Cum au ajuns vânzările de anvelope să doboare record după record și care sunt cele mai noi tendințe ale pieței
Acest articol apare în numărul 28 (20 noiembrie – 3 decembrie) al revistei NewMoney
Importurile masive de mașini la mâna a doua vin cu o lungă listă de efecte negative, dar există și businessuri care profită din plin. Printre ele și vânzările de anvelope, o piață care „rostogolește“ anual peste 200 de milioane de euro.
Deloc surprinzător, eliminarea timbrului de mediu a dus la o creștere accelerată a importurilor de mașini second hand. Concret, în primele nouă luni ale anului au fost înmatriculate 378.500 de mașini vechi, față de aproximativ 80.000 noi. În ceea ce privește parcul auto luat în ansamblu, se estimează că acesta va depăși până la sfârșitul anului pragul de șase milioane de unități, de la 5,47 milioane la finele lui 2016.
Numai că parcul auto nu doar crește, ci și îmbătrânește accelerat, fapt ce alimentează direct cererea de anvelope. O singură comparație – în România, media de vârstă a autoturismelor este de 13 ani, mult peste media din UE, de 8,5 ani.
Anul trecut, cererea pentru anvelope a crescut cu 17%, depășind pragul istoric de trei milioane de unități. „A fost primul an după 2011 când piața a depășit trei milioane. Se întâmplă pentru că parcul auto crește. Economia și investițiile străine, la fel“, explică într-o discuție cu NewMoney, Luca Paparella, directorul de vânzări responsabil pentru zona balcanică al celui mai mare producător de anvelope la nivel global, compania niponă Bridgestone.
Anul 2011 este un reper pentru industrie pentru că atunci a devenit obligatorie echiparea mașinilor cu cauciucuri de iarnă sau all season, în sezonul rece.
Despre prima jumătate a anului în curs, Emil Nakov, Business Development Manager CE Nokian Tyres, spune că a adus un plus de două cifre pe piața românească a anvelopelor, plus susținut printre altele și de creșterea înmatriculărilor auto. Reprezentantul producătorului finlandez remarcă încă o tendință pozitivă a pieței din România: scad comenzile pentru pneuri second hand, în favoarea produselor noi.
O piață tot mai educată. „Vânzările din segmentul premium au evoluat pozitiv, însă cea mai mare creștere este realizată de anvelopele din segmentul mediu. Pe de altă parte, vânzarea de anvelope de vară nu a fost pe atât de bună pe cât ne așteptam, ceea ce reprezintă o caracteristică la nivelul întregii Europe Centrale și nu doar a pieței din România“, detaliază Nakov. Explicația sa pentru acest fenomen: sezonul de vară a început mai târziu.
Paparella apreciază la rândul său că românii sunt foarte atenți și la costuri și la calitate, se informează și caută cele mai bune produse în limita bugetului disponibil. Un exemplu este dat chiar de evoluția vânzărilor de anul trecut – Paparella aștepta un avans semnificativ al vânzărilor de cauciucuri ieftine, dar cele trei categorii de produse (premium, mediu și buget) au avut ritmuri similare de dezvoltare. La un volum de trei milioane de unități și luând în calcul un preț mediu de 70 de euro, achizițiile la nivelul pieței însumează circa 210 milioane euro.
Felul în care evoluează piața bucură și (sau mai ales) producătorii locali. Alina Ghica, directorul de marketing al Michelin Europa Centrală şi de Sud responsabil de anvelopele pentru turisme, camionete şi 4×4 vorbește chiar de o creștere semestrială de 26%, mult peste media europeană, de 2%, trasă în sus și de înregistrările auto noi și second hand și de majorarea prețurilor la materiile prime. Scumpirea acestora i-a făcut pe producători să anunțe, în primăvară, creșteri de prețuri de 8-10%.
„Pentru primele șase luni ale lui 2017, față de aceeaşi perioadă a anului precedent, creşterile au fost de 27% pentru autoturismele noi şi de 87% pentru cele second-hand, evoluția fiind influențată direct de eliminarea taxei de mediu“, spune Ghica, remarcând totodată două tendințe: dezvoltarea segmentului all season și preferința tot mai accentuată pentru jențile mai mari, astfel că diametrul de 17” începe să devină standard.
Și piața anvelopelor agricole este dinamică, înregistrând în primele şapte luni o creștere de peste 10%, iar trendul pozitiv se va menține și în anii următori, estimează Alexandra Drăgan, operațional manager pentru anvelope agricole al Michelin Europa Centrală și Turcia.
Într-o situație mai puțin fericită se găsește piața anvelopelor de camioane, pentru că investițiile reduse în proiectele de infrastructură anulează creșterea cererii interne și a producției locale. Privită în ansamblu, piața de profil a stagnat în acest an, și ar putea stagna și în 2018, prognozează reprezentanții Michelin, fiind influențată de diversele probleme cu care se confruntă transportatorii, de la presiunea pe reducerea costurilor operaționale la lipsa conducătorilor auto.
Optimism la presiune maximă. Creșterea cererii la nivelul întregii pieței de anvelope pentru autoturisme, camionete și mașini 4×4 aduce plusuri de vânzări pentru fiecare companie. Nokian Tyres și-a adjudecat o cotă mai mare de piață, vânzările companiei urcând la jumătatea anului într-un ritm mai alert față de media națională.
Pe termen scurt, compania finlandeză se bazează pe dezvoltarea rețelei de distribuție, Vianor, și pe încă un an, 2018, bun pentru piața anvelopelor. Bridgestone înregistrează de asemenea rezultate pozitive și vrea să atingă și în România cota de piață raportată la nivelul Europei, de 13%.
Cele două companii nu au fabrici în România, unde sunt prezenți, în schimb, trei din cei cinci mari producători mondiali – Michelin (Franța), Continental (Germania) și Pirelli (Italia) –, cu o activitate concentrată pe exporturi. Produsele „Made in România“ echipează milioane de mașini în întreaga lume – Institutul Național de Statistică plasează cele trei companii în topul principalilor 20 de exportatori români, pe baza vânzărilor din 2016. Mai mult, un studiu privind exporturile globale arată că România ocupă locul 16 în clasamentul mondial al țărilor exportatoare de anvelope.
Anul trecut fabricile locale au livrat în străinătate produse de 1,4 miliarde dolari, echivalentul a 2,1% din exporturile globale de anvelope. Marile grupuri europene au intrat pe piața românească a producției de anvelope cu 10-15 ani în urmă și au planuri de extindere a unităților, anunțând proiecte de sute de milioane de euro.
În aceste condiții, concluzia este una singură: în România, afacerile cu anvelope merg ca pe roate, fără surprize, pene sau ieșiri în decor.
Obligatoriu înainte
Companiile văd, la unison, noi creșteri de vânzări pentru anii următori, sub efectul „motoarelor“ care au ambalat piața și în 2017.
- Comparație. În ciuda extinderii parcului auto din ultima perioadă, datele statistice arată că densitatea autovehiculelor din România este încă la un nivel scăzut – 282 de maşini la 1.000 de locuitori, față de o medie de 491 unități pe 1.000 de locuitori la nivel european.
- Studiu. Vânzările de pneuri vor crește anual cu 7% până în 2021, o dată cu dezvoltarea pieței auto și a infrastructurii, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare TechSci Research.
- Top. La nivel global, principalii producători sunt, în ordine, Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental și Pirelli. Piața este însă fragmentată, așa încât doar primii doi reușesc să treacă pragul unei cote de 10%, conform rezultatelor obținute în 2015.
FOTO: Guliver / Getty Images