Cum pornești o afacere de la zero, faci din ea lider de piață și o duci în Silicon Valley

Bianca Dobrescu 14/06/2019 | 12:57 Digital
Cum pornești o afacere de la zero, faci din ea lider de piață și o duci în Silicon Valley

Pornești o afacere de la zero, faci din ea lider de piață și o duci și în Silicon Valley. Nu e o utopie. E Netopie.

Acest articol a apărut în numărul 67 (10 – 23 iunie 2019) al revistei NewMoney

De numele lui Antonio Eram (45 de ani), fondatorul companiei Netopia, se leagă (și) primul spam trimis vreodată în istoria României. Și, chiar de curând, măr­tu­risește că l-a oprit cineva să-i spună: „Te știu! Tu ești tipul care a dat primul spam!“. Într-adevăr. El este. L-a trimis pe la sfârșitul anilor ’90, pe când era angajat la un provider de internet și a făcut un script care genera adrese de e-mail.

„Toți aveau office@ ceva sau contact@. Pentru fiecare domeniu, eu aveam vreo cinci adrese, cărora le trimiteam e-mai­luri de promovare: luați de la noi servicii de internet“, își amintește antrepre­norul, al cărui întreg parcurs profesional poate fi definit ca un continuu proces de învățare, care nu se limitează doar la know-how-ul de a face business. Un proces în care este vorba despre „ca­librarea“ cunoașterii și a potenția­lului, despre cum să te modelezi astfel încât să ajungi la cea mai bună versiune a ta.

A început să tatoneze antreprenoriatul în 1994. Era student în anul doi la Aca­demia Navală „Mircea cel Bătrân“ din Constanța și alături de un prieten a în­ființat un SRL prin care oferea servicii de modelare 3D. Primul său client a fost Bingo Europa, pentru care a creat o re­clamă. „Ceea ce facem noi acum cu telefonul mobil, dăm câteva clickuri în două secunde, pe atunci lua trei zile. Nu era vorba de soft, ci de puterea de calcul“, po­vestește el. Povestea nu a durat însă mult, iar drumurile celor doi parteneri de afaceri s-au separat după doar trei clienți.

MAREA TUTUROR POSIBILITĂȚILOR. Eram a absolvit facultatea cu o lucrare de diplomă despre sisteme GPS, iar în 1996 s-a angajat ca director al diviziei de internet a GMB Computers, unde s-a ocupat de dezvoltarea, implementarea şi promo­varea serviciilor companiei, după ce ante­rior își încercase norocul în radio și televiziune.

Nu a încercat să intre în marină, fiindcă nu i-au plăcut niciodată cursurile pe care le-a urmat. Mărturisește chiar că unul dintre foștii săi profesori l-a trecut la un examen doar după ce i-a promis că nu va na­viga niciodată. „I-am jurat că nu voi na­viga niciodată pe altă navă decât pe a mea. Și mi-a spus că e OK, dacă e pe a mea, nu se pune“, povestește antreprenorul, subliniind faptul că întotdeauna trebuie să faci ceea ce îți place și să nu mergi la un job doar pentru a avea de unde pleca.

Doi ani mai târziu, Eram a fost invitat de Ambasada Americii la un eveniment de mare anvergură, Internet World. Era prima dată când ieșea din țară și ajungea în Downtown Los Angeles, districtul central de business al Orașului Îngerilor.

„După șase, totul se închide, și cum zona este înconjurată de cartiere sără­că­cioase, nu te plimbi pe stradă, că te taie ăia. Dar eu mă plimbam, mi se părea extraordinar că atunci când veneam de la congres nu era nimeni. Și-mi ziceam: «Bine, dar în filme mereu apar oameni care se plimbă. Unde sunt toți oamenii?»“, povestește el.

În Los Angeles a cunoscut o familie care deținea un business similar cu ceea ce voia să facă în România proprietarul furnizorului de internet GMB Compu­ters și oferea chiar și servicii complete de web design și realizare website-uri.

A fost chimie la prima vedere, iar ulterior a primit o propunere pe care n-avea cum să o refuze. „La jumătatea lui ’99, americanii m-au chemat să lucrez pentru ei, să locuiesc cu ei. Practic, mi-au pus ca­zare și mâncare la dispoziție și acces la resurse pe care nici nu le visam“, recu­noaște el. Înțelegerea era că, dacă găsește proiecte prin compania lor, poate să câș­tige și bani. Și a găsit. Și încă repede. Un proiect cu care se mândrește și astăzi este website-ul pe care l-a făcut pentru Port of Los Angeles. Avea luni în care câștiga 2.000-3.000 de dolari, dar și luni în care nu producea nimic. Dar era fericit, pentru că putea să învețe și să se dezvolte, mărturi­sește el.

CO(N)NEXIUNEA DE BUSINESS. A revenit în România după un an, a vrut să se în­toarcă la GMB Computers, dar și-a găsit postul ocupat. „Nu mi-a venit să cred. Eu mă dusesem în L.A. ca să învăț și să-i ajut, pe urmă, veneam aici cu o altă atitudine, știam acum sistemul american de business și văzusem niște chestii pe care abia așteptam să le aplic. Însă nu s-a putut“, spune el. Cum GMB Computers era par­tener Connex, actualul Vodafone, iar zilnic un an­gajat al operatorului de telefonie mo­bilă lucra de la sediul providerului de internet, când a văzut că Eram a rămas fără slujbă, l-a recomandat șefului său. S-a an­gajat la Connex, unde a lucrat timp de șase ani, implicându-se activ în dezvol­tarea serviciilor de web mobil și în lansarea portalului myX.net, dar și a myDomain – o revoluție în România, când toată lumea putea să cumpere domenii și să-și facă website-uri. „Noi estimam că vom face 1.000 de domenii pe lună și, de fapt, făceam 10.000“, detaliază Antonio Eram.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.