Cum își revin businessurile din turism după doi ani de restricții sanitare

Florel Manu 29/08/2022 | 10:14 Financiar
Cum își revin businessurile din turism după doi ani de restricții sanitare

După doi ani în care turiștii au fost reți­nuți în privința călătoriilor, rezer­vă­rile au început să crească anul acesta. Dar încă sunt departe de 2019.

La jumătatea lui iulie, știrile din Europa pă­reau să sugereze mai degrabă că nu e tocmai momentul cel mai potrivit să pleci într-o călătorie. Pista de aterizare de pe ae­roportul londonez Luton, de exemplu, a fost închisă, pentru o perioadă scurtă, din cauza unor denivelări apărute pe fondul căldurii excesive. Tot în Marea Britanie, mai multe trenuri înregistrau întârzieri sau erau anulate din cauza temperaturilor ridicate, care deformau șinele de cale ferată. Asta, în timp ce regiuni turistice din Fran­ța, Spania, Portugalia, Italia și Grecia se confruntau cu numeroase incendii, izbucnite pe același fond al vremii toride.

În plus, companiile aeriene s-au confruntat cu probleme serioase de funcționare din cauza lipsei de personal. Cu toate astea, cea mai mare parte a oamenilor a vrut să călătorească, spun acum și operatorii lo­cali de turism, care au înregistrat mai multe cereri de vacanțe față de anul trecut. „Am trecut de fazele acute ale pandemiei, cu multe incertitudini, iar la începutul sezonului 2022 s-au ridicat și toate restricțiile majore de călătorie, ceea ce a dus la o ce­rere ridicată de vacanțe“, spune Alin Burcea, proprietar al agenției de turism Paralela 45.

Pe cont propriu

Tur-operatorii locali spun că anul acesta au înregistrat o cerere mai mare față de anii trecuți pentru va­canțe în destinații în care turiștii au ales să se deplaseze cu mașina personală. Vorbim, de altfel, de o tendință la nivel european, evidențiată de un raport din luna iulie 2022 al organizației neguvernamentale European Travel Commission (ETC), în care se arată că în actualul sezon a crescut numărul deplasărilor pe distanțe mici și medii. „Creșterea vertiginoasă a prețu­ri­lor la energie împinge în sus costurile de că­­lă­torie, determinând oamenii să călă­to­rească mai aproape de casă sau să ia în considerare opțiuni de economisire“, scriu analiștii organizației ETC.

Rămâne însă de văzut cum persoanele cu venituri mai mici, în special, vor face un compromis în ceea ce privește cheltuielile de călătorie în această vară, pe fondul creșterii prețurilor de consum și al bugetelor disponibile reduse.

Un comportament diferit al turiștilor, față de anul trecut este remarcat de tur-ope­ratorul Hello Holidays. „Am avut o ce­rere mai mare pentru Antalya, cu transport indivi­dual. Cei care au cumpărat cazare de la noi și au ajuns în Antalya cu tran­sport propriu au transformat drumul până acolo într-un circuit cu opriri pe traseu, de exemplu, o zi la Istanbul“, explică Mădălina Balaiban, proprietara tur-operatorului.

Operatorii din turism spun că principalele destinații în care românii preferă de mai mulți ani să se deplaseze cu mașina personală sunt Bulgaria, Grecia și Turcia (Kuşadası, Marmaris, Oludeniz). Jucătorii din turism spun că majoritatea celor care apelează la transport individual preferă vacanțe mai lungi de șapte zile și își aleg singuri traseul, solicitând cazare nu doar pentru destinația finală, ci și pentru opri­rile de pe traseu; un comportament total diferit față de cei care optează pentru pachete turistice de tip charter, care în mare parte sunt pentru servicii all-inclusive.

Creștere treptată

Pe fondul noilor schimbări de obiceiuri de consum, spe­cialiștii se așteaptă ca industria vacanțelor să înceapă să-și revină după blocajul înre­gistrat pe fondul pandemiei de COVID-19. European Travel Commission a evaluat în iunie comportamentul legat de călătoriile în Europa anul trecut, constatând că sosi­rile de turiști au fost cu 61% sub nivelurile de dinaintea pandemiei. În 2022 este esti­mată o revenire, însă volumul de turiști se va afla tot sub nivelul din 2019, cu circa 30%, mai precizează organizația.

Datele agenției de turism Paralela 45 arată că, anul acesta, Grecia se află pe pri­mul loc la cereri pentru destinații externe. „Grecia este în top, cu variante de vacanțe pe zbor charter săptămânal (Creta/Chania, Creta/Heraklion, Corfu, Rhodos, Zakynthos, Santorini) ori transport individual (în partea de nord, Coasta Mării Ionice, Kefa­lonia, Kos)“, detaliază Alin Burcea. Iar da­tele oficiale confirmă la rândul lor că turismul din Grecia dă semne de revenire după scăderile din ultimii doi ani.

Potrivit Reuters, oficialii greci estimează că încasările din sectorul turistic ar urma să ajungă anul acesta la 80% din veniturile-record de 18,4 de miliarde de dolari înre­gistrate în 2019. „După doi ani de pandemie grea, ne bucurăm să avem oaspeții îna­poi într-un sezon normal. Ocuparea este mare pentru hotelurile noastre. Pentru restul verii, suntem optimiști“, declara pentru agenția de presă Reuters Babbis Voulgaris, un hotelier din insula Corfu.

Tur-operatorii români spun că în acest sezon au vândut foarte bine și Turcia, principala destinație fiind Antalya. Pentru a face față cererilor, Paralela 45 a apelat anul acesta la zboruri charter de pe aeroporturile București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Târgu Mureș, Baia Mare, Sibiu, Oradea și Bacău. La fel ca în cazul Greciei sau al Bulgariei, accesul turiștilor în Turcia se face fără prezentarea documentelor care să ateste vaccinarea sau trecerea prin boală.

Potrivit Bloomberg, autoritățile turce din turism estimează că vacanțele vor aduce anul acesta încasări de 35 de miliarde de dolari, la un total de 42 de milioane de sosiri. Asta, în condițiile în care, în 2021, cele 30 de milioane de sosiri au generat venituri de 24,5 miliarde de dolari, mai notează Bloomberg.

Revenind la turiștii români, chiar dacă in­flația a dus la o creștere între 5 și 20% a pre­țului vacanțelor, în funcție de desti­na­ție, aceștia sunt interesați inclusiv de des­tinații de lux. Din octombrie până în martie 2023, de exemplu, vor reveni cererile pentru Dubai. „Din octombrie 2022 sunt disponibile oferte noi pentru Dubai, începând cu 751 de euro/persoană/șapte nopți, care, cumpărate de acum, au reducere de 5-7%“, mai spune Alin Burcea.

Early booking ori last minute?

Revenind la celelalte destinații, până la începutul lui 2020 deveniseră populare re­zer­vările de tip early booking, care veneau cu reduceri și de 40%. Din cauza restric­țiilor sanitare impuse în perioadele de vârf ale pandemiei, mulți turiști au preferat să își planifice vacanțele pe ultima sută de metri, apelând la ofertele de tip last mi­nute. „În proporție de 40% au ales rezervări last minute până acum“, spune Mădălina Ba­laiban. Din acest an, în schimb, adaugă Alin Burcea, oamenii au reînceput să se orienteze ușor către rezervările timpurii. Și tot el spune că, în momentul de față, deciziile turiștilor nu mai sunt influențate de războiul din Ucraina, așa cum se întâmpla la începutul anului.

Cu toate astea, constată European Tra­vel Commission, există în continuare țări pentru care cererea de vacanțe este mică. În Letonia, de exemplu, cererea este cu 63% mai mică față de 2019, în vreme ce în țări precum Slovacia și Cehia scăderea față de aceeași perioadă depășește 50%.

Alin Burcea spune că și turiștii sunt mult mai atenți și apelează din ce în ce mai mult la asigurări. „În ultimii doi ani, nu­mă­rul asigurărilor vândute a crescut foarte mult, și cele de travel, și cele storno (asi­gurare care îți permite să recuperezi banii plătiți pentru călătorie, dacă nu mai poți merge, în urma unui eveniment neplăcut cu care te confrunți, n.r.)“, completează Burcea. Operatorii din turism care vând în special destinații externe cred că, în ciuda problemelor, financiare ori politico-militare, oamenii vor continua să călătorească. Nu de alta, însă există vacanță și după pan­demie.

Încă pe minus

European Travel Commission estimează că mai multe țări vor încheia 2022 cu pierderi de sub 25% față de nivelul de venituri în­registrat în 2019.

  • REVENIRE. ­­La doi ani după declanșarea pandemiei de COVID-19 și pe fondul unei inflații în creștere, mai multe țări urmează să recupereze din pierderile imense din 2020 și 2021. Astfel, European Travel Commission estimează că Bulgaria va încheia anul acesta cu venituri din turism cu 8% sub cele din 2019, Serbia, cu un minus de 10%, iar Turcia – cu un minus de 14%.
  • ȘOCUL. ­­Potrivit Oficiului European de Sta­tistică (Eurostat), în 2020, declinul sosirilor internaționale în Uniunea Europeană a fost de 65% față de anul precedent, pe fondul restricțiilor sanitare dure impuse de pandemie.
  • RĂZBOIUL. ­­O estimare a tour-operatorilor turci arată că anul acesta în Turcia vor veni doar două milioane de turiști ruși, din circa patru milioane cât vin în mod normal în fie­care an.

Acest articol a apărut în numărul 146 al revistei NewMoney.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.