Cum s-au adaptat editurile cu profil didactic la noile măsuri

Când ai carte, poți avea parte și de creșteri în perioade dificile. Un lucru pe care îl știe din proprie experiență și Florentina Ion, fondatoarea editurii Didactica Publishing House, care pregătește acum noi investiții.
„2020 a fost un an dificil, iar 2021 nu se lasă mai prejos. Provocările sunt altele, însă impactul pandemiei se resimte puternic, la nivelul întregii piețe de carte“, spune astăzi Florentina Ion, fondatoare și chief executive officer (CEO) al Didactica Publishing House. Antreprenoarea nu doar că nu și-a întrerupt planurile de dezvoltare în ultimul an, dar a și inițiat unele noi, în strânsă legătură cu educația copiilor. Ilustrative în acest sens sunt atât platforma digitală cu activități dedicate copiilor din clasa pregătitoare și până la finalul ciclului gimnazial, lansată la finalul lui 2020, cât și investițiile de sute de mii de euro în titluri noi. Dar Florentina Ion are și alte proiecte pe segmentul educației la care lucrează deja, iar bugetul nu e o problemă.
Prezentă de 17 ani în peisajul autohton de carte, Didactica Publishing House deține un portofoliu de titluri și jocuri adresate copiilor, în 2020 ajungând la o cifră de afaceri de trei milioane de euro, în creștere ușoară față de anul precedent.
„Timp de opt ani, imediat după Revoluție, am fost profesor suplinitor de istorie și filosofie, iar acei ani au avut un impact mai mare decât credeam. Am văzut cât de greu era să atragem elevii spre studiu cu metodele noastre de predare clasice și învechite, cu un suport educațional la fel de depășit. Materialele educaționale nu trezeau curiozitatea și pofta de cunoaștere, ci mai degrabă te îndepărtau de toate acestea“, își amintește Florentina Ion, mărturisind că a încercat să introducă metode noi de predare, astfel încât să-i apropie pe copii de lectură, dar „procesul a fost unul dificil“.
Pentru copii
După ce a ieșit din învățământ, pornind de la experiența pe care a avut-o cu propriii copii, pentru care era foarte greu să găsească la vremea aceea cărți frumos ilustrate, atractive și educative, a avut ideea să înființeze o editură axată pe un conținut care să atragă atât vizual, cât și ca informație. Așa a apărut Didactica Publishing House, în 2004, în urma unei investiții inițiale de 50.000 de euro.
„Am început cu titluri aparținând unor autori români, iar prima licență internațională obținută a fost «Sunt imbatabil», o serie de materiale educaționale prezentate copiilor sub forma unui joc, o carte-evantai atractivă și interesantă“, mai spune ea. Până în momentul de față, editura a livrat peste 15 milioane de cărți, jocuri, reviste și alte materiale educative, având un portofoliu de circa 2.000 de titluri.
La nivelul general al acestei piețe, cu un an înainte de pandemie, afacerile editurilor și ale comercianților de cărți din România au fost estimate într-un studiu publicat de KeysFin la circa 100 de milioane de euro, cu tot cu materialele didactice. Potrivit aceleiași surse, la nivel local existau aproximativ 1.000 de edituri, 350 de comercianți și aproape 5.000 de angajați. Din acest total, aproximativ 50% din librării și edituri se aflau în București. În ceea ce privește cărțile pentru copii, acestea au ajuns să reprezinte aproximativ 25% din piață, după mai mulți ani de vânzări în creștere.
„Am descoperit în urmă cu mulți ani că, pentru a-i atrage pe copii spre lectură și învățare, este nevoie să le oferim o experiență specială, începând de la cum arată cartea și până la informațiile pe care aceasta le oferă. Alegem titluri care atrag nu doar prin conținut, ci și prin felul în care acesta se dezvăluie cititorului: formate atipice, ilustrații în relief, cărți interactive, care implică foarte mult copilul și îi aduc bucuria lecturii“, detaliază antreprenoarea.
Investiții
Segmentul de cărți pentru copii a crescut nu doar în plan local, ci și internațional. Potrivit informațiilor publicate de GoPublish, companie care activează de câțiva ani pe această piață, cifra de afaceri la nivel global pentru acest domeniu a fost de 85,9 miliarde de dolari, cu o creștere de 50% în ultimul an pentru categoriile educaționale.
Revenind la piața românească de carte afectată de criza sanitară, într-un alt interviu cu NewMoney, Mihai Mitrică, director executiv al Asociației Editorilor din România, a declarat că, dacă s-ar face o comparație cu criza din 2009, „ei bine, aceasta s-a instalat gradual, astfel că mulți dintre editori au luat măsuri de adaptare, de restrângere a activității și a costurilor, și au putut supraviețui“. Dar chiar și așa, „fără niciun sprijin din partea statului“, revenirea la nivelul cifrelor de afaceri de dinainte s-a produs abia după zece ani, când „românii au ajuns la confortul financiar necesar ca să cumpere cărți la nivelul din 2008“.
În noul context, criza economică s-a instalat brusc, luând pe nepregătite întregul mediu de business, nu doar editurile și librăriile. „În două săptămâni, piața de carte s-a prăbușit cu 2/3. Oamenii nu vor mai aloca aceleași sume pentru achiziția de carte – sume care sunt la trei euro/locuitor/an, cele mai mici din toată Uniunea Europeană –, în lipsa unui stimul de la nivel guvernamental“, spunea Mitrică.
Pentru Didactica Publishing House, primul an de criză sanitară, deși dificil, nu a fost unul de scădere, în condițiile în care segmentul de carte educativă a crescut în această perioadă. Practic, părinții care au lucrat de acasă au realizat că este foarte dificil pentru copii – în special pentru cei de vârstă mică – să facă față provocărilor școlii online, cărțile și materialele educaționale alternative devenind un suport important în acest sens.
„Înregistrăm creșteri constante la nivelul titlurilor de non-ficțiune pentru copii, cum sunt enciclopediile și chiar biografiile. Se caută cărți care satisfac întrebările și dorința de a cunoaște a copiilor. În 2021 estimăm peste 200 de titluri adăugate în portofoliu, cu o investiție de cel puțin un milion de euro“, punctează Florentina Ion. Antreprenoarea adaugă că peste 100.000 de euro, reprezentând mai bine de 10% din bugetul de investiții, vor fi alocați pentru publicarea și promovarea unor autori români.
Florentina Ion a investit anul trecut și în propriul magazin online și, totodată, a dezvoltat o platformă digitală cu activități educaționale dedicate copiilor din clasa pregătitoare și până la finalul ciclului gimnazial. Materialele sunt inspirate din pedagogia finlandeză, dar urmăresc programa națională și sunt aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.
Investiția inițială în acest proiect a fost de 50.000 de euro, pentru ca anul acesta să fie alocată aceeași sumă pentru dezvoltarea lui. Este o direcție pe care Florentina Ion o consideră esențială, în condițiile în care „digitalizarea sistemului educațional trebuie să fie o prioritate“.
O altă investiție a sa este într-un program special conceput pentru dotarea bibliotecilor din școli și grădinițe, bugetul alocat fiind de aproximativ 100.000 de euro pentru perioada 2021-2022. După un interval mai-iulie sub nivelul prognozat, antreprenoarea se așteaptă ca luna septembrie „să marcheze o revenire a pieței“, sub influența pozitivă a începerii anului școlar. Pe întreg anul, Florentina Ion estimează o creștere de 10% a cifrei de afaceri a editurii Didactica Publishing House, până la 3,3 milioane de euro.
Acest articol a apărut în numărul 122 al revistei NewMoney.