Cum au influențat rețelele sociale și WhatsApp alegerile din Brazilia, câștigate de un politcian de extremă dreaptă

NewMoney 22/11/2018 | 12:03 Global
Cum au influențat rețelele sociale și WhatsApp alegerile din Brazilia, câștigate de un politcian de extremă dreaptă

Alegerile din Brazilia, câștigate de un politician de extremă dreaptă, au fost puternic influențate de social media și mai ales de interacțiunile pe Whats­App. Platforma a polarizat enorm electoratul, a găzduit multe informații false, în ciuda eforturilor de a le contracara, iar fenomenul poate pune în pericol pe termen lung democrațiile lumii, așa cum le știm astăzi. 

Acest articol a apărut în numărul 53 (19 noiembrie – 2 decembrie) al revistei NewMoney

Pentru Stela Wanda Pereira da Silva, momentul-cheie a fost când tatăl ei a postat pe grupul de WhatsApp al familiei un filmuleț în care o femeie era ucisă. De ce l-a trimis? Pentru a le arăta ce va urma în cazul în care candidatul de stânga al Parti­dului Muncitorilor, Fernando Haddad, va câștiga alegerile din Brazilia.

Da Silva (22 de ani) locuiește pe orașul de coastă Salvador și este o susținătoare a lui Haddad. Căutând mai atent informații, a aflat că femeia din respectivul filmuleț a fost victima unui furt care s-a terminat prost, nicidecum o crimă motivată politic, cum a încercat tatăl ei să o sperie. Când le-a arătat alor ei că filmulețul era de fapt o știre falsă și din Venezuela pe deasupra, în familie a izbucnit un adevărat război civil, jumătate erau de partea ei, restul de partea tatălui.

„Aceste alegeri ne-au scindat total, așa că eu una am ieșit din grupul de WhatsApp al familiei“, spune Da Silva, care admite și că relația cu tatăl a fost mereu turbulentă, cu sau fără acest incident.

HEY THERE! I AM USING WHATSAPP. Brazilienii se numără printre cei mai mari consumatori de social media la nivel global, fapt care îi expune implicit într-un grad mai mare la știri false și la campaniile online de manipulare politică. Forumurile de social media au înlocuit mijloacele de informare tradiționale, controlate decenii la rând de gigantul Brazilian Globo Group.

WhatsApp, în mod particular, a devenit unul dintre instrumentele predilecte pentru polemici de acest fel care se petrec și pe Facebook sau Twitter. Brazilia este a doua piață pentru WhatsApp, peste jumătate din cei 208 milioane de locuitori fiind utilizatori ai aplicației deținute de Facebook.

Brazilienii deschid grupuri pe WhatsApp fie pe criterii familiale, fie în funcție de afinități. Vorbesc și împărtășesc informații cotidiene legate de vacanță, întâlniri, bârfe. Doar că aceleași grupuri servesc și ca platforme virtuale de pe care decolează știrile politice, fie reale, fie false.

„Brazilia se confruntă azi cu un fenomen extrem de puternic. Pe de o parte, lipsa de încredere în mij­loacele de informare tradiționale, pe de alta, acces extrem de facil la social media și informații alternative din online“, este de părere Maurício Santoro, po­li­tolog la Universitatea de stat Rio de Janeiro.

Exact această dinamică a jucat un rol decisiv în alegerile prezidențiale din 28 octombrie, unul dintre cele mai critice scrutine din lume, de anul acesta. Jair Bolsonaro, liderul de extremă dreaptă al Parti­dului Social Liberal și fost căpitan de armată, a câș­tigat scrutinul cu 55,1% în fața candidatului de stânga Haddad, soluția de avarie a Partidului Munci­torilor, al cărui fost lider, Luiz Inácio „Lula“ da Silva, se află în închisoare condamnat pentru fapte de co­rupție. Discursul dur împotriva criminalității al lui Bolsonaro a avut efectul scontat într-o țară în care 63.880 de oameni au fost uciși anul trecut. Pe de altă parte însă, liderul social-liberalilor a avut numai cuvinte de laudă pentru un notoriu torționar al peri­oadei de două decenii de regim militar care a luat sfârșit în 1985, fapt care îi face pe mulți să fie îngri­jo­rați cu privire la soarta democrației braziliene.

FAKE NEWS, CANDIDATUL DIN UMBRĂ. Valul de știri false din timpul campaniei a alimentat temerea că nu este vorba de o confruntare corectă. O an­chetă bombă publicată cu o săptămână înainte de scrutin în Folha de São Paulo, una dintre cele mai respectate pu­blicații braziliene, a scos la iveală cum un grup de oameni de afaceri au plătit persoane cu influență în me­diul online pentru a dise­mina informații defăi­mătoare la adresa lui Haddad de pe gru­pu­rile lor private de WhatsApp. A fost declan­șa­tă o investigație privind suspiciunea de do­nații ilegale pe du­rata campaniei electorale, dar nu s-a luat deocamdată nicio decizie.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close