Cum au ajuns doi antreprenori români să vândă soluții digitale de milioane de euro

Bianca Dobrescu 04/10/2019 | 10:13 Companii
Cum au ajuns doi antreprenori români să vândă soluții digitale de milioane de euro

Fără să stea prea mult pe gânduri, doi antreprenori români au ajuns să vândă la nivel internațional soluții digitale de milioane de euro.

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

În timpul documentării acestui articol, Ioan Iacob și Radu Constantinescu, fondatorii companiei Qualitance, repetă un sfat pe care l-au primit de la Tom Chi, cofondatorul Google X și creatorul prototipului ochelarilor VR Google Glass, sfat pe care mărturisesc că îl urmăresc cu sfințenie. „«Doing is the best way of thinking and thinking is the worst way of doing».

Asta ne-a spus Chi, care este și unul dintre advi­sorii noștri, iar noi credem puternic în afir­mația sa“, spun într-un glas cei doi foști olimpici la matematică. Iacob și Constantinescu conduc un business global aștep­tat să crească anul acesta la 13,5 milioane de euro. Mai precis, punc­tează ei, rețeta unui business de succes constă mai de­grabă în a trece mai întâi la fapte și a te adapta din mers unui plan efectiv. Dovada că un astfel de algoritm dă rezultate este chiar compania pe care au înființat-o în 2007, cu o in­vestiție proprie de câteva zeci de mii de dolari.

CREȘTERE RAPIDĂ. De atunci, Qualitance nu doar că a fost inclusă în topurile companiilor cu cea mai rapidă creștere la nivel internațional, gen Deloitte Techno­logy Fast 50 Central Europe, Financial Times 1000 sau Inc. 5000 Europe, dar a și atras advisori precum Chi, Radu Cautiș, fondatorul MedTech Partners, sau Robert Neivert, Venture Partner al 500 Startups. „În ultimii cinci ani, businessul a crescut cu aproximativ 300%, cumulat“, explică antreprenorii.

Anul trecut, compania a raportat afaceri de 11 milioane de euro pe plan local, cu 40% mai mult față de rezultatele obținute în 2017 – atunci când Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS) i-a oferit titlul de „Compania Anului“. În portofoliul companiei, care a ajuns între timp la aproximativ 200 de angajați pe trei continente – Europa, America de Nord (SUA) și Australia –, apar astăzi nu­me precum IBM, Deutsche Telekom, Virgin, IKEA sau Merck, pentru care echipele Qualitance au dezvoltat de-a lungul timpului sis­teme software și proiecte de ino­vație pentru care au utilizat tehno­logii de ultimă oră.

„Este vorba despre nenumărate produse revoluționare: de la interacțiuni digitale în spațiile de lucru la soluții de ur­mărire a pacienților și a instrumentarului medical în spitalele din Statele Unite, de la crearea de la zero a celei mai avansate platforme de tip marketplace din lume în domeniul serviciilor financiare și al asigu­rărilor, care deja a obținut finanțare de circa 5 milioane de dolari și alăturarea celor mai mari parteneri din domeniu, la platforme cu impact în societate“, explică Ioan Iacob, managing partner al Qualitance. Un exemplu concret este o platformă care eficien­ti­zează timpul și procedurile medicilor rezidenți din medicina de ur­gență sau o alta construită pentru Let’s Do It, World!, care a stat la baza celui mai mare eveniment de voluntariat din lume din septembrie 2018, desfășurat în 150 de țări.

Prin experiența pe care au adus-o în piață, companii mari, precum Uber, Net­flix sau Amazon, au ridicat exponențial nivelul așteptărilor utilizatorilor. În con­se­cință, oamenii se așteaptă astăzi ca toate companiile cu care interacționează să le ofere același nivel de experiență. Tocmai de aceea, mărturisesc fondatorii Qualitance, miza lor astăzi este de a construi businessuri digitale, dincolo de a fi o com­­panie de tehnologie foarte bună. „As­tăzi, noi nu mai construim doar tehnologia din spatele produselor, ci chiar și so­luția pentru a aduce companiile mari în secolul XXI“, explică Iacob noul model de business al companiei.

AFACERI COLATERALE. În paralel, cei doi antreprenori au început să finanțeze startupuri din tehnologie, valoarea totală a in­ves­tițiilor realizate în ultimii doi ani ridicân­du-se la 250.000 de euro.

Cea mai recentă investiție, a cărei va­loare antreprenorii preferă să o păstreze confiden­țială, a fost în ReadyUp, un fel de LinkedIn al jucătorilor profesioniști din spo­rturile electronice. De altfel, ReadyUp este și singura platformă în care se întâlnesc interesele gamerilor profesioniști și a atras până acum investiții de două mili­oane de euro. Printre fondatorii companiei se numără Roderick Alemania, ex-VP of business development la IGN, Johnathan Fatal1ty Wendel, unul dintre cei mai cu­nos­cuți jucători din istoria sporturilor electronice, și Carter Lipscomb, investitor în industria jocurilor video și fost Director of Publisher Relations la Sony.

În cadrul proiectului, cei doi asociați români caută să înțeleagă modul în care jucătorii activează în zona de online sports, astfel încât să genereze o soluție care să le poată face ulterior recomandări pentru a-și forma echipe cu abilități similare. „Nu vrei să te joci cu oameni cu aptitudini mai slabe decât tine, ci să existe o compatibilitate între voi“, explică ei. Aceeași soluție, susțin antreprenorii, poate fi adaptată astfel încât să rezolve pro­blema clasică din HR de a construi „echipe ideale“.

Un alt startup care și-a construit afacerea în jurul platformei create de la zero de Quali­tance este Gainfully (gainful.ly.com). Acesta este cel mai avansat marketplace pentru serviciile financiare și de asi­gu­rări din lume, care a atras deja investiții de 2,5 milioane de dolari.

Iar următorul client care apare pe listă este chiar Banca Comercială Română, o instituție financiară care în ultimii ani a mi­zat pe tehnologie. La mijlocul acestei luni, BCR a lansat prima soluție digitală dedicată creditelor ipotecare din țară.

„Prin lansarea platformei Casa Mea, BCR transformă radical procesul de achiziție a unei locuințe prin credit ipotecar. Acesta este un produs inovator care demons­trează că și băncile pot fi la fel de eficiente și de moderne precum fintech-urile“, explică cei doi antreprenori, care cred că, în curând, mai multe instituții financiare vor fi tot mai preocupate de digitalizarea sistemului bancar. Soluții există. Sau se pot construi.


FOTO: Laszlo Raduly

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.