TraLaLa TV, un business autohton care ține pasul cu nume mari din industria de divertisment pentru copii, precum Disney, Nickelodeon sau Cartoon Network

Senica Micu 09/07/2024 | 09:10 Revista
TraLaLa TV, un business autohton care ține pasul cu nume mari din industria de divertisment pentru copii, precum Disney, Nickelodeon sau Cartoon Network

În doar doi ani, TraLaLa TV a ajuns pe primul loc în România la minute urmărite de copiii cu vârste între 4 și 14 ani, deși se află la un buton de telecomandă distanță de nume mari ale industriei, precum Disney, Nickelodeon sau Cartoon Network.

„Ursuleții s-au trezit, Bună dimineața!“ sau „Oac, oac, diri-diri-dam“ surclasează deseori „producții Disney de milioane de dolari“, spune Cristina Badan, cofondatoare TraLaLa & LooLooKids. Demarat în urmă cu aproximativ doi ani, pro­iec­tul TraLaLa TV este deja „numărul 1 la minute urmărite pe targetul 4-14 ani și numărul 11 pe targetul-femei 25-45 ani, în comparație cu toate posturile TV din România“. Dacă în urmă cu câțiva ani compania se concentra 100% pe YouTube, acum lucrează pe mai multe verticale: printre altele, investește masiv și în TV, dar și în mobile apps și în music publishing.

UN FENOMEN PRINTRE COPII

Apărut în 2012, sub forma unui canal video pe YouTube, cu videoclipuri distractive și educative pentru cei mici, la inițiativa antreprenorilor ieșeni Cristina și Alexandru Badan (din dorința de a crea muzică și animații de calitate pentru propriii copii), proiectul TraLaLa s-a dezvoltat nu doar local, ci și internațional, fiind as­tăzi un fenomen printre copiii de toate vârstele. Cel puțin în România nu există preșcolari, părinți sau educatori care să nu îl cunoască. Iar dacă pentru planul intern TraLaLa este cel mai popular canal, la nivel extern se distinge LooLoo Kids, lansat în 2014, în ideea de a extinde animațiile și în afara țării.

„Rețeaua noastră de canale YouTube are o audiență de apro­ximativ 400 de milioane de utilizatori din întreaga lume. Brazilia, Statele Unite ale Americii, India și România sunt cele mai importante surse de trafic pentru LooLoo Kids și Tra­LaLa. În 2023 am înregistrat peste 15 miliarde de vizua­li­zări și 843 de milioane de ore de vizionare. Avem peste 120 de milioane de abonați pe YouTube și sper să depășim 150 de milioane până la sfârșitul anului“, detaliază Cristina Ba­dan.

„Canalele noastre de YouTube în limba română au adunat peste 1,2 miliarde de vizua­lizări și, da, putem spune că ro­­mânii din Bruges sau Londra tot cu TraLaLa își cresc copiii. Germania și Marea Britanie au crescut ca trafic, depă­șind Italia și Spania, semn că diaspora românească e mai mare în aceste țări“, continuă antreprenoarea.

Cum era și firesc, odată cu evoluția businessului a apărut și necesitatea lansării unei televiziuni, devenită între timp prima stație de televiziune românească pentru copii. Pro­iectul TraLaLa a fost licențiat de către Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) în decembrie 2020, obținând autori­zarea în octombrie 2021.

„Pentru TraLaLa și pentru LooLoo Kids, acești doi ani au fost o viață de om. Una împlinită! Au fost ani cu multe proiecte, cu mult efort, dar și cu creștere continuă. Am intrat în TV cu încredere, dar și cumva cu inima strânsă, pentru că însemna să te așezi la un buton de telecomandă distanță de liderii clasici ai industriei, intram în competiție directă cu Dis­ney, cu Nickelodeon sau Cartoon Network. În România sunt 12 posturi TV cu conținut pentru copii, iar noi am reu­șit să încheiem anul pe podium, atât pe targetul pre­școlari (copii 0-7 ani), cât și pe targetul – femei 25-45 de ani, din mediul urban“, punctează Cristina Badan.

„UN PROIECT DE SUFLET“

Astăzi, oricât de mari sunt per­fo­rmanțele de pe piețele internaționale, atenția antreprenorilor este pe România și pe TraLaLa, poate și pentru că vorbim de „un proiect de suflet“, totul fiind gândit în limba ro­mână. „Am avut emoții cu TraLaLa TV pentru că era un busi­ness eminamente nou pentru noi. Ne stresau și distribuția, și susținerea investițiilor, care nu erau de neglijat. Partenerii noștri de la Digi au fost cei mai rapizi, așa că am accesat din prima zi peste 60% din abonații de televiziune prin cablu din Ro­mânia. Ulterior am intrat în grilă și la Orange, Telekom, Vodafone și distribuitorii locali“, mai spune Cristina Badan.

TraLaLa TV este un concept de post de televiziune care răspunde direct nevoii de entertainment și de educație pentru cei mici. Grila de emisiuni și cântecele sunt adaptate ace­lor momente unice publicului românesc, întregul playlist mo­dificându-se în funcție de sezon, în funcție de sărbători (Crăciun, 8 Martie, 1 Iunie etc.). „La câteva zile după ce am luat licența de la CNA, ne-a sunat cineva și a spus: «Bună ziua, suntem superentuziasmați că în sfârșit există un post TV românesc pentru copii. Ne interesează gestionarea inventarului dumneavoastră de publicitate!». Erau actualii noș­tri par­te­neri de la Thematic Channels“, își amintește antreprenoarea.

Strategic, în plan local și internațional, compania va continua să se dezvolte, într-o piață despre care Valentin Pintilescu, director dezvoltare TraLaLa & LooLoo Kids, spune, la rândul său, că se schimbă cu o viteză din ce în ce mai mare. La momentul de față, sute de milioane de copii din lumea întreagă, din Brazilia, Indonezia sau Ghana, învață engleza cu LooLoo Kids și, pornind de la această informație, compa­nia a introdus la TraLaLa TV și emisiunea „Ora de engleză“, în fiecare zi. „De anul trecut avem și LooLoo Kids TV, un concept pe care dorim să-l scoatem și dincolo de granițele României. Postul TV în limba engleză este deja distribuit în Europa Centrală și de Est pe platforme OTT, prin Sweet TV și Megogo. Acum suntem în discuții avansate pentru Franța, pentru Spania și pentru întregul continent african“, detaliază Cristina Badan.

Ecosistemul YouTube LooLoo Kids a depășit 100 de canale, în peste 20 de variante lingvistice, pentru că fondatorii vor ca fiecare copil să poată să cânte și să danseze pe limba lui, pe melodiile tradiționale din țara sa. De asemenea, mu­zi­ca LooLoo Kids și TraLaLa este distribuită în peste 50 de platforme de streaming audio. „Am demarat programe de li­censing atât în România, precum și la nivel internațional. Culmea e că avem mai mulți parteneri și mai multe produse licențiate în SUA, Brazilia sau în Orientul Mijlociu decât în România, însă suntem ambițioși. În rapoartele de audit de li­censing privind piața românească, TraLaLa depășește multe branduri internaționale atât ca popularitate, cât și ca intenție de cumpărare, deci sperăm că vom vedea în curând înghețată TraLaLa sau biscuiți cu Zigaloo. Tricouri, pernuțe, plușuri și cadouri pot fi cumpărate de pe shop.tralala.ro, ini­țiativa proprie de e-commerce, de la partenerul nostru StarGift, iar luna viitoare sper că vor ajunge în librării cărțile TraLaLa, rod al unui parteneriat cu editura Gama“, adaugă Cristina Badan.

Mai mult, potrivit lui Valentin Pintilescu, au fost dezvoltate aplicații mobile pentru iOS, Android, Fire, pentru Loo­Loo Kids. „Și, deoarece au crescut continuu în popularitate și utilizare, în cazul TV am investit în dezvoltarea de aplicații pentru Android TV, Samsung, Roku, Fire TV, Apple TV. În An­droid suntem în top 50 apps, iar în iOS, în top 100, în con­dițiile în care piața este extrem de aglomerată și hiper­com­petitivă“, subliniază el.

Compania tocmai a lansat și aplicațiile LooLoo Kids și TraLaLa pentru televizoarele smart Samsung, o nișă pe care pariază, pentru că televizorul smart este considerat mult mai prietenos ca dispozitiv de consum al conținutului pentru copii.

„Pe platformele de muzică suntem acel business case study pe care îl prezintă casele de discuri noilor parteneri. Cola­bo­răm cu peste 200 de platforme de streaming, însă cele mai importante sunt cele care au ecou și în România: Spo­tify, Ama­zon, Apple Music, YouTube Music, Deezer. Peste 400 de milioane de streamuri și peste 200 de melodii lansate, iar trendul este unul ascendent. 2024 sună foarte bine“, pre­ci­zează Valentin Pintilescu. LooLoo Kids Musical Adventures este distribuit pe Netflix în opt variante lingvistice încă din 2019.

CREȘTERE DE 20%

Și veniturile sunt edificatoare, cu o evo­luție pozitivă de la un an la altul. „Dacă în 2021 aveam o cifră de afaceri de 1 milion de euro, în 2023 aveam profit de 1,5 mi­lioane de euro. Această evoluție ne-a validat proiectele și ne-a încurajat să continuăm“, mai spune Pintilescu. Potrivit acestuia, în 2023, cifra de afaceri a fost de aproximativ 2,44 milioane de euro, la nivel de grup, „fiind trei societăți: pro­duc­ție și exploatare digitală, TV, licensing și e-commerce“. În 2024 este anticipată o creștere cu 20%.

Către ce se îndreaptă afacerea familiei Badan în următorii ani? „Rulăm cu viteză foarte mare și noi și se mișcă și indus­tria de media fantastic de repede, așa că proiecțiile de business mai lungi de un an ni se par naive. Ca să fac un exercițiu de imaginație, pe care de obicei îl depășim: LooLoo Kids în Top 3 branduri preschool kids, aplicații pe toate platformele TV și mobile, TraLaLa în continuare numărul 1 în România“, punctează Valentin Pintilescu.

Succesul înregistrat de TraLaLa și de LooLooKids a stârnit demult și interesul investitorilor, dar și pe cel al competitorilor, care își do­resc, fără doar și poate, să-și mărească din cota de piață prin­tr-o achiziție. „În fiecare an, pe 10 mai și pe 24 octombrie, ne sună câte un competitor și ne întreabă dacă nu vindem. Noi îi spunem că nu, pentru că ne place mult ceea ce facem, avem prea multe proiecte de implementat, prea multe pla­nuri de care ne-am atașat deja“, nuanțează Pintilescu. „În rest, în fiecare lună, ori companii din industrii colaterale, ori venture capital ne întreabă dacă nu vrem să vină la Iași să discutăm.“

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.