Cum să plagiezi un centenar

Ionuț Ancuțescu 24/05/2018 | 15:06 Ştiri
Cum să plagiezi un centenar

Precizare: rândurile de mai jos nu reprezintă o reglare de conturi, ci o încercare de restabilire a unui adevăr, în condițiile în care unul dintre proiectele NewMoney – „Centenar 2018: 100 de idei pentru România“ – a fost clonat de un grup de presă concurent. Vestea bună e că am inspirat replici, vestea proastă e că unii confundă copia cu originalul.

Anul acesta, aniversarea unui secol de la nașterea României ca stat național este un bun prilej de dezbatere despre ce am făcut bine, ce am făcut rău până acum și, mai ales, despre cum/ ce ne-am dori să fim în următoarea sută de ani. Ușor de bănuit, tema a fost îmbrățișată de companii, partide politice și instituții media. Folosind cuvinte prea mari poate, toate manifestările din jurul centenarului reprezintă un gest patriotic.

În noiembrie anul trecut, am devenit „centenari“ și noi, echipa NewMoney, prin lansarea unei serii de evenimente organizate la nivel național, sub eticheta „Centenar 2018: 100 de idei pentru România“. Cu acel prilej, am anunțat, în prezența a peste o sută de oameni de afaceri relevanți, intenția de a organiza dezbateri (de-a lungul lui 2018) în care să antrenăm elitele antreprenoriale din fiecare oraș important al României. Proiectul a fost demarat și continuat împreună cu Romanian Business Leaders (RBL), cea mai influentă organizație de la noi. Scopul final al demersului? Colectarea a o sută de idei concrete care, puse laolaltă, să fie comunicate autorităților de la București. Pe parcurs, unii dintre cei care au participat la evenimentele noastre l-au comparat cu un miniproiect de țară. Poate fi și asta, deși sună un pic prea pretențios.

SALUT, CLONA MEA. Am trecut la treabă și, începând din februarie, am organizat deja trei evenimente în țară, la Iași, Râmnicu Vâlcea și Brașov. Dincolo de subiectele fierbinți, precum lipsa infrastructurii sau precaritatea sistemelor de învăță­mânt și sănătate, participanții au emis și idei cât se poate de proaspete. La Râmnicu Vâlcea, mai mulți vorbitori au văzut în blockchain o soluție pentru eficientizarea mediilor politic și economic. Rămâ­nând în același spectru, reducerea corupției din mediul privat a atras atenția participanților și la evenimentul din Oltenia, și la cel din Ardeal.

Poate cel mai bun barometru al succesului acestor evenimente este apariția unei clone, în cursul acestei primăveri. Ziarul Financiar împreună cu Banca Transilvania au lansat, la rându-le, patru luni mai târziu un proiect editorial frapant de asemănător atât ca formă, cât și ca substanță. Al nostru e „Centenar 2018: 100 de idei pentru Româ­nia“, iar imitația se numește „100 de ani de la Marea Unire, 100 de idei pentru România de mâine“. Apropierea de formă e aproape la fel de mare ca aceea dintre Adidas și Adibas. În subsidiar, proiectul concurenților conține și o caravană prin țară – culmea, tot cu 100 de idei; culmea, în aceleași orașe în care merge și NewMoney; culmea, cu o săptămână mai devreme.

PANĂ DE CREATIVITATE. „Ați înregistrat la Oficiul de Protecție a Mărcilor conceptul de evenimente? Dacă nu, să fiți sănătoși. Și stați liniștiți, că nu sunteți nici primii, nici ultimii care pățiți asta“ – asta ne-au spus colegi din presă și oameni de afaceri cărora le-am povestit nefăcuta. Este tocmai genul de atitudine care spune multe despre Româ­nia ultimului secol. Din cărțile de istorie aflăm că preluarea modelelor occidentale (a formelor fără fond, după cum reclama Titu Maiorescu) a fost felul nostru de a avansa. Iar faptul că, mai nou, românii își însușesc ideile altor români e, în sine, un important semn de progres. Într-un fel ne simțim onorați că un concept creat de o revistă românească este replicat (aproape ad litteram) de un ziar de business românesc și de o bancă tot românească.

Gestul Ziarului Financiar și al Băncii Transilvania poate fi citit și într-o altă grilă: creativitatea nemă­surată a poporului nostru trece printr-o perioadă de cumpănă. Din punct de vedere filosofic, știm de la romani că nu e același lucru dacă doi oameni spun același lucru, însă în business, de multe ori, acest principiu nu se aplică. Și – vrem, nu vrem – și presa e un business, iar faptul că doi oameni spun același lucru se numește foarte elegant călcat pe picioare.

Ne vom continua caravana în țară cu același entuziasm (dublat de un efort substanțial) ca și până acum. Și, cu o provocare în plus, suntem condamnați să arătăm că suntem cei mai buni. Am strâns deja 45 de idei de la comunitățile locale de afaceri și, când le vom avea pe toate o sută, vom trimite autorităților pulsul națiunii antreprenoriale. Au fost sceptici care ne-au atras atenția că muncim degeaba. Posibil, însă este forma noastră de supraviețuire spirituală, de a face bine mediului în care trăim.

Dacă rândurile de mai sus vi s-au părut o lamentare, regret. Dacă a-i plagia pe alții vi se pare o temă minoră, regret și mai mult.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.