Cum s-a descurcat cea mai mare casă de dis­curi independentă de la noi în pandemie

Ionuț Ancuțescu 14/03/2022 | 10:21 Companii
Cum s-a descurcat cea mai mare casă de dis­curi independentă de la noi în pandemie

Lucian Ștefan, acționarul majoritar al Global Records, cea mai mare casă de dis­curi independentă de la noi, pune în aplicare un plan de creștere a valorii com­paniei la un nivel pe care – spune el – „nici bursa nu îl poate duce“.

La o primă vedere, cei doi ani de pandemie au însemnat o calamitate pentru industria muzicală, pe fondul măsurilor de distanțare socială. Și, într-adevăr, aflați în imposibilitatea de a mai susține concerte, artiștii au pierdut 80% din încasări. Privind tabloul ge­­neral, lucrurile sunt însă ceva mai nuan­țate. Pandemia a mai însemnat, totodată, o explozie a pieței digitale de muzică – e vorba de abonamentele la platforme precum Spotify sau Apple Music. „Noi, în pandemie, am avut cele mai mari creșteri din punctul de vedere al profitului“, recapitulează Lucian Ștefan (34 de ani), coproprietar, alături de Inna (Elena Alexandra Apostoleanu, în viața de zi cu zi), al Global Records.

Pe acorduri de creștere

Dacă pentru artiști concertele aduc cea mai mare parte din venituri, pentru casa de discuri aces­tea înseamnă o mare bătaie de cap, cu o profitabilitate redusă. În schimb, încasă­rile generate din „exploatarea“ tuturor cataloagelor muzicale din portofoliu pe platfor­mele de muzică este o activitate extrem de profitabilă. Și totul este de-abia la început. Lucian Ștefan spune că, din 2020, piața de mu­zică digitală s-a dublat în fiecare an, ajun­gând la circa 30 de milioane de euro, pe baza unor calcule interne. Cu toate acestea, doar 2-3% dintre români au abonamente la Spotify sau Apple Music, în vreme ce, în SUA, peste jumătate din populație plătește lunar pentru a avea acces la artiștii preferați.

Într-un viitor mai apropiat sau mai înde­părtat, pentru muzică va ajunge să plă­­t­ească absolut oricine – „o să ai abonament la gaz, apă, curent, muzică, film“, estimează pro­motorul Global Records. Compania vrea să profite de acest potențial care, de altfel, trece dincolo de hotarele geografice ale Ro­mâ­niei. Pe lângă Inna, care – lesne de bănuit – a fost primul pariu al managerului, în urmă cu 15 ani, în portofoliul său se află nume cunoscute de artiști sau formații, precum Antonia, Irina Rimes, Carla’s Dreams sau The Motans.

Iar pandemia a mai adus o noutate pentru Global Records: în ultimul an și jumă­tate, acționarii și-au propus să-și întărească prezența în toată Europa Centrală și de Est. Astăzi, spune Lucian Ștefan, compania a devenit cea mai mare casă independentă din mai toate statele regiunii, precum Polonia, Ucraina, Bulgaria sau Rusia. Ca o precizare, clasamentele din fiecare piață sunt realizate după ce au fost scoase din discuție cele trei multinaționale care domină indus­tria – Sony Music Entertainment, Universal Music Group și Warner Music Group – și țin cont de venituri și de cota de piață din cele mai de succes piese difuzate pe posturile de radio. Următorul obiectiv pe care și-l pro­pune Global Records: să devină cea mai mare casă de discuri independentă din întreaga Europă. Poate părea o țintă mult prea ridicată, însă Lucian Ștefan spune că are strategia și resursele pentru a ajunge acolo.

La vânătoare de stele

Și nu vă gân­diți că ar fi vorba despre atragerea unor investitori sau despre ieșirea pe piața de capital. Și asta, nu pentru că Global Records nu ar stârni interes. Dimpotrivă, CEO-ul com­paniei vorbește despre o „presiune“ din partea jucătorilor internaționali, inte­re­sați să preia pachete minoritare sau majoritare. Marile case sunt într-o campanie agre­sivă de achiziții tocmai pentru a câștiga cote cât mai relevante dintr-o piață în plină ascensiune. În decembrie anul trecut, Sony a cumpărat pentru 500 de milioane de do­lari drepturile pentru toată muzica lui Bruce Springsteen. Cu un an mai devreme, Bob Dylan își vindea și el întreaga operă pentru 300 de milioane de dolari către Universal.

Global Records investește în extindere și diversificare din propriile resurse, precum și din avansurile substanțiale pe care distribuitorii le plătesc pentru a-și fideliza o casă de discuri anume. CEO-ul nu exclude varianta vânzării portofoliului către un jucător de talie globală, însă o asemenea mișcare nu se va petrece în viitorul apropiat. Mai e loc de creștere. „Dacă ar fi să vând, mai de­grabă aș face-o către un major (unul dintre cei trei jucători mari, n.r.) care face o ofertă pe care nici bursa nu poate să o ducă, pentru că își dorește cotă de piață“, întărește Lucian Ștefan, un antreprenor din Costinești care a intrat în industria muzicală la 18 ani.

Cât valorează Global Records? Ștefan e de părere că „label-ul“ său ar putea valora peste 100 de milioane de euro într-un interval de cinci ani. Atunci, toată muzica înglo­bată de Global Records ar urma să gene­reze în jur de cinci miliarde de streamuri (vizualizări), față de 2,5 miliarde în prezent. Tot în materie de numere, Ștefan estimează că reach-ul total pe care artiștii din portofoliul său îl au pe rețelele sociale e mai mare decât al oricărei alte instituții media din România.

Decenii de vânzare

Astăzi, spune tot el, evaluările din domeniu se fac la niveluri neobișnuit de ridicate, exact ca în domeniul tehnologic. Valoarea de piață a unei case de discuri se calculează aplicând un multiplu de 20 veniturilor medii din muzică digitală realizate în ultimii doi-trei ani. Cu alte cu­vinte, Universal, Sony sau Warner plătesc azi încasările pe următorii 20 de ani, dacă presupunem că acestea ar rămâne la nivelul actual. Doar că pariul lor este că vor crește simțitor, iar amortizarea se va face mai devreme.

Și apropo de lipsa grabei de a vinde (păs­­trând proporțiile), Ștefan nu are nici jumă­tate din vârsta lui Bruce Springsteen (72 de ani) din momentul vânzării de anul trecut.

Global Records – Rețeta

În linii mari, casa de discuri Global Records gestionează drepturile de autor, produce și promovează muzica unor artiști sau trupe precum Inna, Antonia, Minelli, Carla’s Dreams, The Motans etc.

  • UN SECRET BINE PĂSTRAT. În funcție de complexitatea implicării în creația unui artist, compania reține o parte din veniturile gene­rate de muzica acestuia. Procentele în sine sunt confidențiale și diferă mult de la caz la caz, însă niciodată nu coboară sub 10%.
  • NOUA LINIE. Global Records a investit anul trecut circa 5 milioane de euro în producție video. Filmele urmează să fie difuzate prin platformele de streaming Netflix și HBO Max.
Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.