Cum faci 1,2 milioane de euro pe an din joacă

Bianca Dobrescu 28/05/2019 | 11:36 Ştiri
Cum faci 1,2 milioane de euro pe an din joacă

O joacă se poate transforma într-o afacere de 1,2 milioane de euro. Dar nu e neapărat joacă și să ajungi aici.  

Acest articol a apărut în numărul 66 (27 mai – 9 iunie 2019) al revistei NewMoney

În business e ca în sport, crede Lucia Prăjișteanu. Există anumite reguli pe care trebuie să le respecți cu sfințenie, pentru a fi întotdeauna primul. A făcut atletism, a pus bazele celui mai specta­culos parc de distracții indoor din țară și spune că sportul i-a impus o oarecare disciplină și i-a educat spiritul compe­tițio­nal. În special fiindcă, spre deosebire de sporturile de echipă, în atletism te ai doar pe tine, iar rezultatele vin după multă muncă. Astfel, a învățat să se bazeze doar pe propriile forțe, iar per­formanțele nu au întârziat să apară.

De-a lungul timpului, Lucia Prăjiș­teanu a cochetat cu mai multe idei de afaceri. Mai întâi a fost o firmă de con­fecții-marochi­nărie, apoi o afacere în domeniul alimentar, pe urmă a trecut la bijuterii, pentru ca în cele din urmă să identifice o piață neexploatată suficient la acea vreme, cea a spațiilor de dis­tracție pentru copii.

„Am fost mereu în căutarea unei nișe în activitatea mea profesională, pe care am găsit-o după ce am trecut prin mai multe tipuri de afaceri“, mărturisește ea. Și, asemenea altor antreprenori, de-a lungul carierei sale s-a lăsat influențată de vremuri, de trenduri, de ceea ce „a mers“ la un moment dat în piață. A devenit apoi mamă și a realizat că piața spațiilor de distracții pentru copii nu este suficient de exploatată în țară. A re­nunțat la afacerea cu bijuterii pentru a-și investi entuziasmul în dezvoltarea unui spațiu în care părinții să-și poată lăsa fără grijă copiii sub supravegherea personalului specializat, cât timp ei își fac cumpărăturile în incinta mallului.

BUSINESS DUPĂ BUSINESS. Așa a apărut Magic City-Băneasa, un proiect inaugurat în 2008 și preluat între timp de operatori de centre comerciale din străinătate. De atunci, din doi în doi ani, a venit cu ceva nou pe piață. În 2010, proiectului din Băneasa Shopping City i-a urmat parcul de distracții indoor Zorky’s Planet din AFI Palace Cotroceni – primul de acest fel din România –, întins pe o su­prafață de 2.000 de metri pătrați și dezvoltat prin firma Britta Trading.

Doi ani mai târziu, la Zorky’s Planet avea loc lansarea primului roller coaster indoor din Europa de Est, în urma unei investiții de 750.000 de euro. Și nu s-a oprit aici. Ulterior, antreprenoarea a investit alte două milioane de euro în parcul de distracții Miramagica din He­răstrău, un concept creat și implementat în 2015 de o echipă de designeri inter­na­ționali care au mai dezvoltat parcuri de divertisment în Marea Britanie, Spania sau Italia. Tot în Herăstrău, Prăjișteanu a investit de curând încă 450.000 de euro, într-un roller coaster cu o înălțime de 25 de metri – despre care spune că a devenit atracția principală a parcului de distracții – și într-un joc nou, Bumper Boats, implementat pe 1 iunie 2018.

Rețeta odată testată, fondatoarea Britta Trading a deschis în 2017 un al doilea Miramagica, în Parcul Tineretului din Bucu­rești, Miramagica Orășelul Copiilor, o in­vestiție de 180.000 de euro dezvoltată după un concept unic, cu o suprafață de 1.000 de metri pătrați și o capacitate de 300 de persoane. Pentru anul în curs, plă­nuiește o reconfigurare a tuturor lo­ca­țiilor, prin introducerea de noi atracții. Mai mult, și-a propus să facă un rebranding, astfel încât să le treacă pe toate sub brandul Mirama­gica.

PASIUNEA OBLIGATORIE. În opinia Luci­ei Prăjișteanu, pentru ca un business să fie de succes, trebuie în primul rând să fie unul documentat, să aibă o strategie bună de penetrare a pieței, să nu facă ni­ciodată rabat de la calitate și să fie bine promovat. Iar în ceea ce privește businessul Miramagica, acesta a apărut din pasiunea ei pentru călătorii și din plăcerea de a vizita parcuri de distracție din toată lumea. Cu timpul, vizitarea lor a devenit un obiectiv în sine, mai ales că afacerea ei se orienta pe această nișă de piață. Primul parc care a impresionat-o a fost Port Aventura, din apropiere de Barcelona. I-a plăcut mai mult decât Disneyland-ul din Europa sau cel din Statele Unite.

Cu toate că este vorba de o zonă de entertainment, planificarea și dezvoltarea unei astfel de afaceri – care anul trecut a ajuns la venituri de peste 1,2 milioane de euro – este extrem de solicitantă. Spune că este foarte dificil să găsești echilibrul între timpul dedicat afacerii și cel rezervat familiei. Însă totul ține de stabilirea priorităților și de time management. „Eu am pus tot timpul familia pe primul plan, iar prioritățile copiilor mei au fost mereu cele mai importante pentru mine. Înainte de orice urgență de business au fost copiii și nu regret acest lucru. Nu am ratat niciun moment important din viața lor“, mărturisește antreprenoarea. Și au existat, pentru că mereu apar, situații în care a reușit să-și formeze în cadrul societății pe care o conduce o echipă pe care să se poată baza, fiind convinsă că în business, pentru a fi unul reușit, nu trebuie să joci rolul de one-man show, ci trebuie să aduci în compania ta oameni buni. Dacă a în­vățat, însă, o lecție în toți acești ani de când face afaceri în țară, spune că piața autohtonă este me­reu instabilă și aproape niciodată nu poți prevedea ceea ce se va întâmpla peste un an sau doi.

Dife­rența între ceea ce făcea în trecut și ceea ce face astăzi, după cum recu­noaște, vine din satisfacția personală. Mai precis, apre­ciază că businessul pe care îl are acum este puternic încărcat emoțio­nal. „Un mod prin care pot să-i fac pe oameni fericiți. Îmi place să văd părinți care-și petrec timpul cu copiii, familii întregi dis­trându-se“, explică antreprenoa­rea, măr­tu­risind că nu simte niciodată că obo­sește. „Îmi place ceea ce fac și simt că mi se potrivește.“

 

Lecțiile antreprenoarei

Lucia Prăjișteanu nu a avut niciodată îndrumători în ceea ce privește businessul. S-a lăsat ghidată de instinct și a învățat întreg mecanismul din mers.

 

  • Investiția. Să nu faci rabat de la calitate și sigu­ranță pentru a face economie de bani. Aceasta este prima lecție pe care Prăjiș­teanu a învațat-o prin prisma afacerii. Ea mărturisește că mereu a pariat doar pe jocuri de cea mai bună calitate, la cel mai înalt standard de sigu­ranță, pe care le verifică frecvent cu echipe de spe­cialiști din străinătate.
  • Siguranța. Să lucrezi întotdeauna cu specialiști în business și să apelezi la con­sultanți de fiecare dată când ai nevoie de acest lucru.
  • CREATIVITATEA. Nu trebuie niciodată să te limitezi în afacere, chiar dacă aceasta funcționează și produce suficienți bani, trebuie să te reinventezi continuu și să încerci mereu să vii cu ceva nou.
  • Riscul. Piața autohtonă este mereu instabilă și aproape niciodată nu poți preveni ceea ce se va în­tâmpla peste un an sau doi.
  • ÎNȚELEPCIUNEA. Să își asculte întotdeauna intuiția și să învețe din greșeli.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.