Cum castigi peste un milion de dolari din joacă

Bianca Dobrescu 31/01/2019 | 12:47 Digital
Cum castigi peste un milion de dolari din joacă

Care este legătura de un milion de do­lari dintre joacă, inteligență artificială și trading-ul interbancar? Răspunsul vine dintr-o școală de vară din România, sub forma unei platforme folosite în marile centre financiare ale lumii.

Acest articol a apărut în numărul 57 (21 ianuarie – 3 februarie 2019) al revistei NewMoney

Vară de vară, de mai bine de nouă ani în­coace, studenții interesați de economie urmează gratuit școala de finanțe a Young Leaders Club, organizată de către Florin Grosu, unde antreprenorul absolvent de Cibernetică și al unui master în economie financiară vrea să completeze golul dintre învățământul teoretic și rea­litatea practică din piață. Tot aici, cu mulți ani în urmă, a început și povestea primului joc de trading românesc, Traderion, devenit între timp o afacere care ar urma să depășească un milion de do­lari la sfârșitul acestui an. Prezent la cursuri la recomandarea vărului său, Florin Cioacă, pe atunci trader la una dintre cele mai mari bănci din lume, îi pro­punea tizului său Grosu organizarea unui joc prin care studenții să învețe ce presupune trading-ul interbancar.

„Mai exact, cum fac trading băncile una cu cealaltă și să fie astfel capabili să înțeleagă mecanicile de prețuri sau cum se mișcă piața. Prin urmare, atunci când revin acasă, ei să poată pricepe știri și impactul lor pe piețe financiare“, explică astăzi Florin Cioacă. „Pe urmă, să-și explice de ce unii pierd bani și alții câș­tigă“, îl completează Grosu.

Practic, jocul se baza pe bilete de hârtie pe care se făceau tranzacții fictive. Imagi­nați-vă o sală în care 30 de tineri, împărțiți pe echipe, creează un sistem bancar și tran­zacționează între ei diverse produse financiare. „Astfel, ei înțeleg produsul, cum se mișcă dobânzile, ce impact au ști­rile și pot pune într-un context macroeconomic tot ceea ce învață“, explică antreprenorii.

De fapt, povestea Traderion a început cu acești cursanți, care își doreau să se mai joace și după încheierea cursurilor de vară. Se întâmpla în 2012, iar cei doi viitori parteneri de afaceri realizau că se află în fața unei oportunități. „Ne-au cerut ceva elec­tronic, pe care să-l poată juca, iar nouă ni s-a părut o idee foarte bună. Și atunci am început să căutăm colegi cu care să putem construi produsul“, con­tinuă Cioacă.

Au început cu o investiție inițială de 100.000 de euro, asigurată din resurse proprii. Primele linii de cod se scriau un an mai târziu, pentru ca la finalul lui 2014 Traderion să fie acceptat într-unul dintre cele mai cunoscute acceleratoare de afa­ceri din Statele Unite ale Americii, Queen City Fintech, susținut de Bank of America și Wells Fargo. La finalul programului, au atras din partea unui grup de angel investors americani o finanțare de 25.000 de dolari, urmată de o alta, de 75.000 de euro, primită în cadrul acceleratorului londonez Seedcamp, cel mai mare fond de investiții early-stage din Europa. Au urmat și grant-uri europene, valoarea totală a in­vestițiilor în Traderion depășind în momentul de față un milion de dolari. Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de 600.000 de dolari, în creștere cu 60% față de cea înregistrată în 2017.

MACHINE LEARNING. Pentru companii e tot mai important să recruteze cei mai buni oameni din domeniul piețelor de capital și să îi antreneze cât mai bine. Lansată în 2016, platforma Traderion ar putea fi descrisă ca un „simulator de zbor pentru trader-i“, ce folosește scenarii economice reale pentru a-i familiariza pe cursanți cu provocările vieții de trader. Practic, în loc să fie o simulare opacă, formatul este cel al unui joc cu niveluri, cu trucuri și recompense.

Creată cu algoritmi de machine lear­ning, platforma generează, în baza unor scenarii reale create în funcție de date istorice, volume, prețuri din piață sau comportamente ale jucătorilor, imitând viața reală. Totodată, platforma construiește un profil detaliat al trader-ilor care o folosesc, măsurând indicatori ce variază de la aversiunea față de risc la diferite tipare de comportament etic.

Deocamdată, Traderion se vinde doar în regim business to business (B2B), însă până în 2020 cei doi antreprenori vor să o facă disponibilă și publicului larg.

Clienții actuali sunt bănci sau companii de training care lucrează cu diviziile de pe piețele de capital ale băncilor, iar cei doi spun că pe Traderion s-au antrenat peste 3.000 de trader-i din New York, Londra, Hong Kong, Singapore, Beijing și Toronto. În România, explică Florin Grosu, în băn­cile cu activitate de trezorerie se anga­jează anual aproximativ 20 de trader-i. „Tocmai de aceea produsul acesta nu se vinde în România, fiindcă nu s-ar justifica costurile. Doar la City Bank din New York, anul trecut au fost 200 de persoane care s-au antrenat pe Traderion. Într-o singură tură, într-un singur an, într-un singur birou“, detaliază el.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.
d