Povestea primei companii IT listată la Bursă, așa cum a fost trăită de copiii unor profesori universitari

Florel Manu 08/05/2017 | 12:03 Digital
Povestea primei companii IT listată la Bursă, așa cum a fost trăită de copiii unor profesori universitari

Ce poate fi rău?, se întrebau în urmă cu zece ani Cristian și Mihai Logofătu, pe când înființau Bittnet. Răspunsurile le mai caută și acum, chiar dacă aface­rile au depășit trei milioane de euro, iar Bittnet a lor a fost prima companie IT listată pe AeRO.

Povestea de business a fraților Logofătu a început în 2007. Cristian avea 27 de ani, iar Mihai, 23. Amândoi aveau studii economice și știau că vor să fie antrepre­nori. Au decis să înceapă businessul în zona serviciilor IT, chiar dacă niciunul nu avea competențe tehnice – Cristian este specializat în finanțe-bănci, iar Mihai, în management.

„Cred că este una din zonele în care e cel mai ușor să pornești un proiect antreprenorial, pentru că barierele de intrare sunt considerabil mai mici“, spune acum Mihai Logofătu, cel care este și CEO al Bittnet. În plus, adaugă el, este o afacere care nu presupune investiții majore, așa cum se întâmplă în cazul unui business în care trebuie să faci pro­duc­ție. Iar timpul a demonstrat că raționa­mentul lor a fost corect.

„Anul ăsta am făcut zece ani de când suntem pe piață și am depășit durata medie de viață a unei firme din Bucu­rești, care este de circa nouă ani și jumă­tate de la înființare și până la radiere“, glumește Cristian Logofătu, care este responsabil și de partea financiară a companiei.  De altfel, istoria de zece ani a Bittnet a arătat că ceea ce părea o mică afacere de familie avea să ajungă un business care nu doar că a atras in­vestiții, dar a și reușit o listare pe sistemul alternativ de tranzacționare al Bursei de Valori București (BVB), AeRO.

Drumul spre Bursă. Bittnet a înce­put cu traininguri IT pentru elevi și stu­denți, iar acum cursurile de pregătire sunt destinate și specialiștilor din compa­nii de primă mână gen Microsoft, Cisco ori Amazon. În timp, în afara cursurilor, Bittnet și-a extins operațiunile și către servicii de implementare a solu­țiilor IT și de suport tehnic. Însă principala lor acti­vitate a fost și a rămas trainingul. „Părinții noștri, fiind profesori universitari, după anii ’90 au lucrat foarte mult în zona științelor educației. Ei au pus pe picioare primul departament de învă­ță­mânt la distanță din România, departament care funcționează și astăzi”, ex­plică Mihai.

Compania a ajuns pe plus încă din al doilea an de funcționare, iar profitul din acel an a fost investit pentru majorarea capitalului. Astfel, din 2009 Bittnet a fost transformată din SRL în societate pe acțiuni, în vederea pregătirii terenului pentru extindere. După alți trei ani, în 2012, a venit și prima tranzacție. Pasionat de off-road, Cristian Logofătu l-a cunoscut pe Răzvan Căpățână, proprie­tarul unei companii de marketing care lucrează pentru muțli clienți din zona IT. „Domnul Căpățână ne-a spus: «Uite, eu vreau să investesc, iar voi căutați investitor». Și asta a fost o situație fericită, fiindcă, cunoscându-ne din alt mediu destul de dificil (competițiile off-road, n.r.), am avut rezolvată problema de încredere“, povestește Cristian.

Astfel stând lucrurile, de la primele discuții și până la finalizarea tranzacției aveau să treacă doar două luni. În urma tranzacției – despre care Mihai spune că a fost o operațiune de majorare de ca­pital –, Răzvan Căpățână obținea 24% din acțiuni. Însă planurile lor de extindere nu aveau să se oprească aici.

„Din 2014 ne-am pus problema listării la bursă și a fost un efort de peste șase luni de zile de a identifica variante de finanțare“, își amintește Mihai. În martie 2015, cu o lună înainte de listarea pe bur­să, avea loc o nouă majorare a capitalului Bittnet, după ce Carpathia Capital achiziționa 10% din acțiuni, în ceea ce era atunci prima investiție a fondului polonez în România.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.