros, Rewe și Cora. „Investitorii străini au ajuns să domine retailul alimentar românesc, controlând peste 72% din capitalu­rile proprii ale companiilor locale. Prin prisma capitalurilor proprii deținute, investitorii germani sunt în prim-plan, ur­mați de cei olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioți și turci. Împreună, primii cinci jucători din piața de retail alimentar, toți controlați de străini, au generat în 2017 peste 45% din profitul sectorului“, arată cel mai recent studiu KeysFin dedicat retailului alimentar, un segment cu peste 223.000 de angajați.

Pe fondul extinderii lanțurilor de magazine, jucătorii mari au ajuns să atragă și o mare parte din forța de muncă. Astfel, dacă în 2007 angajau 12% din forța de muncă, zece ani mai târziu s-a ajuns la 38%. La polul opus, cel mai mult au pierdut magazinele de cartier, de la 46,7% din total în 2007 la puțin peste o treime în 2017. Practic, investițiile semnificative în deschiderea de noi unități și, mai ales, în publicitate au spulberat concurența micilor jucători.