Cum faci un business din pasiunea de a ieși cu velierele pe mare
După ce mai mulți ani a fost corporatist, cochetând și cu antreprenoriatul, Valentin Oeru (42 de ani) a înțeles că pentru a reuși în business trebuie să se dedice full-time afacerilor sale.
Valentin Oeru este pasionat de veliere și este asociat în SetSail, o companie care închiriază iahturi, organizează evenimente pe mare și oferă cursuri de sailing. Între 16 și 19 septembrie, SetSail a organizat cea de-a treia ediție a Corporate Regatta, un eveniment destinat angajaților din marile companii care sunt pasionați de veliere.
Seria regatelor destinate corporațiilor a început în 2018, iar cea de-a treia ediție ar fi trebuit să se desfășoare anul trecut, însă evenimentul a fost anulat ca urmare a pandemiei de COVID-19. Reprogramat pentru toamna aceasta, evenimentul a avut printre participanți angajați ai unor companii precum Sameday, Kaufland, BCR, Dendrio sau OTP Bank.
SetSail nu este singurul business pe care îl derulează Valentin Oeru. Pe lângă alte mici afaceri, el este acționar unic în Cash Machine, companie care a început ca importator de accesorii pentru bărci, iar de anul trecut și-a diversificat portofoliul, orientându-se către produse necesare într-un depozit, de la lise sau produse de împachetat la role de scoci. O mișcare inspirată, pe fondul căreia veniturile Cash Machine au crescut de peste zece ori anul trecut, comparativ cu 2019. Este cea mai mare creștere înregistrată de această companie de la deschiderea ei, în 2010. Mai mult, această creștere a adus după ea și diversificarea portofoliului de produse.
Saltul din pandemie
Cash Machine a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de 8,3 milioane de lei (1,7 milioane de euro), de la circa 837.000 de lei (176.210 de euro) în 2019. „Furnizorii mei nu fac doar parâme sau produse pentru bărci, ci tot felul de lucruri necesare și în alte industrii. Iar în pandemie am avut cereri pentru mai multe tipuri de produse“, spune Valentin Oeru. Diversificarea ofertei a avut ca rezultat și atragerea unor noi clienți importanți în portofoliul Cash Machine, cum ar fi retailerul online eMAG ori compania de curierat Sameday.
În cazul lui Oeru, pandemia a accelerat nu doar dezvoltarea afacerii Cash Machine, ci și a SetSail, companie care avea inițial două linii de business: școală de sailing și închirierea de ambarcațiuni în sistem „charter“. Din 2019, SetSail a intrat și pe vânzările de ambarcațiuni, segment care a început să crească de la sfârșitul anului trecut – după un 2020 cu o cifră de afaceri de 1,1 milioane de lei (238.000 de euro), vânzările SetSail au ajuns la sfârșitul lui iulie 2021 la circa 4 milioane de lei (828.000 de euro), Oeru estimând să încheie anul cu venituri totale de aproximativ un milion de euro.
Primul an de pandemie, mai spune el, a fost unul destul de dificil pentru activitățile de sailing, pentru că evenimentele corporate au lipsit. „În 2020 nu s-au mai organizat team buildinguri, însă am mai închiriat veliere pentru cei care au ieșit pe mare cu familia“, detaliază Oeru. Între timp, interesul pentru închirierea de veliere a început și el să crească, dar fără să mai ajungă deocamdată la nivelul din 2019.
Profesor și corporatist
Valentin Oeru este absolvent de Management în limbi străine la Academia de Studii Economice (ASE) din București. Pasionat de calculatoare, încă din perioada studiilor, a lucrat ca programator într-un centru de excelență al ASE.
După absolvire, a rămas în facultate ca preparator la Catedra de management. „Am început prin a preda birotică și managementul calității. Apoi m-am implicat și în predarea de cursuri la distanță“, povestește el. A făcut acest lucru aproape trei ani, însă a renunțat din cauza implicațiilor politice din ASE. „Nu-mi place politica și fug și de contractele cu statul“, mărturisește el.
În 2004 s-a angajat la OF Systems, o companie specializată în vânzarea de aparatură de măsură, control și determinări fizico-chimice. Salariul fix era de 200-300 de euro, dar primea un comision din vânzări, fiind responsabil pentru vânzările companiei în zece județe din țară. „Ajunsesem să câștig foarte bine din vânzări“, recunoaște Oeru. În cei doi ani petrecuți acolo, a reușit să-și facă prieteni în mai multe domenii și își amintește și acum cu plăcere cum, după ce a intrat în afaceri cu ambarcațiuni, sunat-o pe o fostă directoare de la Hidroelectrica pentru a-i cere sfatul la achiziția unei bărci care avea motorină veche în rezervor. „Mi-a spus să pornesc motorul și să merg fără grijă“, povestește acesta, amuzându-se.
În 2006 a devenit manager de vânzări la NCH România, companie specializată în produse și soluții tehnice pentru întreținere și reparații în domeniul industrial și instituțional. „Am stat 13 ani în grupul NCH și am învățat foarte mult, am făcut tot felul de cursuri“, spune el. Patru ani mai târziu, a fondat Cash Machine, împărțindu-se în următorii nouă ani între viața de antreprenor și cea de angajat.
Ieșirea pe mare. Interesul său pentru navigație și ambarcațiuni nu ține însă doar de calcule stricte de business. Încă de mic, Oeru a fost pasionat de caiac-canoe, sport pe care l-a practicat în orașul său natal, Brăila.
Ulterior, a descoperit bărcile cu vele și s-a înscris cursant la SetSail. Aici l-a cunoscut pe proprietarul școlii, Ovidiu Drugan (43 de ani). După obținerea permisului pentru ambarcațiuni, Oeru a decis să se asocieze cu Drugan pentru a consolida businessul pe care acesta din urmă îl fondase în 2009.
„Eu am făcut școala pe un velier mic și i-am propus atunci lui Ovidiu să luăm o ambarcațiune mai mare“, își amintește Valentin Oeru. Era vorba despre un velier de cel mult trei ani, foarte bine întreținut. Valentin Oeru a fost și cel care a negociat achiziția ambarcațiunii cu proprietarul. Investiția a fost de 100.000 de euro și nu a fost una lipsită de emoții. Pentru că nu aveau acești bani, s-au adresat unei companii de leasing ai cărei reprezentanți „nu înțelegeau că barca nu e ca mașina și nu se depreciază în cinci ani“.
Ba mai mult, spune Oeru, valoarea unei bărci poate crește în timp grație echipamentelor pe care proprietarul i le adaugă. Iar perioada de exploatare a unei ambarcațiuni poate fi și de zeci de ani, în funcție de modul în care este întreținută. Între timp, au ajuns la o flotă de șase veliere, valoarea totală a investiției ridicându-se la peste 500.000 de euro.
În noiembrie urmează să li se livreze o nouă ambarcațiune, pentru care au plătit încă de anul trecut peste 300.000 de euro. Antreprenorul spune că achiziția unei ambarcațiuni este un proces de durată și trece ceva timp de la lansarea comenzii până la livrarea bărcii.
SetSail nu închiriază însă doar ambarcațiuni din flota proprie, ci închiriază și de la alți proprietari, atunci când are cerere mare de veliere. În termeni de costuri pentru client, Oeru spune că ieșirea cu un velier pe mare nu este mai scumpă decât o vacanță clasică, la hotel. În plus, „să ne închipuim că cineva merge în vacanță în Grecia – la hotel stă în același loc, iar pe mare poate schimba portul când vrea“. Doar vântul să bată din pupă.
În câteva cifre
Piața de iahting este una de nișă în România, însă numărul celor care își cumpără o ambarcațiune este în ușoară creștere. Cele mai multe achiziții sunt la bărcile mici, de agrement.
- Veliere. Numărul velierelor este destul de redus în România, școlile de iahting estimând un total de 200 de astfel de ambarcațiuni, din care 50 sunt de clasă mare.
- Agrement. Cele mai căutate vase de agrement sunt cele mici, cu prețuri între 5.000 și 10.000 de euro, folosite pentru ieșiri pe Dunăre, pe lacuri sau la pescuit. Cele mai căutate sunt cele fabricate din fibră de sticlă.
Acest articol a apărut în numărul 124 al Revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly