Cum face peste 5 milioane de euro un antreprenor din IT, care și-a început cariera la Motorola

Andreea Neferu 04/09/2018 | 09:29 Digital
Cum face peste 5 milioane de euro un antreprenor din IT, care și-a început cariera la Motorola

Tehnologia, această limbă univer­sală“ de care mai toate companiile sunt dependente, indiferent de domeniul în care activează, nu mai cu­noaș­­te de multă vreme granițe. Iar din România în Europa sau, de ce nu, în toată lumea, nu mai e decât un pas.

Acest articol a apărut în numărul 47 (27 august – 9 septembrie) al revistei NewMoney

„Lumea IT-ului devine din ce în ce mai sofisticată. Anual apar noi și noi teh­no­logii“, spune Bogdan Florea (39 de ani), antreprenorul care în urmă cu 13 ani pu­nea bazele Connections Consult, o companie care activează în industria de IT outsourcing, business process outsourcing (BPO) și dez­vol­tare de software. O afacere care ar urma să ajungă anul acesta la venituri de 5,5 milioane de euro și în care extinderea interna­țională a devenit literă de lege.

Bogdan Florea a absolvit Politehnica și a început să lucreze ca dezvoltator de software pentru Motorola și, ulterior,  Freescale (în prezent, NXP). În 2005, în paralel cu jobul, a decis să deschidă o firmă, Connections Consult, care oferea (tot) servicii de dez­voltare software, însă pentru clienți mai mici.

Doi ani mai târziu, pe măsură ce com­pania pe care o fondase începuse să crească, iar pe piața de suport IT și outsourcing apăreau tot mai multe opor­tunități de dezvoltare, Florea a renunțat la locul său de muncă și a devenit antreprenor full-time. A pornit la drum cu o serie de clienți din industria de energie, asigurări sau banking, iar în timp a ajuns să își diversifice portofoliul și către sectoare precum FMCG, transporturi sau IT. „Cel mai greu la început a fost să mă or­ganizez, nu mai eram angajat și nu mai aveam programul pe care îl presupune un job full-time“, își amintește el.

FOTO: Guliver / Getty Images

 

A urmat o criză economică mondială cu impact și în România, dar nu și asupra Connections Consult, având în vedere că la acea vreme compania era axată pe servicii pentru industria de energie, „care a funcționat bine chiar și în acea perioadă“, după cum re­me­morează antreprenorul.

BIROURI ÎN AFARĂ. În momentul de față, în strategia de dezvoltare a Connections Consult intră (și) expansiunea către alte țări, iar primii pași au fost făcuți deja, cu un birou deschis în Serbia în 2016, și un altul în Bulgaria, anul trecut. Următoarea redută pe care antreprenorul vrea să o cuce­rească este Germania, unde ar putea inaugura un birou până la finalul acestui an, iar în 2019 vrea să ajungă și în Statele Unite sau în Asia de Sud-Est. O altă opți­u­ne pentru expansiunea interna­țională este intrarea în parteneriat cu alți furnizori de servicii din alte țări, iar Georgia, Armenia, India, Pakistan sau Vietnam se află pe lista scurtă a țărilor pe care le ia în considerare. „Vrem să începem cu un pro­iect-pilot, și în funcție de cum evo­luează lucrurile, vom decide dacă vom continua“.

Connections Consult are acum 320 de angajați în România, la care se adaugă alți aproape 30 în Serbia și Bulgaria. Compania a avut anul trecut afaceri de aproximativ 5 mili­oane de euro, iar pentru anul acesta Bogdan Florea estimează că businessul va crește cu circa 10%, la 5,5 mili­oane de euro. Aproximativ 35% din venituri sunt generate de divizia de dezvoltare software, 30% de divizia BPO, iar restul de servicii de suport infrastructură IT și RPA (Robotic Process Automation). De altfel, compania a intrat recent pe zona de servicii de automatizare a proceselor opera­ționale, după ce a semnat un parte­neriat cu pri­mul unicorn românesc (startup a că­rui valoare de piață de­pă­șește un miliard de dolari), UiPath, specializat în furnizarea de soluții de tip RPA. Iar prognozele lui Bogdan Florea sunt că această nouă linie de business ar urma să genereze în următorii ani 30-40% din veni­turile Connections Consult.

„Viitorul industriei de BPO, în care acti­văm și noi, este legat, în viziunea noastră, de automatizarea proceselor operațio­nale. Pentru a fi competitivi, trebuie să ne pregătim din timp pentru astfel de schim­bări“, motivează Bogdan Florea decizia de a se diversifica către segmentul de auto­matizare a unor procese.

În plus, ideea unui parteneriat cu UiPath a venit și în contextul în care „repre­zintă cel mai important nume în RPA, au origini româ­nești, iar barierele de intrare pe piața RPA nu sunt foarte mari“. Oricum, RPA devine un concept din ce în ce mai prezent în activi­tatea de zi cu zi a companiilor din întreaga lume. Aproximativ 53% din respon­denții unui studiu reali­zat anul acesta la nivel global de compania de consultanță și audit Deloitte au declarat că au început să folosească tehnologiile RPA. În cinci ani, automatizarea ar putea fi prezentă în aproape toate companiile din lume, arată estimările Deloitte. „Nu știm încă cum vor evolua in­teligența arti­ficială și sistemele de inteli­gență cognitivă și în cât timp vor începe să fie implementate în operațiunile unor companii, însă astfel de tehnologii cu sigu­ranță vor fi un game changer“, adaugă Bogdan Florea.

PERSPECTIVA DE ANSAMBLU. În context local, piața românească de IT a ajuns anul trecut la patru miliarde de euro, dintre care circa trei miliarde de euro repre­zintă servicii care merg la export, potrivit Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS). Oricum, mare parte dintre specialiștii din IT-ul românesc lucrează în outsourcing, și chiar dacă nucleul de antreprenori locali, cu un model de business bazat pe produse proprii, nu a stat nici el pe loc în ultimii ani, deo­cam­dată mai este mult până departe.

La nivelul anului 2016, antreprenorii locali reu­șeau să genereze doar aproximativ 10% din întreaga industrie de IT din România, potrivit Microsoft. „În mod real, singurul lucru care mă frustrează ca și antrepre­nor, și mă refer aici strict la in­dus­tria IT din România, este faptul că aceasta se bazează într-un mare procent pe outsourcing și că este o piață mică, care nu-ți permite să te dezvolți nici din punct de vedere al cifrelor din bilanț, nici al com­pl­e­xității organi­za­ționale“, recu­noaște Bog­dan Florea, explicând că acesta este și motivul pentru care a decis să accelereze extinderea la nivel interna­țional, un pas care îi deschide ușile către o piață globală cu po­tențial nelimitat.

La o privire de ansamblu, nu multe sunt companiile de tehnologie cu origini românești care au reușit să-și deschidă puncte de lucru sau birouri în afara gra­ni­țelor. Poate cele mai cunoscute nume sunt UiPath, care are angajați în 14 țări, și producătorul de software Bitdefender, prezent cu birouri în 11 țări. Recent, și com­pania DocProcess, controlată de doi antreprenori români, care dezvoltă soluții pentru digitalizarea și automatizarea proceselor operaționale pe baza roboticii, a deschis un centru de cercetare și dezvol­tare în Franța, unde la începutul acestei veri lucrau deja cinci specialiști software francezi. „Când vrei să devii companie internațională, e bine să vezi și ce se în­tâmplă afară. Ne interesa un cap de pod în Europa, iar Franța este o piață matură, care ne oferă oportunități“, spunea, într-un interviu pentru NewMoney, Daniela Apo­lo­zan, unul dintre antreprenorii care con­trolează DocProcess.

Iar la capitolul oportunități, Bogdan Florea de la Connections Consult spune că nu exclude nici posibilitatea de a aduce în acționariat un partener care să con­tribuie la dezvoltarea companiei, în spe­cial în ceea ce privește partea de know-how. „Ca firmă cu sediul în România și care vrea să crească la nivel interna­țional, cred că e important să ai un astfel de partener care să fie implicat nu doar din punct de vedere financiar, ci să aibă și abilități de a aduce valoare adăugată în companie, să îți ofere un know-how care să te ajute să te dezvolți“, mai spune antreprenorul. Până atunci însă, Bogdan Florea – care recunoaște că nu este adeptul nișă­rii, ci mai degrabă al diversificării – crede că potențialul afacerii pe care a fondat-o în urmă cu mai bine de un deceniu, dar și al altor firme de tehnologie pe al căror cer­tificat de naștere scrie România, este enorm, mai ales către zone precum Europa de Vest sau Statele Unite. Până la urmă, curentul tehnologic poate să bată și din România spre Occident, nu doar invers.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.