Cum imobiliarele par să fie mereu pe val, antreprenorul Ömer Süsli are planuri mari în această direcție. Pariul său pe 2022: parcurile de retail
Pentru omul de afaceri de origine turcă Ömer Süsli, începutul de an a însemnat, printre altele, finalizarea achiziției complexului comercial Vitantis Shopping Center, din București, de la fondul de investiţii Revetas Capital Advisors. Mișcarea face parte dintr-un șir de alte investiții similare pe care antreprenorul dorește să le bifeze în 2022. „Anul acesta va fi pentru noi anul de investiții în retail parkuri“, spune acum Ömer Süsli.
Cunoscut în plan local pentru dezvoltarea rețelei de bricolaj Praktiker, pe care a vândut-o în 2017 grupului britanic Kingfisher (compania-mamă a rețelei do-it-yourself Brico Dépôt România), Ömer Süsli vorbește astăzi despre investiția pe termen mediu și pe termen lung a unor „sume destul de importante“ preponderent în segmentul local al parcurilor de retail, numai pentru 2022 fiind vorba de aproximativ 50 de milioane de euro. „Urmărim trei linii: prima se referă la achizițiile de terenuri pentru proiecte pe care să le facem de la zero, a doua, la proiecte deja finalizate, existente, și pentru care suntem în negocieri, iar a treia, la proiecte pe care le avem, dar dorim să le extindem“, detaliază antreprenorul.
În cazul complexului comercial Vitantis Shopping, tranzacţia – a cărei valoare nu a fost făcută publică – s-a realizat prin intermediul Praktiker Real Estate România –, compania prin care omul de afaceri a controlat și rețeaua de magazine de bricolaj Praktiker. Situat pe şoseaua Vitan-Bârzeşti și dezvoltat pe un teren de circa 80.000 de metri pătraţi, complexul are în momentul de față un grad de închiriere de aproximativ 95%.
Anul trecut, tot prin Praktiker Real Estate, antreprenorul a cumpărat cinci dintre cele șase proiecte de retail din portofoliul dezvoltatorului Portico Investments România, aflate în Tulcea, Râmnicu Vâlcea, Drobeta-Turnu Severin și Bârlad. Cel de al șaselea spațiu comercial, aflat la Reșița, a fost cumpărat de Lidl România. Valoarea cumulată a celor două tranzacții a fost de peste 8,5 milioane de euro, potrivit unui comunicat de presă al Colliers, care a consiliat acest proces.
„Câteva magazine“
Concomitent, antreprenorul plănuiește extinderea la nivel național a brandului Homelux – pe care îl descrie drept „un concept de vânzare omnichanel, cu o gamă largă de articole pentru casă și grădină“ –, prin deschiderea de magazine în câteva orașe mari din țară. Lansat în 2018, Homelux înseamnă astăzi patru magazine fizice – unul în județul Vrancea (Focșani), două în Prahova (în Ploiești și pe DN 1 Ploiești-Brașov) și unul în București, plus unul online. Cel din București, deschis în complexul comercial Value Center, printr-o investiție de 1,5 milioane de euro, este primul în format „Shop in Shop“, dispus pe 1.000 de metri pătrați, un format mai mic prin comparație cu celelalte (8.000–10.000 de metri pătrați).
Într-un interviu anterior cu NewMoney, Ömer Süsli detalia că, în cazul magazinelor mici, investițiile sunt undeva între 1 și 1,5 milioane de euro, în timp ce suprafețele generoase înghit bugete de câteva ori mai mari, în unele cazuri chiar și înmulțit cu zece. „În februarie sau până la începutul lui martie, anul acesta, cred că vom avea deschis și la Drobeta-Turnu Severin (un magazin Homelux, n.r.). Iar pe parcursul anului, probabil că mai deschidem câteva magazine“, spune acum antreprenorul, care vizează în special orașele mari.
În 2020, potrivit informațiilor publicate pe Ministerul Finanțelor Publice, cifra de afaceri a Homelux a fost de 28,7 milioane de lei (peste șase milioane de euro). „În 2021, am avut creștere și, de asemenea, estimez că vom avea creștere și în 2022“, adaugă Ömer Süsli, fără a oferi mai multe detalii, având în vedere că nu s-a tras încă linie peste rezultatele anului trecut. În 2021, aproximativ 20% dintre furnizorii Homelux erau români, restul de marfă fiind asigurat cu importuri din Uniunea Europeană, Turcia și Asia. Pe anumite segmente, oferta de produse din magazinele Homelux se suprapune cu cea a unor retaileri de mobilă și decorațiuni interioare cum ar fi IKEA, Mobexpert sau JYSK. La momentul lansării acestui brand, Ömer Süsli spunea că nișa către care se va îndrepta va fi diferită de cea a concurenței. „Vrem să fim un îndrumător pentru concurență, care să vină după noi, și nu invers.“
Și tocmai pentru că deține mai multe clădiri în zona de retail, omul de afaceri lucrează azi la mai multe proiecte care au legătură cu mediul înconjurător și cu optimizarea costurilor pe partea de consum de energie. Iar bugetul ar urma să ajungă la circa 10 milioane de euro. „Ne dorim ca anul acesta să începem să punem panouri fotovoltaice pe acoperișurile clădirilor noastre. Mă refer la clădirile compatibile pentru energie fotovoltaică. Astfel, să contribuim și noi cu ceva pe partea aceasta de energie verde“, detaliază antreprenorul.
Începuturile lui Ömer Süsli în România
Ömer Süsli a ajuns pentru prima oară în România în urmă cu trei decenii. Născut în Șirvan, în estul Turciei, acesta a absolvit Facultatea de Economie, începându-și cariera profesională în Libia, unde a lucrat în industria construcțiilor. Povestește că a ajuns în România cu o agenție de turism, în 1991, în zilele în care minerii luau cu asalt Bucureștiul și răsturnau un guvern. „Nu înțelegeam ce se întâmplă“, mărturisea omul de afaceri, care a decis, totuși, să revină un an mai târziu în România, convins fiind că, din punct de vedere economic, țara oferă oportunități de business.
Atenția sa a fost îndreptată, încă de la început, către zona Constanței, unde există de altfel o comunitate puternică de antreprenori turci și unde a clădit pas cu pas mai multe afaceri, majoritatea legate de domeniul construcțiilor: producătorul de saci Romtextil, distribuitorul de echipamente sanitare și materiale de construcții Search Chemicals, producătorul de vopsea Astek, fabrica de cărămizi de la Cobadin operată prin Prefab Construct, respectiv compania Tempo Invest, care controlează o fabrică de carbonat de calciu și operează transporturi rutiere de mărfuri.
Pas cu pas
Antreprenorul Ömer Süsli, originar din Turcia, investește la nivel local în mai multe segmente de business, printre care comerț și imobiliare. Cum a început totul?
- 1993. Înființează producătorul de saci Romtextil, aceasta fiind prima sa investiție în România. După aproape cinci ani, fondează și producătorul de vopsea As Vopsea, devenit ulterior Astek.
- 2003. Pune bazele firmei Search Chemicals, care are ca obiect de activitate comerţul cu ridicata al materialelor de construcţii şi echipamentelor sanitare.
- 2004. Investește într-un producător de cărămidă la Cobadin, Prefab Construct; pe același segment, nouă ani mai târziu, preia o fabrică din județul Buzău.
- 2014. La mai puțin de un an de la achiziția fabricii de cărămidă din Buzău, în portofoliul de afaceri al lui Ömer Süsli intră retailerul de bricolaj Praktiker, cu 27 de magazine, pe care îl cumpără de la Praktiker AG.
- 2017. După ce a demarat un amplu proces de remodelare a magazinelor Praktiker, în care a investit, în medie, 600.000 de euro pentru fiecare unitate, Ömer Süsli vinde retailerul de bricolaj către compania britanică Kingfisher, care deține magazinele Brico Depôt.
- 2018. Antreprenorul se pregătește să lanseze magazinele de mobilier și decorațiuni interioare Homelux. În prezent, sunt patru magazine fizice și unul online.
- 2021. Pune accent pe achizițiile din imobiliare, în principal pe retail parkuri. Spune că este o strategie pe care mizează și în anii următori.
Acest articol a apărut în numărul 133 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly