Cum funcționează comerțul online în țara în care internetul este cenzurat

NewMoney 21/11/2018 | 15:17 Global
Cum funcționează comerțul online în țara în care internetul este cenzurat

Boomul internetului a ajuns târziu în China, dar internauții chinezi s-au adap­tat la viața online mai rapid ca ni­căieri în lume. Vânzările online au ajuns la peste o mie de miliarde de do­lari anul trecut, cea mai mare va­loa­re atinsă la nivel global. 

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

China are mai puține malluri și magazine decât SUA, dar chiar și așa vânzările au mers slab, consumatorii preferând să iasă din casă pentru experiența în sine, mai puțin pentru cumpărături. Ca semn al dominației tot mai mari a comerțului online în detrimentul retailului tradițio­nal, gigantul Alibaba Group, care contro­lează cea mai mare platformă de e-commerce din lume, a plătit anul trecut șase miliarde de dolari pentru a cumpăra cel mai mare lanț de supermarketuri din China și franciza pentru cel mai mare cen­tru comercial. „Miza este de a controla de fapt tot mai multe informații des­pre consumatori, fie că își fac cumpă­rături online, fie în retailul tradițional“, este de părere Vey-Sern Ling, analist în cadrul Bloomberg Intelligence. „Faptul că (Alibaba) vizează acum și porțiuni im­portante din offline le permite să-și lăr­gească practic piața dincolo de cei 800 de milioane de utilizatori de internet“, adaugă acesta.

Susținută de consumatorii care caută nou­tate și se adaptează rapid la noi teh­nologii, Alibaba, Tencent Holdings Ltd. și alte câteva companii noi cu o solidă finanțare lansează și experimentează noi tehnologii în versiuni beta care pot avea sau nu succes în funcție de toleranța pie­țelor la un grad mai mare sau mai mic de intruziune în zona informațiilor private. Analiza Bloomberg a identificat astfel șapte con­cepte și formate noi care merită aten­ție în viitorul apropiat.

Smile To Pay este un restaurant din Hang­zhou care experimentează acum plata prin măsurarea datelor biometrice. Sprijinit de Ant Financial Services, divizia de plată mobilă a Alibaba, grupul Yum China Holdings Inc., care operează 8.000 de restaurante KFC și Pizza Hut în China, a lansat recent francize KPRO care îi vizează pe consumatorii mai tineri și cu ve­nituri mari. Meniul se bazează pe feluri sănă­toase de mâncare – salate și sandvi­ciuri. Clienții își plasează comanda la un bu­fet digital care le scanează fața cu o ca­meră 3D, le colectează datele biometrice, pe care le compară apoi cu datele de pe serverele Ant, și astfel se face plata.

O propunere de business care poate avea succes, dat fiind că piața chineză este cea mai avansată țară în materie de răs­pândire a sistemelor biometrice și de recunoaștere facială. Provocarea acum este de a duce tehnologia la un nivel unde nu mai există erori. În afara Chinei, rezis­tența va fi însă mai mare din cauza temeri­lor legate de protecția datelor personale.

Într-un restaurant Wu Fang Zhai (face parte dintr-un lanț mai mare) din provincia Zhejiang, faimoasă pentru gogoșile de orez, cuvântul „chelner“ („fuwuyuan“ în limba mandarină), care răsună în aproape orice restaurant chinezesc, aici lipsește cu desă­vârșire. De fapt, nu există chelneri.

De la începutul acestui an, Wu Fang Zhai și-a echipat toate cele opt unități pe care le deține cu o tehnologie dezvoltată de cei de la Alibaba care le permite celor care vin să își plaseze comanda fie de pe telefonul mobil, fie pe un ecran amplasat la intrarea în restaurant. Apoi, își pot lua comanda din niște dulăpioare conectate direct la bucătărie. Când mâncarea este gata, clientul primește o notificare pe telefon cu nu­mărul dulăpiorului, care se deschide în momentul în care acesta se apropie. Bău­turile pot fi luate din niște mici automate, care pot fi deschise prin scanarea unui cod QR de pe telefon. După ce clientul închide din nou ușa, aplicația descarcă automat suma datorată (citește în prealabil codul de bare atașat recipientelor cu bău­tură). Cei de la Wu Fang Zhai susțin că ve­ni­turile în prima jumătate a lui 2018 au crescut cu 30% față de anul anterior, în timp ce costurile operaționale au scăzut.

BingoBox, un startup din provincia Guang­zhou, a creat o rețea de 300 de ma­ga­zine de proximitate complet automatizate. Ca niște cuburi imense de sticlă, ju­mătate ca dimensiune față de un magazin 7-Eleven, BingoBox oferă un stoc similar de marfă, fiecare produs având un tag RFID. Clienții intră scanând un cod QR la intrare, tot ceea ce au selectat se află pe tejghea, iar un cititor de RFID citește automat prețurile și face apoi totalul cu destul de mare acuratețe (cel puțin în testele beta). Plata se face prin telefonul mobil, iar  la ieșire un scanner verifică dacă fiecare client pleacă exact cu ceea ce a cumpărat. De la în­ființare, BingoBox a primit investiții de aproape o sută de milioane de dolari de la fonduri de investiții precum GGV Capital și Fosun Capital.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

d