Cum puteți obține despăgubiri de sute de euro de pe urma întârzierii avionului

Gabriel Bucur 03/04/2017 | 15:29 Ştiri
Cum puteți obține despăgubiri de sute de euro de pe urma întârzierii avionului

Într-o perioadă în care românii călătoresc din ce în ce mai mult cu avionul, problema curselor care întârzie devine tot mai apăsătoare. În astfel de cazuri, pasagerii au dreptul să le ceară operatorilor despăgubiri, potrivit legislației europene, iar, pentru a ușura acest proces, a fost lansat un site prin care clienții nemulțumiți își pot revendica drepturile.

Denumită pasagercudrepturi.ro, platforma online oferă, pe lângă posibilitatea de a cere mai ușor despăgubiri, și consultanță gratuită din partea unor specialiști – juriști, avocați și oameni cu experiență de peste zece ani în turism și aviație.

„Prin proiectul www.pasagercudrepturi.ro ne-am propus să aducem în atenția tuturor pasagerilor români faptul că legislația este de partea lor, aproape de fiecare dată. Tot ce trebuie să faci este să îți cunoști drepturile și să ți le ceri, iar pentru asta suntem noi”, este precizat pe site.

În 2014, din cei peste opt milioane de pasageri, la nivel international, care au avut dreptul să ceară despăgubiri, doar 2% și-au revendicat acest drept. „(…) Timpul nu este pierdut, deoarece procesul de despăgubire este retroactiv şi orice situaţie de acest tip petrecută în ultimii trei ani are potenţial de despăgubire din partea companiilor aeriene”, a declarat Mariana Pavel, specialist în comunicare.

Cei care călătoresc cu avionul trebuie să știe că, din momentul în care au cumpărat biletele, au devenit parte a unui contract cu drepturi, potrivit legislației europene, pe care companiile aeriene trebuie să le respecte, informează specialiștii de la pasagercudrepturi.ro. Ei adaugă că sunt situații clare în care companiile aeriene sunt vinovate de cazuri precum întârzieri, anulări sau refuzuri de îmbarcare a pasagerilor, care duc la ore pierdute în aeroport și, implicit, la schimbarea planurilor călătorului sau ratarea unor evenimente.

„Dacă vă aflaţi într-o astfel de situaţie, specialiştii vor determina rapid dacă evenimentele neplăcute au fost cauzate de compania aeriană. Apoi, în conformitate cu norme precise din legislația europeană (Directiva 261/2004), ei vor asigura întreg procesul de asistență juridică pentru despăgubiri, ce pot ajunge până la 600 de euro de persoană, în funcție de caz”, adaugă experții.

Drepturile pasagerilor se aplică pentru toate biletele, indiferent de categorie sau clasa tarifară, cu condiţia ca zborul să fi fost operat de o companie aeriană autorizată la nivel european şi să fi avut plecarea sau sosirea într-un stat membru al Uniunii Europene. Potrivit datelor pasagercudrepturi.ro, în Europa, peste 100.000 de pasageri depun plângeri în fiecare an pentru despăgubiri din partea companiilor aeriene.

„Din păcate, procedura care trebuie urmată de pasager este una deosebit de rigidă. Aici intervin experţii noştri care au experienţă în asistență juridică specifică aviației și turismului şi sunt familiarizati cu procedurile stufoase din domeniu. Ei vor ține legătura cu compania aeriană, vor informa fiecare pasager despre statusul de rezolvare al litigiului și vor îndeplini astfel toată logistica de comunicare și de înfățisări până la obținerea efectivă a despăgubirii. Serviciile sunt oferite în schimbul unui procent din despăgubire, reţinut doar atunci când cazul este soluţionat favorabil”, a mai spus Mariana Pavel.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.