Cum influențează prima de 10.000 de euro acordată prin programul Rabla vânzările de mașini electrice

Emil Popescu 18/07/2017 | 11:30 Companii
Cum influențează prima de 10.000 de euro acordată prin programul Rabla vânzările de mașini electrice

Acest articol apare în numărul 19 (10-23 iulie) al revistei NewMoney

Prima de 10.000 de euro acordată de Ministerul Mediului bagă în priză vân­zările de maşini electrice, iar comenzile înregistrate în două luni depăşesc deja livrările din tot anul 2016. Totuși, viito­rul maşinii electrice în România rămâne greu de anticipat, cu multe semne de întrebare şi relativ puţine răspunsuri.

Cu obiec­ti­vul declarat de reducere a po­luării, Mi­nis­terul Mediului lansa anul trecut primul program de susţinere a vânză­rilor de ma­şini electrice, sub forma unui voucher de 4.500 de euro la achiziţia unei astfel de maşini.

Programul nu a avut succesul așteptat, dar, odată cu majorarea la 10.000 de euro a sumei în acest an, a crescut mult şi inte­resul potențialilor cumpărători, mai ales că nu este nevoie de casarea unui autovehicul vechi pentru acordarea sprijinului.

NEVOIA DE SUSȚINERE. Rabla Plus 2017 a demarat în mai, iar Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a acceptat într-o primă fază 38 de dosare depuse de companii, pentru aproape 120 de maşini, din care 113 pur electrice şi 5 electrice hibrid. După doar câteva zile (la 27 iunie), AFM a transmis New­Money că au fost depuse 59 de dosare.

Anul trecut, în România s-au vândut 167 de maşini electrice, din care 65 au fost BMW, 37 Mercedes-Benz, iar 25 Volkswagen, arată datele Aso­ciaţiei Producă­to­rilor şi Importatorilor de Automobile. „Cu siguranţă vom depăşi performanţa de anul trecut şi dorim să rămânem lider autoritar al pieţei de automobile electrice. Odată cu lansarea Rabla Plus avem deja (spre finalul lunii iunie, n.r.) 40 de comenzi şi primele dosare acceptate“, spun pentru NewMoney reprezentanţii BMW.

Cel mai căutat model din gama BMW este i3 cu bateria de 94Ah, un model cu o autonomie reală (comunicată de utilizatori) de circa 200 de kilometri, care poate fi cumpărată prin Rabla Plus la un preț de circa 28.000 de euro, cu TVA inclus.

Reprezentanţii BMW România spun că piaţa de automobile electrice este în continuare foarte volatilă şi captivă măsurilor de susţinere adoptate la nivel guvernamental şi local. Este nevoie, spun ei, de pre­dic­tibilitate şi de un program transparent şi multianual, esenţial pentru normalizarea pieţei. În opinia lor, se impune pe termen mediu un plan de eliminare gra­duală a subvenţiei, astfel ca piaţa să fie liberă şi stabilă.

„O piaţă predictibilă poate încuraja, de asemenea, şi dezvoltarea de infras­truc­tură, oferind încredere investitorilor pentru proiecte mai ample. În plus, credem că măsurile de susţinere a pieţei pot fi com­pletate de autorităţile locale. Sunt multe măsuri cu costuri minime care pot încuraja utilizarea automobilelor electrice, de exemplu acces gratuit în parcări sau acces pe benzile de transport în comun“, explică cei de la BMW.

IMAGINE ȘI PRAGMATISM. Mașinile electrice au două atuuri – nu poluează şi au costuri de alimentare mici –, dar și cel puțin două mari minu­suri – preţurile mari de achiziţie faţă de vehiculele convenţio­nale şi autonomia deficitară, combinată cu lipsa stațiilor de încărcare.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.