Cum faci un business din pasiunea de a ieși cu velierele pe mare

Florel Manu 07/10/2021 | 10:10 Oameni
Cum faci un business din pasiunea de a ieși cu velierele pe mare

După ce mai mulți ani a fost corpora­tist, cochetând și cu antreprenoriatul, Valentin Oeru (42 de ani) a înțeles că pentru a reuși în business trebuie să se dedice full-time afacerilor sale.

Valentin Oeru este pasionat de veliere și este asociat în SetSail, o companie care în­chiriază iahturi, organizează evenimente pe mare și oferă cursuri de sai­ling. Între 16 și 19 septembrie, SetSail a organizat cea de-a treia ediție a Corporate Regatta, un eveniment destinat an­ga­­jaților din marile companii care sunt pasionați de veliere.

Seria regatelor destinate corporațiilor a început în 2018, iar cea de-a treia ediție ar fi trebuit să se desfășoare anul trecut, însă evenimentul a fost anulat ca urmare a pandemiei de COVID-19. Reprogramat pentru toamna aceasta, evenimentul a avut printre participanți angajați ai unor companii precum Sameday, Kaufland, BCR, Dendrio sau OTP Bank.

SetSail nu este singurul business pe care îl derulează Valentin Oeru. Pe lângă alte mici afaceri, el este acționar unic în Cash Machine, companie care a început ca importator de accesorii pentru bărci, iar de anul trecut și-a diversificat portofoliul, orientându-se către produse necesare într-un depozit, de la lise sau produse de împachetat la role de scoci. O mișcare inspirată, pe fondul căreia veniturile Cash Machine au crescut de peste zece ori anul trecut, comparativ cu 2019. Este cea mai mare creștere înregis­trată de această companie de la deschide­rea ei, în 2010. Mai mult, această creștere a adus după ea și diversificarea portofoliu­lui de produse.

Saltul din pandemie

Cash Machine a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 8,3 milioane de lei (1,7 milioane de euro), de la circa 837.000 de lei (176.210 de euro) în 2019. „Furnizorii mei nu fac doar parâme sau produse pentru bărci, ci tot felul de lu­cruri necesare și în alte industrii. Iar în pandemie am avut cereri pentru mai multe tipuri de produse“, spune Valentin Oeru. Diversificarea ofertei a avut ca rezultat și atragerea unor noi clienți importanți în por­tofoliul Cash Machine, cum ar fi retailerul online eMAG ori compania de curie­rat Sameday.

În cazul lui Oeru, pandemia a accelerat nu doar dezvoltarea afacerii Cash Machine, ci și a SetSail, companie care avea inițial două linii de business: școală de sai­ling și închirierea de ambarcațiuni în sis­tem „charter“. Din 2019, SetSail a intrat și pe vânzările de ambarcațiuni, segment care a început să crească de la sfârșitul anu­lui trecut – după un 2020 cu o cifră de afaceri de 1,1 milioane de lei (238.000 de euro), vânzările SetSail au ajuns la sfârșitul lui iulie 2021 la circa 4 milioane de lei (828.000 de euro), Oeru estimând să încheie anul cu venituri totale de aproximativ un milion de euro.

Primul an de pandemie, mai spune el, a fost unul destul de dificil pentru activitățile de sailing, pentru că evenimentele corporate au lipsit. „În 2020 nu s-au mai organizat team buildinguri, însă am mai închiriat veliere pentru cei care au ieșit pe mare cu familia“, detaliază Oeru. Între timp, interesul pentru închirierea de veliere a început și el să crească, dar fără să mai ajungă deo­camdată la nivelul din 2019.

Profesor și corporatist

Valentin Oeru este absolvent de Management în limbi străine la Academia de Studii Econo­mice (ASE) din București. Pasionat de calculatoare, încă din peri­oada studiilor, a lucrat ca programator într-un centru de excelență al ASE.

După absolvire, a rămas în facultate ca preparator la Catedra de management. „Am înce­put prin a preda birotică și mana­gementul calității. Apoi m-am implicat și în predarea de cursuri la distanță“, poves­tește el. A fă­cut acest lucru aproape trei ani, însă a re­nunțat din cauza implica­țiilor politice din ASE. „Nu-mi place politica și fug și de con­tractele cu statul“, măr­tu­ri­sește el.

În 2004 s-a angajat la OF Systems, o com­panie specializată în vânzarea de apa­ra­tură de măsură, control și determinări fizico-chimice. Salariul fix era de 200-300 de euro, dar primea un comision din vân­zări, fiind responsabil pentru vânzările companiei în zece județe din țară. „Ajunsesem să câștig foarte bine din vânzări“, re­cunoaște Oeru. În cei doi ani petrecuți acolo, a reușit să-și facă prieteni în mai multe domenii și își amintește și acum cu plăcere cum, după ce a intrat în afaceri cu ambarcațiuni, sunat-o pe o fostă directoare de la Hidroelectrica pentru a-i cere sfatul la achiziția unei bărci care avea mo­torină veche în rezervor. „Mi-a spus să por­nesc motorul și să merg fără grijă“, poves­tește acesta, amuzându-se.

În 2006 a devenit manager de vânzări la NCH România, companie specializată în produse și soluții tehnice pentru întreți­nere și reparații în domeniul industrial și instituțional. „Am stat 13 ani în grupul NCH și am învățat foarte mult, am făcut tot felul de cursuri“, spune el. Patru ani mai târziu, a fondat Cash Machine, împărțin­du-se în următorii nouă ani între viața de antreprenor și cea de angajat.

Ieșirea pe mare. Interesul său pentru na­vigație și ambarcațiuni nu ține însă doar de calcule stricte de business. Încă de mic, Oeru a fost pasionat de caiac-canoe, sport pe care l-a practicat în orașul său natal, Brăila.

Ulterior, a descoperit bărcile cu vele și s-a înscris cursant la SetSail. Aici l-a cunoscut pe proprietarul școlii, Ovidiu Drugan (43 de ani). După obținerea permisului pentru ambarcațiuni, Oeru a decis să se aso­cieze cu Drugan pentru a consolida businessul pe care acesta din urmă îl fondase în 2009.

„Eu am făcut școala pe un velier mic și i-am propus atunci lui Ovidiu să luăm o am­barcațiune mai mare“, își amintește Va­lentin Oeru. Era vorba despre un velier de cel mult trei ani, foarte bine întreținut. Va­lentin Oeru a fost și cel care a negociat achiziția ambarcațiunii cu proprietarul. In­ves­tiția a fost de 100.000 de euro și nu a fost una lipsită de emoții. Pentru că nu aveau acești bani, s-au adresat unei companii de leasing ai cărei reprezentanți „nu înțelegeau că barca nu e ca mașina și nu se depreciază în cinci ani“.

Ba mai mult, spune Oeru, valoarea unei bărci poate crește în timp grație echipamentelor pe care proprietarul i le adaugă. Iar perioada de exploatare a unei ambarca­țiuni poate fi și de zeci de ani, în funcție de modul în care este întreținută. Între timp, au ajuns la o flotă de șase veliere, valoarea to­tală a investiției ridicându-se la peste 500.000 de euro.

În noiembrie urmează să li se livreze o nouă ambarcațiune, pentru care au plătit încă de anul trecut peste 300.000 de euro. Antreprenorul spune că achiziția unei ambarcațiuni este un proces de durată și trece ceva timp de la lansarea comenzii până la livrarea bărcii.

SetSail nu închiriază însă doar am­bar­cațiuni din flota proprie, ci închiriază și de la alți proprietari, atunci când are cerere mare de veliere. În termeni de costuri pentru client, Oeru spune că ieșirea cu un velier pe mare nu este mai scumpă decât o va­canță clasică, la hotel. În plus, „să ne închipuim că cineva merge în vacanță în Grecia – la hotel stă în același loc, iar pe mare poate schimba portul când vrea“. Doar vântul să bată din pupă.

În câteva cifre

Piața de iahting este una de nișă în România, însă numărul celor care își cumpără o ambar­cațiune este în ușoară creștere. Cele mai multe achiziții sunt la bărcile mici, de agrement.

  • Veliere. Numărul velierelor este destul de redus în România, școlile de iahting estimând un total de 200 de astfel de ambarcațiuni, din care 50 sunt de clasă mare.
  • Agrement. ­­Cele mai căutate vase de agrement sunt cele mici, cu prețuri între 5.000 și 10.000 de euro, folosite pentru ie­șiri pe Dunăre, pe lacuri sau la pescuit. Cele mai căutate sunt cele fabricate din fibră de sticlă.

Acest articol a apărut în numărul 124 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.