Cum poate trece prin COVID-19 afacerea unui distribuitor local de echipamente pen­tru industria cosmetică și medicală

NewMoney 24/04/2020 | 10:42 Companii
Cum poate trece prin COVID-19 afacerea unui distribuitor local de echipamente pen­tru industria cosmetică și medicală

Cum poate trece prin COVID-19 afacerea unui distribuitor local de echipamente pen­tru industria cosmetică și medicală? Estetiq Solutions vine cu propriile soluții.

Principalul avantaj al unei companii care face afaceri în industria frumuseții este că „doamnele nu vor renunța niciodată să cal­ce pragul unui salon de cosmetică“, spune Monica Nițescu (46 de ani), pre­zentă de 14 ani în acest domeniu.

„E greu să renunți. Chiar dacă stăm o perioadă în casă, va fi o cerere mare după“, continuă antreprenoarea, care și-a făcut deja un plan adaptat noului context. Pe de o parte, a oprit activitatea acolo unde era absolut ne­cesar, iar pe de alta, a început să dezvolte și mai mult zona de traininguri online pentru toți cei care lucrează cu echipamente de ultimă generație în industria cos­metică și medicală.

Un obiectiv îndepărtat

Concentrat într-un spațiu cu o suprafață de 850 de metri pătrați, în care funcționează un showroom, un depozit, un salon de cosmetică și o clinică de dermatologie, businessul său acoperă atât servicii B2B – derulate prin Estetiq Solutions, importator și distri­bui­tor de echipamente estetice și medicale –, cât și B2C, prin Estetiq Medical Center. Po­trivit antreprenoarei, afacerile sale au de­pă­șit anul trecut 1,5 milioane de euro, obiectivul până la finalul lui 2021 fiind, înainte de criză, atingerea pragului de 10 milioane de euro.

„Plănuisem să ajungem la această cifră deoarece echipamentele din zona medi­cală sunt foarte scumpe, pornesc de la 50.000 de euro, ca vânzare. Înainte să înce­pem cu linia de import și distribuție de echi­pamente medicale, lansată în 2016, am avut afaceri de circa 400.000 de euro. Practic, această mișcare ne-a adus o creștere importantă“, explică Monica Nițescu. O miș­care dublată atunci de o investiție de aproximativ 400.000 de euro în echipamente pentru showroom, dar și în training și marketing.

Patru ani mai târziu, efectele acestor mu­tări par să se simtă mai mult ca nicio­dată. „Eu am închis segmentul de cosme­tică. S-au închis saloanele în țară, am închis și noi. Din fericire, supraviețuim cu zona medicală și avem un centru unde lu­crăm cu medici, autorizat în 2016. Zona medicală va funcționa întotdeauna“, deta­liază Monica Nițescu.

Potrivit datelor unui studiu publicat anul trecut de analiștii KeysFin, „în 2018, piața serviciilor medicale private a atins un nivel de maturitate, dovadă că numărul de companii s-a menținut la aproape 15.000, în scădere cu numai 1,5% față de 2016. Prin comparație cu 2007, evoluția este una impresionantă – sunt cu aproape 90% mai multe companii decât acum 12 ani“. Astăzi, în schimb, „este o perioadă foarte dificilă“. „Toată lumea se confruntă cu aceste întrebări: «Ce facem cu angajații? Cum îi păstrăm?». Sunt mulți care se duc pe concedii fără plată, care nu sunt în avan­tajul angajaților“, adaugă Monica Nițescu.

Pe lângă colaboratorii și subdistribuitorii cu care lucrează constant, antreprenoa­rea spune că are zece angajați stabili și un portofoliu de peste 200 de saloane și 50 de clinici care utilizează tehnologiile și produ­sele aduse de Estetiq Solutions în Ro­mâ­nia. „Criza nu ne-a prins într-un moment dificil al cash flow-ului. Noi eram chiar într-o perioadă de înflorire. Totuși, aveam în derulare contracte care s-au oprit. Sunt deo­camdată întrerupte. Așadar, avem o scă­dere. Comparând cu luna tre­cută (martie vs februarie, n.r.), businessul a scăzut cu 90%“, mai spune Monica Nițescu.

În afară de momentul de reflecție pe care ți-l oferă orice pauză în derularea unui business, Nițescu aduce în discuție organi­zarea unor traininguri online cu clienții și cu angajații din piața de beauty, precum și a unor seminarii pentru consultanță, adresate celor care vor avea nevoie să-și repo­zi­ționeze afacerea după criză. „Ținta noastră pentru următoarea perioadă este să păstrăm clienții pe care-i avem. Anul vii­tor sau la finalul acestui an, vom relua pla­nul de extindere a clienților. Trendul era unul bun, însă vor trece mai multe luni pâ­nă ce lucrurile vor reîncepe să intre în nor­malitate“, completează ea.

Primii pași

În această afacere care are le­gătură cu industria frumuseții, Monica Nițescu spune că a intrat întâmplător, în anul 2006, pe vremea când avea o firmă de importuri de telefonie mobilă și carduri de memorie. De profesie inginer automatist, mărturisește că a fost dintotdeauna atrasă de tot ce înseamnă tehnologie și inovație, iar trecerea către un domeniu cu totul nou a reprezentat o provocare la momentul respectiv.

„O prietenă mi-a propus atunci să investim într-un salon de înfrumusețare, rolul meu fiind să mă ocup de achiziționări, de leasinguri“, își amintește Monica Ni­țes­cu, care a investit 10.000 de euro într-o pri­mă fază. Tranziția către distribuția de aparatură profesională destinată saloa­nelor de înfrumusețare s-a întâmplat natural, ajungând în următorii ani să cunoască toate echipamentele care aveau legătură cu acest domeniu.

O schimbare importantă pentru businessul său s-a petrecut în 2012-2013, când a devenit distribuitorul unei firme din Israel pentru piețele din Europa de Sud-Est, firmă care promova cea mai nouă tehnologie în materie de cosmetică apărută pe pia­ță – OxyGeneo –, parteneriatul de atunci menți­nându-se și astăzi. De altfel, aproximativ 80% din echipamentele pe care le aduce în România vin din Israel, iar restul – din Europa, din țări precum Franța și Polonia. Iar dacă pe zona de beauty prețurile încep de la 1.000-2.000 de euro pentru un apa­rat sau echipament, pe cea medicală sunt mult mai mari, de la 50.000 de euro în sus.

În toată această poveste, Monica Nițes­cu a avut mai multe provocări, unele legate de cash flow, altele, de dificultatea de a găsi personal care să se potrivească cu spi­ritul echipei. „Și am mai învățat că în orice business trebuie să ai o flexibilitate. Mă refer la faptul că am schimbat unghiul de a vedea lucrurile și am avut curaj să accesez linii de credit“, adaugă antreprenoarea. Într-o altă ordine de idei, deși a dis­cutat cu partenerii din străinătate despre o posibilă extindere a businessului în Republica Moldova, Monica Nițescu nu crede că este momentul acum. „Avem multe de făcut în România. Vrem să optimi­zăm tot ce avem aici.“


Acest articol a apărut în numărul 88 al revistei NewMoney

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper