Companiile de curierat se adaptează din mers la noua piață din perioada restricțiilor sanitare

Senica Micu 02/06/2020 | 10:27 Financiar
Companiile de curierat se adaptează din mers la noua piață din perioada restricțiilor sanitare

Livrările cresc de la o zi la alta, iar curierii fac noi predicții despre o piață care merge mână în mână cu shoppingul online.

Criza provocată de COVID-19 a dus la o mi­grare a multor businessuri în zona de online și, implicit, la o cerere mai mare pentru serviciile companiilor private de cu­rierat. Reprezentanții acestora spun că la finalul anului 2020, când se va trage linie, plusul va fi de circa 30-35% la nivelul pieței, a cărei valoare ar urma să atingă pragul de șase miliarde de lei.

Interesul românilor pentru shoppingul online a fost tot mai accentuat în ultimul de­ceniu, dovedindu-se o adevărată gură de oxigen pentru toate cele peste 1.500 de companii de poștă și curierat înregistrate în plan local. Dar cum se văd în contextul de acum perspectivele unuia dintre cele mai efervescente sectoare de la noi?

Creștere de 30%

„Acum, după terminarea stării de urgență, ne așteptăm ca obiceiurile de cumpărare din timpul pandemiei să se păs­treze, iar businessurile să inves­tească major în e-commerce. Estimăm o creș­tere de peste 30% a pieței până la finalul acestui an“, este de părere Mihai Toma, business development manager al companiei de curierat TEAM Courier.

Alexandr Jeleascov (CEO al Coletaria.ro), merge chiar mai departe, punctând că ex­pe­riența companiilor în contextul COVID-19 ar trebui „să ac­celereze digitalizarea, nu numai în indus­tria e-commerce, ci și în ge­ne­ral“. „Am asis­tat la o triplare a volumului expedierilor, vo­lum comparabil cu cel din perioada de Black Friday sau a săr­bă­torilor de iarnă. Ne așteptăm la o evo­luție acce­le­rată a pie­ței de curierat în perioada urmă­toare, dar și la apariția mai multor soluții alternative de livrare – lo­ckere, puncte pick-up etc.“, detaliază acesta.

Cu investiții de zeci de mii de euro, la foc continuu, companiile din domeniu au răspuns imediat schimbărilor care s-au impus peste noapte, primul pas fiind elimi­narea contactului direct între destinatar și curier. Rând pe rând, nume cunoscute precum FAN Courier (cea mai mare firmă pri­vată de curierat de la noi), Sameday sau Urgent Cargus s-au mobilizat și au lansat servicii adaptate momentului.

„Ce observăm acum este o creștere sem­nificativă a ponderii comenzilor achitate cu cardul. La Sameday, rata de comenzi fără ramburs a urcat de la 30%, media unei luni normale, la 50%, iar pentru li­vrările din Capitală a ajuns la aproximativ 60-65%. Ne așteptăm ca această schimbare de comportament a clienților să se men­țină și pe viitor“, spune Lucian Baltaru, CEO al Sameday, companie controlată de retailerul online eMAG. Și Felix Pătrășcanu, coproprietar al FAN Courier, crede că plata cu cardul va crește foarte mult în următoa­rea perioadă, amintind de unele state precum Cehia, Olanda sau Slovacia, care au interzis plățile în numerar odată cu această nouă criză.

„Contextul recent a produs schimbări sem­nificative în ceea ce privește dimensiunea și structura volumelor gestionate. Închiderea multor puncte de comerț offline a avut ca efect un avânt în cumpărăturile on­line. Cu toate acestea, incertitudinea generată de contextul COVID-19 a determinat consumatorii să se concentreze pe sectoarele IT&C, home & deco și FMCG, reducând în același timp interesul pentru alte segmente“, spune Jaroslaw Sliwa, CEO al Urgent Cargus, companie care a avut o creș­tere de 47% în perioada de dinainte și imediat următoare Paștelui.

Ca o paranteză, printre cele mai afectate industrii se numără cea de fashion, cu o rată de contracție de 24%, teleshoppingul (-29%) și auto – cu o scădere de 16%.

Noi locuri de muncă

Pe de altă parte, este estimată o creștere a numărului de an­gajați în curierat, direct proporțională cu avansul pieței. Cea mai recentă analiză despre acest domeniu, publicată de KeysFin anul trecut, a arătat că numărul angaja­ților se apropiase de 40.000, cu perspective de creștere accelerată pe termen mediu, în același ritm cu creșterea comerțului electronic.

„La nivel internațional, în serviciile de poștă și curierat activează peste 5,3 milioane de angajați, în peste 192 de țări și 677.000 de oficii poștale, potrivit datelor UPU (Universal Postal Union). Văzută drept un indicator al situației economico-so­ciale, dezvoltarea acestei industrii situ­ează România pe locul 57 în lume, din 192 de țări“, reiese din analiza KeysFin, care a luat în calcul și Poșta Română, cea mai mare companie din domeniu, deținută de statul român. „Având în vedere creșterea numărului de trimiteri, am decis să extindem echipa cu încă 300 de colegi, la nivelul țării. Tot­odată, lucrăm activ și la extin­de­rea capa­cității operaționale“, adaptează informația la noul context și Lucian Baltaru, de la Sa­meday.

Indiferent de cât de repede se va încheia criza COVID-19, piața de curie­rat din Ro­mâ­nia va continua să crească în următorii ani datorită unui număr tot mai mare de cumpărători în zona de online. „Va fi o presiune pozitivă asupra firmelor de curierat, vor apărea nișe și segmente noi, serviciile vor fi personalizate pentru a satisface soli­ci­tările venite din partea clienților“, mai spune Mihai Toma, de la TEAM Courier. La fel ca majoritatea celor­lalți reprezentanți din domeniu, acesta subliniază că valoarea pieței se va apropia de șase miliarde de lei anul acesta, adică o creștere cu peste 30% prin comparație cu 2019.

Rămâne de văzut cât de repede va fi re­zolvată problema cu infrastructura rutieră, mai ales că o creștere accelerată a numă­ru­lui de livrări va pune și aici o presiune foarte mare. Cu unul și același scop: „Să mic­șoreze timpii de livrare și să facă rutele mult mai predictibile“.

Ritm susținut

În aprilie, unele companii de curierat au anunțat o triplare a volumului expedierilor. Cum arată estimările pieței?

  • Creștere. Datorită unui număr tot mai mare de comenzi în comerțul online, până la finalul acestui an, piața ar putea avansa cu aproximativ 30-35%.
  • Valoare. Grosso modo, dacă se va men­ține ritmul prevăzut de jucători, acest segment ar putea să atingă pragul de șase miliarde de lei în 2020.
  • Plus. Mai mult de 1.500 de companii de poștă și curierat erau înregistrate în plan local, în urmă cu un an. Analiștii cred că numă­rul lor va crește în următoarea perioadă.

Acest articol a apărut în numărul 91 al revistei NewMoney. FOTO: Getty

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.