Cum s-a reinventat Diverta, una dintre companiile cele mai puternic afectate de criza financiară

Senica Micu 05/04/2019 | 15:52 Companii
Cum s-a reinventat Diverta, una dintre companiile cele mai puternic afectate de criza financiară

Ai carte, ai parte sau despre cum unul dintre cele mai cunoscute branduri din retail-ul românesc de carte se reinven­tează și dezvoltă ceva nou în piață, un melanj de cărți, cafele, evenimente culturale și experiențe în lumea virtuală

Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney

Prin anii 1900, scriitorul francez Anatole France definea cartea ca pe „o lucrare de vrăjitorie, din care ies tot soiul de imagini ce tulbură mințile și modifică sufletele“. Extrapolând, dacă aplicăm astăzi sensul acestei definiții pe unul dintre cele mai cunoscute businessuri de carte din România – Diverta –, imaginea cu cel mai mare grad de turbulențe se desprinde din criză. Atunci, compania controlată de Octavian Radu (58 de ani) a închis 50 de unități din 80. Și a intrat în insolvență.

„În retail, și deschizi, și închizi, indiferent de perioadă. Astăzi, toate magazinele noastre sunt profitabile. Asta e politica noastră, nu ținem un magazin dacă nu e pro­­fitabil“, spune acum Amalia Buliga (38 de ani), numită CEO al rețelei Diverta în urmă cu aproape zece ani, chiar în pragul recesiunii. Anii care au trecut au coincis cu „lec­ții dure“ învățate și cu un amplu pro­ces de restructurare, la capătul căruia lan­țul de librării s-a stabilizat, păstrând un ech­i­libru constant între venituri și cheltu­ieli. Cu „des­chideri și închideri“. Cea mai re­centă in­vestiție a lanțului tocmai s-a inaugurat într-una dintre cele mai vizi­tate zone ale Capitalei: Centrul Vechi. Va­loarea totală: 300.000 de euro.

VECHI ȘI NOU. Lipscani, o arteră foarte cu­noscută din București, a devenit de cu­rând gazdă pentru două mari librării – Cărturești Carusel și Diverta Lipscani –, aflate la doar câțiva pași una de cealaltă.

Prima a prins publicul iubitor de carte încă din 2015, când a fost lansată într-o clă­dire-monument, în urma unei investiții es­ti­mate atunci la 800.000 de euro. (Lider pe o piață estimată de jucători la aproape 80 de milioane de euro, lanțul de librării Căr­tu­rești este o afacere începută în anul 2000 de către doi antreprenori români – Șerban Radu și Nicoleta Iordan.)

Cea de-a doua a fost lansată zilele trecute, într-un spațiu „mai altfel“ decât cele cu care compania lui Octavian Radu și-a obișnuit până acum clienții. „Este mai mult decât un magazin sau o librărie, este un con­cept store, pe o suprafață de 2.500 de metri pătrați.“ Concret, Diverta (adică par­tea de carte, birotică și papetărie) se află la parter și la primul etaj (1.600 de metri pătrați), iar la etajul al doilea funcționează Artist Café (300 de metri pătrați), un loc pen­tru evenimente culturale. Subsolul va fi inaugurat în luna mai, fiind un spațiu dedicat realității virtuale (200 de metri pătrați).

Imobilul – lăsat liber de retailerul H&M în noiembrie anul trecut – a fost ales în pri­mul rând datorită numărului mare de persoane care străbat zilnic Centrul Vechi. „Probabil că mulți se întreabă: «Dacă nu a funcționat pentru H&M, unul dintre cei mai mari retailer-i din lume, de ce ar func­ționa pentru un lanț de librării?». Oficial, nu se știe de ce a plecat H&M. Neoficial, vânzări aveau“, spun surse din industria de retail.

De fapt, „secretul“ magazinului din Centrul Vechi constă tocmai în varietatea de activități pe care, punctează Amalia Buliga, le oferă locul. „Ne-am dorit să mergem mai mult pe zona de experiență, mai ales că vorbim de Centrul Vechi și trebuie să te axezi pe entertainment. Este și foarte mult vad, începând de joi și până duminică se umple aici. Sunt și mulți turiști străini.“ Octavian Radu o completează: „Ne-am gân­dit să schimbăm sloganul și să punem «Plin de viață». Eu cred foarte mult în pute­rea cuvântului. Iar cea mai mare revoluție din istoria Diverta a fost când am făcut primul magazin de carte cu autoservire“.

Antreprenorul a investit pentru prima oară în librării în anul 1999. Se numeau pe atunci Office Net și au devenit Diverta în 2002. Astăzi, Radu mai controlează companiile Flaro, Nextdocs, TCE și Sistec, care ge­nerează venituri cumulate de peste 50 de milioane de euro.

PUNCTUL ZERO. Potrivit calculelor in-house, Diverta Lipscani ar urma să ajungă pe break-even încă de anul acesta. „Ca să fim la un break-even, ar trebui să vindem cel puțin cât vindem în locația din Unirea, unde avem 600 de metri pătrați și facem un milion de euro pe an. Iar locațiile noastre top 3, top 4 sunt peste două milioane de euro pe an“, detaliază Amalia Buliga.

Potrivit experților de la KeysFin, nu este exclus ca viitorul să aducă o extindere și mai agresivă, după modelul hub-urilor culturale occidentale, pe acest segment. „Li­bră­ria a încetat de mult să mai fie doar locul de unde putem cumpăra cărți. A devenit o instituție culturală în sine, în care au loc evenimente, lansări, expoziții, clien-ții socializează la o cafea sau la un ceai, iar pe viitor această tendință se va accentua“, scriau aceștia într-un studiu despre piața românească de carte, publicat anul trecut.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.
d