Cum au reușit doi tineri antreprenori să obțină venituri de 2,8 milioane de euro, în plină criză, cu un start up specializat în marketing online

Florel Manu 27/08/2021 | 10:11 Digital
Cum au reușit doi tineri antreprenori să obțină venituri de 2,8 milioane de euro, în plină criză, cu un start up specializat în marketing online

Afacerile din online au crescut cu aproape 30% în 2020, iar mulți jucători, noi și vechi, încearcă să dezvolte stra­tegii prin care să ajungă mai repede la clientul final. Lozul câștigător se pare însă că îl trag cei care știu cum să-și ges­tioneze campaniile de marketing.

Vivre, cel mai mare retailer online de mo­bilă din sud-estul Europei, a reușit anul trecut să realizeze venituri cu 50% mai mari decât în 2019. Concret, cifra sa de afa­ceri a crescut de la 41,4 milioane de euro în 2019 la 61,1 milioane de euro în 2020, avans in­fluențat și de schimbarea obiceiurilor de consum din piață, în con­dițiile în care vân­zările de mobilier și pro­duse pentru decorarea casei au înre­gistrat o cerere tot mai mare în perioada restricțiilor sanitare.

Dar a existat și un alt factor – promo­varea permanentă în perioada de creș­tere a pieței. „În 2020, spre exemplu, am reușit să înregistrăm o creștere de 50% tocmai datorită rapidității cu care ne-am redefinit strategia de marketing“, spune Monica Cadogan, chief executive officer (CEO) și cofondatoare a Vivre, explicând că retailerul a urmărit permanent tendin­țele din piață, analizând trendurile de con­sum și comportamentul consumato­rului în pandemie. În plus, mai spune an­tre­prenoarea, platforma a venit în piață inclusiv cu oferte personalizate.

Cum ajung însă aceste oferte la clientul final? Răspunsul vine de la Data Revolt, o agenție de data marketing specializată în interpretarea și folosirea da­telor de business în campaniile de performance/media, fondată în 2018 de Cosmin Nastasă (41 de ani) și Bogdan Zaharia (32 de ani).

Campaniile digitale

În urmă cu apro­ximativ două decenii, companiile care vo­iau să se promoveze recurgeau în special la televiziuni și radiouri, panouri publicitare sau machete în print. Apoi, internetul a început să atragă tot mai multe dintre businessurile clasice, iar experții în advertising și-au concentrat atenția asupra campaniilor de marketing din online.

„Încercăm să oferim soluții și răspunsuri oamenilor din marketing, analizând datele din piață“, spune Cosmin Nastasă, cofondator al Data Revolt. Acesta adaugă că există deja mulți jucători din online care și-au adaptat strategiile la comportamentul de achiziție al clienților în perioada în care afacerile din offline erau practic para­li­zate. Iar unii antreprenori din e-commerce și-au dat seama că trebuie să fie cât mai aproape de utilizatorul care anul trecut a stat mai mult în fața calculatorului sau cu telefonul în mână, fiind tentat să facă achi­ziții online.

„Cred că marketingul online nu mai este de mult o componentă opțională, ci joacă un rol deosebit de important în dezvol­tarea unui brand, la fel ca toate celelalte departamente responsabile de creștere pe termen mediu și lung a businessului“, adaugă Monica Cadogan. Cosmin Nastasă și Bogdan Zaharia spun că tot mai multe businessuri din online vor pune accent pe deciziile bazate pe date și vor adopta un mod de lucru concentrat pe analiză. Lucruri care, detaliază cei doi, au început să se vadă în pandemie.

„După acea perioadă de incertitudine din martie, au început să crească bugetele pentru marketing online și au apărut mai mulți bani în piață“, spune Bogdan Zaharia. Cererea de date despre comportamentul pieței a fost din ce în ce mai mare. Iar asta se vede și în evoluția cifrelor Data Revolt.

Creșteri în pandemie

Dacă la intrarea sa pe piață, în 2018, compania avea cinci an­gajați, în 2019 a ajuns la 17 angajați, pentru ca la jumătatea acestui an să aibă o echipă de 45 de oameni, dar vizează în con­tinuare extinderea acesteia. În ceea ce pri­­vește cifra de afaceri, Data Revolt a încheiat anul 2019 cu venituri totale de 700.000 de euro, înregistrând în 2020 vân­zări de 2,8 mili­oane de euro. Cei doi antreprenori mi­zează pe o nouă creștere și anul acesta, esti­mând o cifră de afaceri de circa 4 mili­oane de euro. În momentul de față, 80% din veniturile companiei sunt gene­rate pe plan local, iar 20% – pe plan extern. „Suntem activi în 20 de țări“, menționează Cosmin Nastasă.

Compania are un birou în Elveția, țară unde se află și unul dintre cei mai mari clienți ai săi, Fleurop, un marketplace online de flori cu livrări în aproape 150 de țări. „În Elveția sunt și huburile mai multor organizații multinaționale“, motivează Bogdan Zaharia decizia de a fi prezent și fizic în Țara Cantoanelor.

Pe plan local, în portofoliul Data Revolt se regăsesc companii mari precum Orange, Imobiliare.ro, Fashion Days, Vivre, Catena, Superbet, Autoeco, L’Oréal, Noriel, Stemsure, Murmur sau eJobs.

Nastasă și Zaharia spun că cererea de servicii în zona de marketing digital este în creștere, dar că în piață nu există suficienți specialiști. „Vrem să ne implicăm în partea academică, să le povestim studenților sau masteranzilor ce înseamnă digitalul“, mai spune Cosmin Nastasă. La nivel de învăță­mânt universitar, adaugă acesta, abia acum au început să apară cursuri pentru pregă­tirea studenților pentru zona de marketing online, însă acestea nu sunt suficiente, fiind nevoie de cursuri suplimentare la care să participe cei care vor să se specia­li­zeze în marketing online.

Absolvenți de ASE, cei doi au fost impli­cați înainte de pandemie în cursuri de pre­gătire de specialiști pentru marketing online – Google Adwords și Analytics, Content Marketing și SEO –, desfășurate prin intermediul Online Knowledge Institute. Dar, pe fondul restricțiilor sanitare, acest proiect a fost oprit.

În prezent, programele de pregătire se rezumă la personalul din Data Revolt, însă antreprenorii nu exclud să reia aceste cursuri la un moment dat. Și asta, în condi­țiile în care, consideră ei, este nevoie urgent de mai mulți specialiști în marketing online. Mai ales că piața online crește deja mult mai repede decât se formează specia­liștii din acest domeniu.

Ce, cât, unde

Comerțul electronic local a generat anul trecut venituri totale de aproximativ 5,6 miliarde de euro, cu 30% mai mult decât în 2019, potrivit Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).

  • COMPORTAMENT. ­­Circa 85% din români au utilizat internetul cel puțin o dată în ulti­mele 12 luni, iar 45% din aceștia au făcut cel puțin o achiziție online în ultimul an, potrivit Eurostat.
  • ORE PREFERATE. ­­Cele mai multe achiziții se fac în intervalul orar 11.00-15.00, în cazul sistemelor PC, și 20.00-22.00, în cel al gadgeturilor mobile, potrivit datelor analizate de compania de digital marketing 2Performant.
  • TELEFON VS DESKTOP. ­­2020 a adus o creș­tere ușoară a procentului de cumpărături făcute de pe telefoanele mobile, acesta ajun­gând să repre­zinte 65,6% din totalul achizi­țiilor online, în condițiile în care procentul cumpărăturilor făcute de pe desktopuri a scăzut la 34,4%, anul trecut.
  • CREȘTERE. ­­Raportat la 2019, numărul cum­părătorilor online din România a crescut cu 13% în 2020, potrivit companiei de ana­liză de piață iSense Solutions.
  • ORIENTARE. ­­Pe lângă achizițiile de pe teritoriul României, o treime din români preferă să facă shopping online de la magazine din China (27%), țări membre ale Uniunii Europene (23%) și SUA (4%).

Acest articol a apărut în numărul 122 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.