Cum poți finanța un startup fără fonduri de la bancă sau programe guvernamentale
E o întrebare inevitabilă pentru orice (viitor) antreprenor: „de unde se poate obține finanțare?“. Așadar, de unde poți obține finanțare?
Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney
Una dintre marile provocări pentru antreprenorii aflați la început de drum este de a atrage bani pentru a-și crește afacerile. Să fie fonduri europene? Programe de finanțare oferite de stat precum Startup Nation? Credite bancare? Ce alte variante rămân?
Luând urma banilor, proaspeții oameni de afaceri nu doar că se confruntă cu lipsa unei bănci specializate – de genul Silicon Valley Bank, o subsidiară a SVB Financial Group dedicată finanțării startup-urilor –, dar nici nu „își fac temele“ înainte de a căuta un business angel care să parieze pe businessurile lor, explică Peter Barta, investitor local și codirector al programului din România al Founder Institute. În ceea ce privește segmentul guvernamental, acesta spune că, din punctul său de vedere, face mai mult rău. „Nu spun că nu sunt bani bine-veniți, dar din păcate nu contribuie la educarea pieței“, detaliază el. Și, fiindcă tranșele de plăți nu ajung la timp în conturile beneficiarilor, aceștia se lovesc de problema bancară.
„Din perspectiva unei bănci, un startup nu este un proiect bancabil. Dacă vei merge la o bancă, într-o fază în care ai avea nevoie de bani, banca nu o să îți dea pentru că nu ești suficient de bancabil, nu ai suficiente active prin care să garantezi. Și, băncile spun atunci: da, sprijinim startupurile, dar de fapt le sprijinim pe cele care au depășit această fază și care au un cash flow pozitiv“, continuă Barta. Prin urmare, nu este vorba chiar despre o finanțare de tip startup, ci de „o finanțare ușor în zona de Growth“, iar sumele de bani pe care le dau băncile sunt limitate de multe ori.
SOLUȚII ALTERNATIVE. Astfel, în condițiile în care finanțarea bancară este cvasi-inaccesibilă pentru un startup care nu are active sau care nu poate oferi garanții prin răspunderea acționarilor, posibilitățile de finanțare rămân limitate la variante prin equity, adică cedarea unei părți din business către un venture capital/business angel, variante intermediare de debt-equity, adică împrumuturi convertibile, sau surse alternative, adaugă Iulian Cîrciumaru, managing partener în cadrul V7 Capital. „În prezent, în România, alternativa prin equity, venture capital sau business angel o consider cea mai fezabilă și varianta care câștigă din ce în ce mai mult teren“, spune acesta.
Pe piață, explică Peter Barta, există câteva rețele de business angels – cum sunt TechAngels – sau diferiți investitori consacrați și recunoscuți ca atare pe acest segment – cum ar fi Radu Georgescu, investitor în serie în zona de tehnologie –, numai că aceștia rămân foarte puțini. „Și atunci, situația noastră în România, în afară de bugetul statului și de foarte puține programe pentru startup-iști nu este tocmai veselă. Sunt destul de puține fonduri, de fapt, există un singur fond de investiții care face seed și oarecum pre-seed, pre-seed însemnând companii sau antreprenori care nu au încă bani, dar au ideea și vor să o implementeze. De exemplu, avem aici GapMinder“, detaliază Barta. GapMinder este un fond de venture capital din țară dedicat startup-urilor care dezvoltă software și servicii, valoarea finanțărilor pentru startup-urile aflate în faza de accelerare fiind între 50.000 și 200.000 de euro pe companie. O altă variantă este și cea a platformelor de crowdfunding gen Idiegoogo sau Kickstater, fiecare cu plusurile și minusurile sale.
FACTORUL UMAN. Andrei Dudoiu, cofondatorul unui fond de investiții nou pe piața din România, Human Finance, crede că mai importantă este de fapt pregătirea antreprenorului pentru calificarea la finanțare. „Dacă acesta ar avea foarte clare poziționarea în piață, diferențiatorii față de competiție, validarea produsului sau serviciului lui de către piață, echipa și cultura organizațională pe care vrea să o construiască, bugetarea investiției și a cash-flow-ului, lucrurile ar fi mult mai line și la accesarea finanțărilor“, consideră el. Finanțarea, mai spune Dudoiu, poate fi căutată nu doar la bănci, ci și la angel investors, venture capital funds, chiar și în piața de capital, atât de obligațiuni, cât și de acțiuni, dar care, adevărat, nu sunt disponibile chiar la început de drum, până nu există o poveste de succes. „Dar pentru startup-uri există și granturi de la instituții guvernamentale sau organizații financiare transnaționale, care trebuie căutate cu atenție“, indică el o altă potențială sursă.
Deși alternativele par puține pentru românii care vor să înceapă o afacere, toți investitorii spun același lucru: pentru a atrage investiții, miza este networking-ul. Mai exact, pariul se pune pe participarea la cât mai multe evenimente, de care, din fericire, România nu duce lipsă. „Cred că unul dintre elementele esențiale pentru a atrage o finanțare pentru o companie este de a fi deschis feedback-ului, pe de-o parte, iar pe de alta să accepți că nu le ști pe toate și să participi la diverse programe pentru dezvoltarea companiei“, spune Barta de la Founder Institute. De aceeași părere este și Iulian Cîrciumaru de la V7 Capital, care le recomandă fondatorilor de businessuri să caute investitori la diferite evenimente pe antreprenoriat, unde acești oameni sunt în permanență invitați, să facă networking și să întrebe în comunitățile de antreprenori.
La ora actuală, antreprenorii aspiranți care vor să facă tranziția din zona de corporate spre cea de business propriu se pot înscrie la un program dedicat și conceput pentru ei: Founder Institute. „Aici, în afara programului de lucru, ei se pot pregăti pentru ce înseamnă cu adevărat un business“. Pe urmă, se poate vorbi de Techcelerator – primul program de accelerare din România care oferă finanţare startup-urilor de tehnologie, cu sedii în Bucureşti şi Cluj –, care poate fi văzut ca o etapă ulterioară la Founder Institute, de testare a ideii.
Școala de antreprenori
Founder Institute este cel mai mare program de preaccelerare și de lansare de startup-uri din lume, inițiat în Silicon Valley și prezent acum în peste 180 de orașe de pe șase continente.
- Cursuri. Programul oferă o structură bazată pe o curriculă complexă și sprijină intensiv participanții prin intermediul mentorilor și al unei rețele globale de antreprenori de succes.
- ABSOLVENȚI. Peste 3.300 de companii s-au format prin intermediul Founder Institute, printre acestea numărându-se și startup-uri cu cea mai rapidă rată de creștere la nivel mondial, cum ar fi Udemy, Realty Mogul, Itembase, Goplaceit sau Appota. Programul-pilot lansat în România în 2017 a creat șapte companii de tehnologie, unele dintre ele cu potențial de a deveni chiar jucători la nivel global.
- Bani. Succesul unui startup depinde de fondatori. În total, absolvenții Founder Institute au primit finanțări de peste 700 milioane de dolari și au o valoare estimată de 20 de miliarde de dolari.
FOTO: Guliver / Getty Images