Cum s-au pregătit chinezii de la Huawei în „războiul de uzură” cu americanii

Mimi Noel 04/07/2019 | 12:25 Global
Cum s-au pregătit chinezii de la Huawei în „războiul de uzură” cu americanii

Ofensiva americană împotriva celei mai mari companii chineze, care gene­rează mai mulți bani decât Alibaba și Tencent la un loc, ar putea face parte dintr-o strategie mai largă de ne­go­ciere a unui acord SUA-China. Cine va câștiga?

Acest articol a apărut în numărul 68 (24 iunie – 7 iulie 2019) al revistei NewMoney

Când ajungi în campusul celor de la Huawei Technologies, amplasat undeva în sudul Chinei, nu ai cum să nu-i remarci pe angajații care umblă frenetic de colo-colo. Minivan-urile de un verde electric îi cară între clădirile de birouri ale campusului. Cantinele rămân des­chise până la miezul nopții.

Cea mai mare companie de tehnologie chineză s-a dezvoltat pe baza unei așa-numite „culturi a lupului“, cum o numesc unii angajați, dar mai ales cei din afara firmei. Abordarea „fără prizonieri“ capătă altă amploare, mai ales în contextul în care gigantul chinez este în plin război cu președintele ame­ri­can, Donald Trump.

Pe 17 mai, Ministerul american al Comerțului a pus Huawei pe lista nea­gră și astfel o blo­chează să mai cumpere software din SUA și componentele de care are nevoie pentru a-și rea­liza produsele.

Drept urmare, compania chineză s-a vă­zut nevoită să-și pună cei peste 10.000 de angajați din birourile din Shanghai, Shenzhen și Xi’an să lucreze în trei ture și să încerce să elimine dependența de software-ul american, spun surse apropiate companiei Huawei. De la portari și șoferi, toată lumea a fost mobilizată pentru a face față presiunii po­li­tice și comerciale tot mai mari la adresa companiei chineze. Reprezentanții companiei nu au dorit să comenteze mai mult, mărginindu-se să declare că au un plan de gestionare a acestei crize.

PROVOCAREA. Sunt echipe de ingineri care nu au mai plecat acasă de câteva zile, spun surse apropiate companiei, care au cerut să le fie protejată identita­tea. Mai mult, proiectanții chinezi lu­crează la dezvoltarea propriilor stații de bază pentru rețele, o componentă pro­dusă de companii americane precum Rogers Corp., care de altfel domină deta­șat piața mon­dială.

„Nu se pune problema dacă putem câ­ș­­­tiga. Trebuie să câștigăm“, spune apă­sat șeful uneia dintre echipele de cerce­tare și dezvoltare responsabile cu cipurile pentru comunicații. „Este un război cu o Chină care dorește să aibă propria industrie a tehnologiei comunicațiilor“, mai spu­ne inginerul care, la fel, a vorbit tot sub protecția anonimatului, dat fiind că an­gajaților li s-a interzis să intre în contact cu presa.

Ofensiva autorităților americane ar putea pune capăt unei ascensiuni fulminante pe care compania chineză o are de câțiva ani încoace. Huawei a devenit cel mai mare furnizor global de echipamente de rețea și al doilea mare producător de telefoane mobile inteligente, după Samsung.

Decizia SUA de a pune compania pe lista neagră are un impact imens și asupra producătorilor globali de cipuri din SUA și din Europa și afectează întregul lanț de aprovizionare al industriei. Tot­odată, ar putea amâna trecerea la tehnologia 5G, subminând un standard conceput să revoluționeze viața de zi cu zi, de la mașinile autonome la chirurgia ro­botică.

SUSPICIUNILE. Președintele Trump își apără deciziile cu privire la Huawei – restricțiile impuse sunt un răspuns necesar după ce compania chineză a ajutat regimul de la Beijing să spioneze alte țări. De mai mulți ani, compania este sus­pec­tată, chiar acuzată direct, că fură proprie­tate intelectuală de la companii mai mari, precum Cisco Systems sau T-Mobile.

Evident, Huawei a negat toate aceste acuzații. „Suntem în fața americanilor. Dacă am fi fost după, nu ar mai fi fost nevoie de atacurile președintelui Trump împotriva noastră“, a ținut să spună fondatorul Huawei, Ren Zhengfei, într-o de­clarație pentru Bloomberg Television din 24 mai.

În trecut, Huawei a mai asistat la îngenuncherea unei companii chineze. În 2018, Washingtonul a forțat ZTE să-și schimbe tot managementul, să plătească o amendă cu 10 cifre și să le permită observatorilor americani accesul la documentele sale interne. Cei de la Huawei și-au jurat că, dacă va veni și rândul lor, vor fi pregătiți.

„Suntem de partea bună a istoriei. După orice furtună, iese și curcubeul. Ne dorim ca toți să vă păstrați încrederea și să rămâneți implicați, făcându-vă la fel de bine sarcinile zilnice“, sună o parte din mesajul intern care a circulat în companie după ce SUA au pus-o pe lista neagră.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.