Cum să faci peste un milion de euro cu o platformă de recrutare

Bianca Dobrescu 18/09/2019 | 10:31 Oameni
Cum să faci peste un milion de euro cu o platformă de recrutare

Răspunsul are legătură cu o nișă bine aleasă, iar mode­lul de business poate fi replicat și peste granițe.

Acest articol a apărut în numărul 73 (9 – 22 septembrie 2019) al revistei NewMoney

Statistic, în ciuda salariilor de 4.000 de euro invocate de premierul Dăncilă, exo­dul medicilor din sistemul public de să­nă­tate continuă an de an. Doar în 2018, Cole­giul Medicilor din România (CMR) a elibe­rat aproximativ 1.600 de documente ne­cesare practicării medicinei în străi­nă­tate.

Și ei, și – mai ales – cei interesați să ră­mână în țară sunt miza fostului director executiv al Dent Estet, Catrinel Hagivreta, încă din 2015, când, alături de fratele său, George, a pus temeliile MEDIjobs, deve­nită între timp cea mai mare platformă online de recrutare din domeniul medical din țară. Este vorba despre un business evaluat la un milion de euro, pornit din dorința de a crește retenția specialiștilor din România și de a îmbunătăți calitatea serviciilor în sănătate.

„Piața este foarte fragmentată. Clinicile mici și medii sunt înființate de medici spe­cialiști care și-au dorit să facă lucrurile altfel, pe cont propriu. Dar, din pă­cate, am observat că nu este suficient să îți do­rești să oferi un tratament de calitate clienților tăi, ci trebuie să știi să îți creezi și o imagine potrivită, alături de o echipă care să împărtășească aceleași va­lori ca și tine și să poți verbaliza cine ești tu ca an­gajator“, spune Catrinel Hagi­vreta.

Ideea unei platforme de tip marketplace, care conectează anga­jatorii din domeniul medical cu medici sau asistenți medicali aflați în căutarea unui loc de muncă, s-a materializat în mai puțin de trei luni, fără să fie vorba de vreo inves­tiție considerabilă, în condițiile în care cei doi au primit ajutorul unui tech partener pentru realizarea site-ului, Iulian Pădu­rariu. De numele acestuia din urmă se leagă primul sistem de car-sharing din România, Pony Car Sharing, din acționa­riatul căruia a ieșit în 2018. De atunci, Pădu­rariu a mai început un business, Cruiser Aviation Ro­mânia, prin care le ofe­ră servicii de închiriat avioane mici clienților care vor să se antreneze sau să urmeze cursurile școlii de zbor. Adică, o investiție de aproape o jumătate de mili­on de euro – 100.000 de euro asigurați din fonduri proprii, iar restul prin BT Leasing –, pentru a cumpăra o flotă de trei avi­oane PS-28 Cruiser, cu două locuri, shoulder to shoulder, și echipament analogic.

„Să faci un startup nu e deloc glamo­­rous, vorbim de câțiva oameni închiși de di­mineața până seara lucrând, lucrând și sperând să iasă ceva“, își amintește Catrinel primul său an în rol de antreprenoare. O perioadă care s-a tradus printr-o in­ves­tiție totală de aproape 80.000 de euro, cu primele venituri apărute abia după șase luni de la lansare. Din 2016, lucrurile au în­ceput să funcționeze tot mai bine, iar cifra de afaceri s-a triplat de la an la an.

APLICABILITATEA. În 2018, MEDIjobs a obținut și o primă rundă de finanțare, din partea lui Wargha Enayati, unul dintre pionierii industriei medicale private, fondatorul rețelei de cli­nici Regina Maria.

Cunoscut pentru in­vestițiile sale în domeniu, medicul cardiolog de origine ira­niană mizează astăzi to­tul pe un nou pro­iect, Enayati Medical City, primul centru me­dical dedicat cu pre­cădere îngrijirii vârstnicilor. Adică un complex integrat, desfă­șurat pe o supra­față de 35.000 de metri pătrați, despre care Enayati spune că este primul proiect greenfield de după 1989 din industria me­dicală privată, cu o inves­tiție în valoare de 60 de milioane de euro.

„Atunci când frații Hagivreta au venit la mine, am știut din prima că pot fi pentru ei un angel investor care să îi sprijine în a pune pe picioare ceea ce s-a transformat deja în cea mai mare platformă de recrutare medicală din România“, povestește acum Enayati, mărturisind că a fost emo­ționat de dorința celor doi tineri de a crește retenția specialiștilor medicali în România și de a îmbunătăți astfel calitatea serviciilor de sănătate. „Eu sunt ab­solut preocupat de acest aspect – de o piață de muncă medicală profesionistă, plătită corespunzător și, mai ales, care să aibă unde să fie plasată în condiții profesionale remarcabile“, adaugă el.

REPLICAREA. Anul acesta, MEDIjobs a mai trecut printr-o etapă ma­joră de finanțare, atrăgând aproape un milion de dolari de la fondul de investiții Gapminder VC și de la alți investitori de tip bu­si­ness angels.

În primăvara acestui an, MEDIjobs a fost selectat din peste 1.000 de startupuri din întreaga lume să participe la un program de trei luni al unuia dintre cele mai cunoscute acceleratoare de afaceri ale momentului, Techstars Berlin. Ceea ce a con­dus la internaționalizarea întregului business.

„În cadrul acceleratorului, am lansat platforma MEDIjobs în Statele Unite ale Americii, cu sediul la New York, am angajat primii oameni și am deschis biroul în doar o lună“, povestește Catrinel Hagi­vreta. La ora actuală, în SUA, tinerii au sem­nat deja contracte cu primii 63 de clienți care, cumulat, înregistrează peste 1.000 de nevoi de recrutare pe an.

„Soluția noastră a fost primită extrem de bine, mult mai bine decât ne așteptam. Obiectivul este să replicăm în SUA ceea ce am reușit în România, respectiv să dez­voltăm cea mai mare comunitate digitală a specialiștilor medicali“, punctează antreprenoarea.

În primele 12 luni pe piața americană, aceasta estimează să ajungă la 100 de clienți, la un comision mediu pe intermediere cuprins între 6.000 și 8.000 de do­lari. Pentru comparație, comisionul mediu perceput în România e de aproximativ 700 de euro.

„Targetăm până la finalul anului să ajun­­gem în SUA la afaceri de 60.000-70.000 de dolari pe lună. Probabil, în total, vom avea aproape un milion de dolari în urmă­­toa­­rele 12 luni“, mai spune Hagivreta.

Pe plan local, platforma MEDIjobs are aproximativ 30.000 de utilizatori unici, cu o rată de retenție a clienților de 80%.


FOTO: Laszlo Raduly

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.