Cum face bani un antreprenor aplicând în afaceri strategia cavalerilor Jedi din Războiul Stelelor

Florel Manu 10/12/2018 | 12:39 Oameni
Cum face bani un antreprenor aplicând în afaceri strategia cavalerilor Jedi din Războiul Stelelor

Viața noastră s-a mutat în online. Plă­tim online, cumpărăm online, mâncăm online și ne promovăm online. Dar ne pricepem la fel de bine să ne mutăm și busi­nessurile în mediul digital?

Acest articol a apărut în numărul 54 (3 – 16 decembrie) al revistei NewMoney

Campania promoțiilor de Black Friday s-a încheiat anul acesta cu o creștere de 30% față de ediția de anul trecut. Aproape 5.000 de magazine online au avut campanii agresive de promovare, iar aproape trei sferturi dintre români au vizualizat ofertele și au cumpărat de pe dispozitive mobile, arată un studiu al Asociației Române a Magazinelor Online. „Am avut magazine cărora le-a crescut traficul de Black Friday și de zece ori față de alte perioade cu promoții“, spune Adrian Andriaș, proprietar Hosterion, o plat­formă care găzduiește site-urile a sute de magazine online.

Dar cum poate deveni vizibil un business online? „Prin campanii de marke­ting online și SEO“, răspunde Ovidiu Joița (42 de ani), fondatorul iAgency, companie spe­cializată în Search Engine Optimization (SEO). Și cum piața locală de e-commerce va depăși anul acesta 3,5 miliarde de euro, cerințele SEO sunt în creș­tere. Fapt ce l-a determinat pe Ovi­diu Joița să deschidă o școală unde să pregă­tească specialiști în Forța atotpu­ternicului Google.

SEO FIE CU VOI!  Fascinat de seria Răz­boiul Stelelor și ale Forța cavalerilor Jedi, Ovidiu Joița vrea să deschidă în urmă­toarea perioadă Jedi SEO School, o școală unde să pregătească o generație de SEOJedi, de specialiști capabili să fo­lo­sească Forța de vânzări a Google. Pentru că în viața reală „piața are nevoie de specialiști SEO“.

O piață pe care Joița o vede aglo­me­rată mai degrabă doar pe hârtie, în con­dițiile în care puțini dintre cei care oferă servicii SEO au atât cunoștințe tehnice, cât și de marketing. Ba chiar merge și mai departe și spune în piață sunt și oportuniști care își păcălesc clienții că le vor optimiza afacerile în scurt timp. Iar noii algoritmi Google, adaugă el, nu mai pot fi păcăliți cu simple cuvinte-cheie.

În realitate, optimizarea unui site se face, vorba românului, cu răbdare și tutun. „SEO este ca vinul. Cu cât ești mai vechi și lucrezi la optimizarea site-ului de mai mult timp, cu atât ești mai vizibil pentru Google“, spune Andriaș de la Hosterion, cu precizarea că optimizarea unui site nu se face de pe o zi pe alta dacă vrei rezultate pe termen lung.

Asta este și ideea lui Joița, care vrea să formeze specialiști capabili să îmbine cunoștințele tehnice cu cele antreprenoriale, astfel încât businessul promovat să fie vizibil în cel mai scurt timp posibil.

Potrivit antreprenorului, școala Jedi va fi total diferită de cursurile de spe­cia­li­zare în SEO care țin cel mult o săp­tă­mână. „Vreau să formez oameni talentați în două luni. Dacă nu reușesc, voi mări perioada la trei luni sau cât e nevoie“, explică Joița. Are convingerea că personalul pe care îl va pregăti nu va fi de  folos doar pentru compania sa, ci și pentru alte agenții specializate în optimizări SEO ori corporații care au departamen­te pentru promovare în mediul digital.

Cu atât mai mult cu cât serviciile de marketing online sunt accesate de tot mai multe companii din zona de e-commerce care vor să-și consolideze poziția în piață. „Este mediul în care poți să ur­mărești publicul-țintă. Știi cui te adresezi“, spune și Andrei Botescu, fondato­rul Atelierelor Pegas, care în ultimul an a alocat aproximativ 300.000 de euro campaniilor de promovare online. Iar în cazul Pegas, publicitatea în domeniul di­gital reprezintă 90% din totalul campanii­lor de promovare.

Odată cu școala sa SEOJedi, Joița speră să dezvolte chiar și o piață de Search Engine Optimization, piață aproape inse­sizabilă în momentul de față din punctul de vedere al cifrei de afaceri, bugetele fir­melor pentru promovări online fiind relativ mici în comparație cu sumele alocate în Statele Unite ori în vestul Europei. În ceea ce privește România, activi­tățile de SEO s-au înmulțit în ultima perioadă.

NEUTRONUL DE MARKETING. Absolvent de Management la ASE, Ovidiu Joița a învățat antreprenoriatul din mers. Pentru că a fost olimpic la informatică în liceu, programarea a fost opțiunea sa ini­țială. La scurt timp după absolvirea fa­cultății a făcut chiar un master în IT, la Universitatea București, fiind interesat să plece din țară ca programator. S-a răzgândit apoi în ceea ce privește ple­carea, iar energia tinereții l-a adus într-o trupă de heavy metal, Neutron, destul de cunoscută în anii ’90.

În 1997, trupa a câștigat trei festivaluri de muzică și a cântat de mai multe ori ală­turi de Iris. „Câștigurile erau ba un mi­crofon, ba zece beri“, își amintește acum Joița, cu regretul că nu a fost o activitate care să îi aducă și venituri materiale care să-i permită să trăiască.

A renunțat la muzică după ce trupa nu a avut bani să onoreze o invitație pentru a cânta în Ungaria alături de americanii de la Pantera. După un timp s-a angajat brand manager la compania italiană Kappa, pentru care negocia listarea produselor acesteia în rețelele de retail din România. A fost slujba unde nu doar că a căpătat experiență în marketing, dar și-a testat și capacitatea de a negocia o afacere. Își amintește și acum cât de dificile sunt negocierile cu reprezentanții marilor centre comerciale.

Mai târziu și-a dat seama că vrea altceva și a ajuns director la Asociația Pro­ducătorilor din Industria de Publicitate. I-a plăcut domeniul și a înființat propriul business în publicitate, însă în 2008 a renunțat la el și a trecut în mediul online după ce a fondat iAgency, companie care oferă servicii SEO și de marketing online. „Criza a afectat bugetele de publicitate. Așa că am decis să merg către online“, mărturisește Joița. Decizia a fost inspi­rată, iar noul său business a început să genereze venituri încă din prima lună. „Nu erau bugete de mii de euro, ca în pu­blicitatea clasică. Dar puteai încasa câteva sute de euro“, adaugă el, cu precizarea că piața publicității este total schimbată din moment ce mare parte din piață a migrat către promo­vările online care le dau clienților ade­vărata dimensiune a impactului pe care îl are me­sajul lor. Una dintre cele mai cunoscute interacțiuni online este cea de Pay Per Click, preferată de clienți pen­tru că știu exact cât și pentru ce plătesc. Este con­si­derată una dintre cele mai rapide me­tode de promovare a produselor ma­ga­­zinelor online.

A început cu servicii de SEO, algoritmii Google fiind mai permisivi în acea perioadă, dar și-a dezvoltat și propriile businessuri în e-commerce, în special cu echipamente electrice, și în zona IT. A fost printre primii importatori de tablete PC din China, dar din moment ce aceste produse au început să fie aduse de marii jucători din piață s-a văzut nevoit să re­nunțe la business.

Odată cu dezvoltarea mediului online, a trecut pe planul doi comerțul și s-a axat pe marketing. În prezent, iAgency estimează afaceri de peste 500.000 de euro până la sfârșitul anului, valoare ce po­ziționează compania printre primii jucători din piață.

Un domeniu, mai spune Joița, în care este aproape imposibil lucrul la negru pentru că majoritatea companiilor cer fac­tură la prestarea serviciului. El crede că și activitățile de tip freelancer se vor împuțina. Și asta pentru că, în activitățile de SEO, cunoștințele de marketing vor fi la fel de importante ca și cele tehnice.

Ovidiu Joița atrage atenția că piața de SEO devine mai complicată pe zi ce trece și că formarea specialiștilor în acest domeniu este esențială. Așa cum este și Forța pentru un cavaler Jedi. Fie el SEO sau nu.

 

În câteva cifre 

Odată cu dezvoltarea dispozitivelor mobile, piața de e-commerce a înregistrat creșteri de până la 40%, fapt care a atras cu sine dezvoltarea mai multor businessuri din mediul digital.

 

  • Dimensiune. În România există în momentul de față 14.000 de magazine online active, dublu față de anul trecut, potrivit datelor Asociației Române a Magazinelor Online.
  • Estimare. Piața comerțului din online-ul românesc va ajunge anul acesta la circa 3,6 miliarde de euro, față de 2,8 miliarde de euro în 2017.
  • Tendințe. Aproximativ 38% din români au făcut cumpărături online cel puțin o dată, în ultimele 12 luni, procent mai mare în comparație cu valorile din Grecia (36%), Portugalia (36%), Italia (34%), Croația (29%) și Bulgaria (26%).
  • TEHNOLOGIE. Cumpărăturile de pe dispozitive mobile vor ajunge până la 40% din totalul de vânzări până la sfârșitul anului.
  • Statistici. Circa 50% din magazinele online care se află pe piață în prezent au fost lansate în ultimii cinci ani.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.