Cum au reușit doi antreprenori să-și crească veniturile cu 90% cu un business care oferă servicii topografice

Florel Manu 24/02/2021 | 10:30 Oameni
Cum au reușit doi antreprenori să-și crească veniturile cu 90% cu un business care oferă servicii topografice

Prinse în corzi în 2008, construcțiile au ieșit pe creștere din primul an al crizei sa­nitare. Creștere de care au profitat și ser­viciile conexe. Studiu de caz, Graphein, o companie care oferă servicii de topografie și scanare 3D.

Serviciile de proiectare și de arhitectură anunță în martie 2020 că pun pe hold mai multe proiecte și că le vor finaliza doar pe cele aflate în derulare. După aproape două luni, piața construcțiilor își mută targetul pe sectorul rezidențial. Vânzările de lo­cu­ințe rămân la cote acceptabile. Prețurile se mențin, iar dezvoltatorii imobiliari se gândesc la noi proiecte.

Un an bun a fost și pentru furnizorul de servicii topografice și scanări 3D pentru sectorul construcțiilor Graphein. Dacă, în 2019, firma încheia anul cu venituri totale de 550.000 de euro, cifra sa de afaceri a ajuns la aproape un milion de euro la sfârșitul lui 2020, în urma unei creșteri de circa 90%. Și a crescut și portofoliul de clienți – la aproape 100, de la 72 la sfârșitul lui 2019.

Pe cont propriu

Graphein a intrat în 2014 pe piața serviciilor topografice, estimată în 2019 la circa 200 de milioane de euro la nivel local. Fondatorii, Eugen Ursu (36 de ani) și Andrei Șueran (36 de ani) au lucrat anterior ca topografi la o companie care făcea proiectare pentru fațade. Ulterior, firma la care lucrau cei doi și-a schimbat domeniul de activitate și a început proiecte de construcții în Franța.

„Atunci, noi am căutat clienți și am decis să ne descurcăm pe cont propriu“, spu­ne Eugen Ursu. Primele contracte au fost tot în zona serviciilor topografice pentru proiectare de fațade. Dar cum acestea nu asigurau o creștere a businessului, au decis să adauge servicii de cadastru, servicii de monitorizare a clădirilor și apoi sca­nare 3D. „Scanerul l-am luat în 2016, însă am cochetat cu tehnologia și înainte“, adaugă Andrei Șueran.

Antreprenorul spune că au încercat să utilizeze și drone încă de la început pentru proiectele lor topografice. Nu au fost însă prea încântați de calitatea serviciilor aduse de acestea și s-au concentrat asupra scanărilor 3D. Între timp au revenit și utilizează frecvent dronele ajutați și de tehnologia LIDAR.

De la fondarea businessului și până acum, antreprenorii au investit circa 250.000 de euro, bani din fonduri proprii. În ultima perioadă s-au concentrat asupra scană­rilor 3D, având proiecte inclusiv în zona restaurării clădirilor de patrimoniu. Însă nu renunță nici la proiectele mari din zona rezidențială sau a clădirilor de birouri.

Anul trecut, au obținut și un contract pen­tru construcția stadionului Rapid. „Este vorba de un sistem integrat care monito­ri­zează condițiile meteo și cum se com­portă structura construcției“, detaliază Eugen Ursu. El precizează că Graphein nu se va concentra asupra proiectelor derulate de entități ale statului, însă contractul de la stadionul Rapid l-au obținut pentru că aveau tehnologia necesară lucrărilor topografice solicitate de constructorul arenei.

Un an atipic

Anul trecut le-a creat ceva emoții fondatorilor companiei Graphein. „În martie-aprilie am avut temeri și chiar ne gândeam să renunțăm la unii colegi. Însă, din iulie-august, lucrurile au început să se îndrepte“, explică Eugen Ursu, remar­când faptul că piața construcțiilor a crescut anul trecut.

Este adevărat, cel mai mare avans a fost înregistrat pe zona dezvoltărilor reziden­țiale, în condițiile în care proiectele noi demarate în zona clădirilor de birouri au fost puse pe hold. „Unii dezvoltatori își convertesc acum clădirile de birouri în clădiri de lo­cuințe, ca să mai salveze ceva“, spune Andrei Șueran. Antreprenorii spun că inclusiv firma lor a fost implicată într-un astfel de proiect al unui mare dezvoltator din Bu­curești, care a decis reconversia în re­zi­dențial a unei clădiri de birouri pe când aceasta încă se afla la stadiul de structură.

Fondatorii Graphein spun că, în 2020, au fost salvați și de modelul de business adoptat încă de la început. Compania nu se concentrează doar asupra proiectelor mari, de sute de mii de euro, ci acceptă să lucreze și pentru contracte de câteva sute de euro.

Tot în 2020, Graphein a făcut și primul pas către francizare. Antreprenorii au vândut deja două francize și se gândesc să caute parteneri în toată țara. Pentru înce­put vor să deschidă birouri la Cluj-Napoca, Iași și Timișoara, iar pe viitor se uită la Brașov și la Constanța. „Ideea francizării este încă din 2019, însă am lucrat mai bine de un an la dezvoltarea francizelor“, com­ple­tează Eugen Ursu, adăugând că, în domeniul topografiei, nu există modele de francize. Odată cu dezvoltarea businessului în franciză mizează pe creșterea acti­vi­tății în zona de vânzări.

Piața externă

Graphein își propune să iasă inclusiv în afara țării. În perioada iunie-decembrie 2020, compania a participat la acceleratorul ScaleOut organizat de Fundația Romanian Business Leaders, program dedicat firmelor care deja au afaceri în străinătate sau vor să se extindă prin acti­vități de internaționalizare.

Graphein a avut deja câteva lucrări în țări precum Cipru, Israel, Germania și Franța. În primul trimestru al anului trecut, cei doi antreprenori au avut discuții inclusiv în Dubai, însă pandemia a oprit negocierile.

Tot anul trecut fusese proiectată și extinderea în Marea Britanie. Însă, din cauza restricțiilor impuse pe fondul pandemiei, dis­cuțiile vor fi reluate anul acesta, când condițiile sanitare o vor permite. „Inten­țio­­năm să atragem o investiție de 600.000 de euro“, spune Eugen Ursu. Jumătate din bani sunt destinați pentru deschiderea biroului de la Londra, iar cealaltă jumătate va fi direcționată către dezvoltarea la nivel local, ținta fiind marile orașe din România care atrag investiții în zona de construcții.

Antreprenorii spun că sunt deja în dis­cuții cu fondurile de investiții și că așteap­tă momentul potrivit pentru a face pasul. Ei spun că au stabilit suma de 600.000 de euro după ce au evaluat compania la șase milioane de euro. Eugen Ursu povestește că ideea de extindere în Marea Britanie a venit de la antreprenori români care au deja afaceri în con­strucții în Regatul Unit. „Sunt arhitecți, con­structori sau antreprenori de fațadă care vor să ajute o companie românească să intre pe piața din Ma­­rea Britanie“, deta­liază Eugen Ursu. Co­fondatorii companiei Graphein măr­tu­risesc că au fost surprinși de inițiativă, potențialii parteneri oferindu-se inclusiv să le plătească drumul și cazarea pentru a ajunge la Londra și să înceapă discuțiile pri­vind extinderea în Regatul Unit. Pande­mia a încetinit însă planurile de internațio­nalizare a businessului Graphein, însă cei doi fondatori sunt optimiști și cred că, odată cu actuala campanie de vaccinare care se desfășoară la nivel global, lucrurile vor intra în normal.

Discuții legate de lucrări în afara țării au mai fost înainte de pandemie. Andrei Șue­ran povestește că în 2020, chiar înainte de intrarea în lockdown, pe 14 martie, revenea în țară din Elveția. Era momentul în care „dezvoltarea internațională a cam pus frână“, spune Eugen Ursu, care precizează că planurile de extindere în exterior vor rămâne în picioare.

Pe plan local, Graphein va continua să investească în tehnologie și are în plan demararea unor proiecte de digitalizare a ora­șelor. Asta presupune scanarea în 3D a cât mai multor clădiri. Planurile astfel reali­zate urmează să fie puse la dispoziția echi­pelor de constructori care ar urma să lucreze la restaurări după un proiect unic bazat pe scanările 3D.

În paralel vor continua și proiectele derulate cu marii dezvoltatori imobiliari, chiar dacă, în acest moment, atenția este îndreptată în special către segmentul rezi­dențial.

Eugen Ursu crede că treptat își poate reveni și piața de birouri, însă modul de construcție a acestor clădiri va fi serios influențat de măsurile sanitare și de dis­tan­țare care se vor aplica și după trecerea pandemiei de COVID-19.

Cărămidă cu cărămidă

Piața construcțiilor a prins un an bun în 2020, iar specialiștii cred că ten­dința de creștere se va menține și în acest an.

  • Valoare. Piața locală a construc­țiilor din 2020 este estimată la circa 90 de miliarde de lei (18,9 miliarde de euro), conform unei analize KeysFin.
  • Statistici. Potrivit Comisiei Națio­nale de Strategie și Prognoză, sectorul construcțiilor a înregistrat anul trecut o creștere de 10,3% față de 2019.
  • Rezultate. Construcțiile au ajuns în 2019 la 6,4% din produsul intern brut (PIB) al României și au contribuit cu 4,1% la creșterea economică.
  • Tendințe. În 2020, piața imobiliară a raportat o scădere de 40% a cererii de spații noi pe segmentul birourilor, potrivit unei analize făcute de Colliers International.

Acest articol a aparut în numărul 109 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.