Cum este afectată industria turismului de invazia Rusiei în Ucraina

Florel Manu 08/04/2022 | 10:21 Financiar
Cum este afectată industria turismului de invazia Rusiei în Ucraina

La scurt timp după ce Rusia a invadat Ucraina, operatorii din industria turismu­lui au început să-și pună din nou în­tre­bări despre ce fel de provocări vor mai urma.

Despre anii 2020 și 2021 se poate spune că au fost cel puțin provocatori pentru indus­tria turismului. Pandemia de COVID-19 a dus la pierderi imense în întreaga lume și la repoziționări continue ale jucătorilor din industria turismului, potrivit unei analize făcute de publicația germană Deutsche Welle.

În aceste condiții, toate speranțele s-au orientat către 2022, iar pe măsură ce res­tric­țiile de călătorie au început să se re­laxeze, părea că industria își va reveni. A venit însă ziua de 24 februarie 2022, când Rusia a invadat Ucraina.

Tensiuni“ în Egipt

Zeci de mii de tu­riști ucraineni și ruși au înotat împreună luna aceasta în Sharm el-Sheikh, Egipt, scria recent The New York Times. Unii dintre turiștii ucraineni, intervievați de publi­cația americană în trei stațiuni de la litoralul Mării Roșii, au spus că au încercat, fără succes, să-i convingă pe ruși că țara lor nu a făcut nimic pentru a merita invazia. Schimbul de opinii dintre turiștii din țările aflate în conflict s-a transformat în vio­lențe consemnate cel puțin o dată, la în­ceputul lui martie, când poliția locală a fost chemată la un hotel pentru a separa un bărbat rus și o femeie ucraineană care intraseră într-o altercație. Unul dintre ei a fost mutat la un alt hotel, mai relatează cei de la The New York Times.

Fără niciun fel de legătură cu situația re­latată mai sus, o parte dintre cetățenii ucraineni care au călătorit în Egipt și-au re­zervat sejurul prin intermediul unor agenții de turism din România. „În agenția noastră am vândut o vacanță unei familii de ucraineni“, dă un exemplu Corina Martin, fondatoarea agenției de turism Mistral din Constanța, adăugând că vacanța în cauză a costat 1.500 de euro pentru două persoane, iar rezervarea a fost făcută la un hotel de cinci stele. Potrivit Corinei Martin, mare parte din hotelurile și apartamen­tele de vacanță din Mamaia sunt rezervate în această perioadă de refugiați cu venituri peste medie din Ucraina.

Turbulențe. La nivel global există însă o oarecare „emoție“ în ceea ce privește re­zervarea de vacanțe. „În Germania, în pri­ma săptămână de război, a fost un declin puternic al numărului de rezervări ra­portat la săptămânile anterioare, undeva la 50%“, spune Dragoș Anastasiu, preșe­dinte al Alianței pentru Turism și președintele Camerei de Comerț și Industrie Ro­mâno-Germană.

Deși este încă prea devreme pentru a evalua impactul războiului asupra sezonului de vacanță 2022, Anke Budde, vicepre­șe­dinta unei asociații germane a antrepre­norilor din turism, vede „primii nori adu­nân­du-se pe cerul până acum albastru“. Ea a decla­rat într-un interviu pentru Deutsche Welle că simte că oamenii au încetat să mai facă rezervări.

Unii oameni sunt pur și simplu preocu­pați de război și mulți sunt angajați în muncă de voluntariat, astfel că, în ceea ce îi privește, ideea de a merge în vacanță este ceva departe de ei, argumenta Anke Budde pentru Deutsche Welle. Și tot ea completa că a mai apărut o provocare, legată de creșterea prețurilor la carburanți, energie și materii prime, lucru care va influența decizia oamenilor de a mai merge în vacanțe.

Repoziționare

În actualul context poli­tico-militar, spune la rândul său Dragoș Anas­tasiu, industria turismului este oricum deja foarte afectată de doi ani în care sectorul HoReCa a fost cel mai puternic lovit de restricțiile sanitare impuse de pandemia de COVID-19. Totuși, asta nu în­seamnă că nu au existat și intrări de capital în industria turismului. „La începutul anului au venit ajutoarele aferente lui 2020 și au intrat în piață 500 de milioane de euro. Au venit apoi și voucherele de vacanță, care sunt circa 300 de milioane de euro“, de­­taliază Anastasiu.

Antreprenorul mai spune că jucătorii din turism se luptă ca anul acesta să fie virate și com­pen­sațiile pentru 2021, care a fost și el un an cu restricții. (Ajutoarele des­tinate industriei HoReCa pentru anul trecut se ri­dică la circa 280 de milioane de euro.) Anastasiu crede că antreprenorii care nu și-au repoziționat businessurile la noile condiții din piață riscă să dea faliment. Mai ales că lipsa forței de muncă va continua să reprezinte o mare problemă – în ultimii doi ani, industria turismului a pierdut apro­ximativ 50.000 de salariați, oameni care s-au reorientat către alte industrii.

Ca soluție de moment, Corina Martin spune că pe locurile rămase libere în sectorul HoReCa ar putea fi angajați refugiați ucraineni. „Ei sunt deja aici și nu vom mai avea costuri suplimentare cu plata transportului și a taxelor“, explică aceasta.

Cu aceste premise în față, antreprenorii din turism au însă și o doză de optimism în ceea ce privește evoluția lucrurilor până la debutul sezonului de vacanțe și cred că românii își vor păstra apetitul pentru călă­torii. Fie pe plan local, fie în afara țării.

Ce, cât, unde?

După ce a trecut printr-o perioadă dificilă, turismul a dat semne de revenire în cursul anului trecut, arată un studiu Eurostat.

  • OPTIMISM. În 2021, înnop­tările în unitățile de cazare turistică din Uniunea Euro­peană au ajuns la un total de 1,8 miliarde, în creștere cu 27% față de 2020, dar cu 37% mai puțin față de 2019, conform Institutului European de Statistică.
  • INVESTIȚII. În 2022 se estimează finalizarea a 940 de unități de cazare pe piața locală, potrivit datelor IBC Focus, companie care moni­torizează șantierele deschise la nivel național.
  • LOCAL. Sosirile înregistrate în structurile autohtone de primire turistică în 2021 au însumat 9,27 milioane de persoane, în creștere cu 46,4% față de 2020.
  • DIFERENȚE. Din numărul total de sosiri consemnate în 2021, cele ale turiștilor români au reprezentat 90,9%, în timp ce turiștii străini au înregistrat un procent de doar 9,1%, potrivit Institutului Național de Statistică (INS).

Acest articol a apărut în numărul 136 al revistei NewMoney.

FOTO: AFP/Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.