Cum încurajează un antreprenor mersul la sală cu ajutorul unei aplicații de mobil

NewMoney 07/03/2022 | 10:13 Oameni
Cum încurajează un antreprenor mersul la sală cu ajutorul unei aplicații de mobil

Ce planuri are Andrei Trofin pentru ESX, sistemul digitalizat care încurajează mersul la sală? Extinderea internațională este doar unul dintre ele.

Când Andrei Trofin a lansat ESX, în 2018, nu exista niciun semn că, la o distanță de doar un an și ceva, întreaga industrie de sport și fitness în care își dezvolta businessul va trece printr-o criză fără precedent. „În perioada restricțiilor, atunci când sălile au fost închise sau au funcționat la 50%, respectiv 30% din capacitate, ne-a fost încetinit procesul de atingere pentru obiecti­vele de creștere, însă ne-am adaptat situa­ției“, spune acum antreprenorul.

Și cum în cazul său sportul și tehnologia sunt două domenii care se completează reciproc, Trofin și-a continuat strategia de business, extinzându-se în mai multe orașe din țară cu aplicația sa – definită ca „un sistem digi­ta­lizat ce încurajează mersul la sală“ –, dis­ponibilă atât pe iOS, cât și pe Android. Ca o consecință, în 2021, cifra de afaceri a com­­paniei a atins pragul de un milion de euro, iar pentru 2022, estimările urcă la patru milioane de euro. „În ultimii trei ani, busi­­nessul ESX a început să crească expo­nențial, înregistrând afaceri de patru ori mai mari de la an la an.“

Două milioane de intrări

Prin par­te­neriatele pe care le are, ESX oferă un abo­­nament nelimitat, cu care ai acces la peste 350 de centre sportive și săli de fitness din peste 50 de orașe din țară. „Altfel spus, cu abonamentul ESX poți merge azi la fitness în Berceni, mâine la yoga în Floreasca, iar în weekend, la o piscină din Brașov“, adaugă Trofin un scurt detaliu de­spre pachetul de servicii, care mai include atât antrenamente online, cât și programe de nutriție.

În 2021, în pofida restricțiilor, ESX a atins aproximativ 100.000 de abonamente vândute, iar cei care sunt membri au intrat de aproximativ 600.000 de ori la sălile par­tenere. Pentru anul în curs sunt estimate două milioane de intrări, la peste 600 de săli din rețeaua ESX. Compania oferă trei tipuri de abonament, Basic, VIP și Gold, la prețuri de 110, 149, respectiv 230 de lei.

Dar cu ce este diferită această aplicație prin comparație cu altele similare care există pe piață? În primul rând, potrivit lui Trofin, „modelul de business este unul B2C, având focusul pe consumatorul final“, în timp ce principalul concurent la nivel național – 7Card – „are ca focus modelul B2B, corporate și enterprise, oferind abona­mentul ca beneficiu salarial angajaților companiilor mari și mijlocii“.

Și tocmai pentru că există potențial și pe segmentul acoperit de concurență, începând cu toamna anului trecut, ESX și-a extins departamentul de vânzări și în acest scop. „Vom începe să punem la dispoziție abonamentul și ca beneficiu salarial pentru angajații companiilor mici, medii și mari. Astfel intrăm și pe linia de business B2B, corporate și enterprise. Cu toate acestea, noi ne vom păstra flexibilitatea și be­ne­ficiile oferite consumatorului final“, de­ta­liază antreprenorul.

Potențialul acestui segment este demonstrat și de intrarea pe piața locală a Gympass – lansată în 2012 în São Paulo (Brazi­lia) și considerată cea mai mare platformă de wellbeing destinată clienților corporate din lume –, prin achiziția 7Card de la grupul Sodexo, finalizată la începutul acestui an. La rândul său, emitentul francez de tichete de masă a preluat integral 7Card în 2019 de la fondatorii Andrei Crețu, Iulian Cîrciumaru și Cătălin Ivașcu. Aceștia din urmă au înființat 7Card în 2011, lansând astfel în România conceptul de abonament unic ce permite accesul la o rețea de centre sportive și de wellness.

În momentul de față, 7Card este lider pe piața românească de servicii de sport și re­laxare, având aproximativ 600 de parteneri. Gympass, care are peste 50.000 de parteneri din domeniul sportului pe mai multe piețe din America de Nord, America Latină și Eu­ropa, a continuat să crească în ritm alert, extinzându-și oferta de servicii în timpul pandemiei și asigurân­du-și o finanțare su­plimentară de 220 de milioane de dolari în luna iunie 2021.

Extindere internațională

O rundă de finan­țare caută astăzi și Andrei Trofin, cu intenția „să ne faciliteze extinderea și către alte piețe precum California (America), Eu­ropa, Qatar“. „Avem deja un commitment de la un fond de investiții local și suntem în dis­cuții cu alte câteva fonduri pentru finan­țare. Avem multe planuri de dezvol­tare și tehnologii de implementat“, punc­tează antreprenorul.

O mișcare strategică în 2022 este și „integrarea AI și a machine learning pe bazele de date, cu stilul de viață și comportamentul clienților“, astfel încât să poată prezice posibile boli, în funcție de istoricul medical, alimentație sau structura corpului. „Tot pentru anul 2022, avem în road map să dezvoltăm și un produs de nutriție per­so­nalizată, bazată pe ADN-ul clientului. De asemenea, am început formarea unui nou departament tehnic, format exclusiv din ingineri, cu ajutorul căruia vom dezvolta și lansa prima sală virtuală în metaverse din România“, adaugă Andrei Trofin, fără a intra în amănunte.

Că anul acesta este un an de la care Trofin are multe așteptări reiese și din estimarea sa privind cifra de afaceri, care ar urma să crească de la un milion de euro în 2021 la patru milioane de euro în 2022. Această estimare se bazează „atât pe trendul ascendent al creșterii organice din ultimii ani, cât și pe lansarea liniei de business B2B“.

Văzută în ansamblu, piața de fitness din România este estimată la aproximativ 500 de milioane de euro, în timp ce în Bulgaria atinge 650 de milioane de euro, în Ungaria 750 de milioane de euro, iar în Polonia 1,1 miliarde de euro, potrivit datelor ESX.

„Piața locală de fitness mai are încă de recuperat, fiind pe locul al III-lea la obezitate în Europa, cu unul din 20 de români care practică regulat o activitate sportivă. Credem totuși că sala de sport va deveni spa­țiul pe care toată lumea îl vizitează de două ori pe săptămână, ca parte a unui regim de sănătate holistic, ceea ce va duce și la evo­luția industriei sportive în masă“, detaliază antreprenorul. „De asemenea, consider că sportul și tehnologia pot fi cei mai buni prie­teni și pot veni în ajutorul oamenilor“.

Andrei Trofin povestește că ideea afa­cerii ESX s-a înfiripat în 2016, de la un prie­ten din Brazilia, care i-a vorbit despre acest model de business ce exista deja acolo. La început i s-a părut „o afacere simplă, care poate creşte piramidal, uşor de dezvoltat şi extinsă ulterior către alte ţări“. Însă, după câteva analize de piaţă, și-a dat seama că este mult mai complexă, mai ales că își do­rea să lanseze un abonament pe care să îl combine cu programe educaţionale și de nutriţie.

Crearea ESX şi lansarea pe piaţă au durat nouă luni, timp în care a realizat de la zero o aplicaţie de mobil și un website, plus că a încheiat și primele partene­riate cu 15 săli de fitness. Orașul de lansare a aplicației a fost Iași, în 2018. Din anul lansării și până în 2021, investițiile în dezvoltarea compa­niei au fost de 400.000 de euro.

Am făcut antreprenoriat dintotdeauna, crescând într-o familie de antreprenori. Am construit de la zero patru companii: cu două am eşuat, iar din una am făcut exit. Am coordonat peste 100 de angajaţi din alte trei businessuri anterioare şi am atras venituri cumulate de peste 10 milioane de euro. Tre­când de la afaceri de peste un mi­lion de euro la faliment, am învăţat multe şi nu m-am oprit aici“, conchide Andrei Trofin, convins fiind că orice vis cu care re­­zonezi se poate transforma, fără doar și poate, în realitate.

Acest articol a apărut în numărul 134 al revistei NewMoney