Cum îți dai seama daca turbosuflanta este defectă?

NewMoney 16/12/2022 | 11:21 Fapt Divers
Cum îți dai seama daca turbosuflanta este defectă?

Majoritatea motoarelor diesel sunt alimentate de un turbocompresor, iar turbina, la fel ca motorul, este o componentă solicitată intens pe toată perioada condusului. Nu e de mirare că la un moment dat se poate defecta, mai ales dacă nu s-a folosit ulei de motor de calitate și dacă nu s-au verificat filtrele la timp.

Află în continuare cum poți să-ți dai seama dacă turbosuflanta mașinii tale este defectă și care ar putea fi posibilele cauze.

Factorii care pot duce la defectarea turbosuflantei

  1. O turbosuflantă are nevoie de un flux constant de ulei curat pentru a funcționa corect. În caz contrar, se produc acumulări și depuneri de carbon sau alte reziduuri ce contaminează instalația. Astfel, îi reduc eficiența și cu siguranță vei ajunge cu ea într-un centru de reparații turbosuflante.
  2. Există posibilitatea ca elemente precum pietre sau alte obiecte mici să fie aspirate în turbină în timp ce conduci, mai ale la viteze mari. Acestea provoacă daune grave roților și lamelelor din turbosuflantă.
  3. Stilul de condus agresiv și la viteze mari forțează gazul să treacă prin garnituri și țevi cu o presiune mai mare ce poate provoca scurgeri și fisuri.
  4. Temperatura excesivă a gazelor de eșapament poate supraîncălzi această piesă.
  5. Vechimea mașinii contează foarte mult deoarece turbosuflanta are, de obicei, o garanție de până la 20 de mii km.

Semnele unei turbosuflante defecte

Exact cum organismul îți dă anumite semnale că ceva este în neregulă cu un organ, și mașina poate avea anumite reacții prin care să-ți dai seama că turbosuflanta ar putea avea o problemă.

Pierdere de putere și accelerare lentă

Turbosuflanta este astfel concepută încât să ajute motorul să atingă mai repede vitezele maxime. Așadar, dacă observi că autovehiculul are nevoie de mai mult timp pentru a intra în viteză, defectarea turbinei ar putea fi un motiv.

Fumul evacuat este excesiv și are o culoare diferită

Garniturile uzate și de fisurile turbinei creează mici spații prin care uleiul se poate infiltra în sistemul de evacuare. Din această cauză, fumul capătă o tentă albastru-cenușiu distinctă, aspect ce poate fi observat în special când se accelerează.

Indicator de supraalimentare inactiv

Majoritatea mașinilor noi și în special cele cu mulți cai putere au un indicator de supraalimentare. Dacă acesta nu mai urcă la fel de mult ca înainte, atunci există o șansă bună ca turbosuflanta să aibă nevoie de reparații.

Scurgeri de ulei

Scurgerile de ulei în turbocompresor sunt un semn de defecțiune și orice semn de depuneri în țeavă înseamnă că trebuie să faci o vizită mecanicului tău. Dacă această problemă rămâne nerezolvată, întregul sistem ar putea ceda.

Un zgomot puternic în timpul condusului

Adesea, un turbocompresor defect va produce un zgomot puternic și distinctiv atunci când este sub presiune și dacă roata compresorului este deteriorată.

Turbosuflanta defectă devine tot mai zgomotoasă pe măsură ce problema se înrăutățește.

Lumina de verificare a motorului este constant aprinsă

Există mai multe motive pentru care această lumină se poate aprinde pe tabloul de bord, ce ar putea să nu aibă neapărat legătură cu turbina. Dar de ce să riști? Mai bine mergi la un mecanic să facă o verificare.

Dacă ai o îndemânare mecanică, te poți uita chiar tu sub capotă pentru a verifica dacă turbosuflanta este avariată.

Ce ar trebui să observi:

  • semne ale scurgerilor de ulei;
  • conexiuni slăbite la nivelul racordurilor;
  • semne de deteriorări cauzate contact între roata compresorului și carcasă;
  • dacă filtrul de aer, sistemul de evacuare, sistemul de aerisire și sistemul de alimentare al autovehiculului dumneavoastră funcționează corect;
  • roata turbosuflantei ar trebui să fie curată, fără lovituri, așchii sau semne de coroziune;
  • semne de mișcare excesivă – roata nu trebuie să atingă carcasa, iar turbocompresorul trebuie să se rotească liber;
  • țeava de evacuare nu ar trebui să aibă urme de acumulări de carbon, calcar sau ulei de-a lungul suprafeței, iar paletele ar trebui să fie lipsite de fisuri, uzură și deteriorări.

Odată ce s-a stabilit că turbosuflanta este defectă, ai două opțiuni: fie îți cumperi una nouă, mai ales dacă deja ai depășit garanția, fie o recondiționezi într-un service specializat. Evident, dacă ești genul de persoană pricepută la toate și ești obișnuit cu astfel de operațiuni mecanice, o poți repara chiar tu.

Sursă foto: freepik.com