Cum au adus pe profit francezii din concernul Peugeot-Citroen producătorul german Opel, după 20 de ani de pierderi

Mimi Noel 05/10/2018 | 11:37 Global
Cum au adus pe profit francezii din concernul Peugeot-Citroen producătorul german Opel, după 20 de ani de pierderi

Fabrica Opel din orașul industrial Rüsselsheim, la o jumătate de oră cu ma­șina de Frankfurt, nu pare foarte schim­bată comparativ cu vara trecută. Și totuși, un lucru este acum dramatic de diferit mașinile care ies pe ușa fabricii se vând acum cu profit. 

Acest articol a apărut în numărul 49 (24 septembrie – 7 octombrie) al revistei NewMoney

„Când mă văd cu amicii în oraș la o bere, pot să-mi pun din nou cheia de la Opel pe masă fără să îmi fie rușine“, spune Matthias Deschamps, un veteran al fabricii, uitându-se spre linia de producție. În iulie, când producătorul auto a raportat revenirea pe profit, prima oară din 1999 încoace, „cu toții am răsuflat cu ușurare“.

Cele două decenii negre pentru Opel (cu pierderi de 20 de miliarde de dolari) au luat, iată, sfârșit, la mai puțin de un an după ce gigantul auto american Gene­ral Motors a vândut brandul german către PSA Group, producătorul mărcilor Peugeot și Citroën. Directorul executiv al PSA, Carlos Tavares, îndepărtat din po­ziția de director operațional al Renault, s-a conciliat cu sindicatele sceptice și a pus la punct un minuțios plan cum să producă profitabil mașini într-o țară în care costurile sunt ridicate.

Opel a raportat încasări de 502 mili­oane de euro în prima jumătate a anului (și primele cinci luni de când se află în portofoliul PSA) față de pierderi de 179 de milioane de euro în ultima jumătate a anului trecut. Marja de 5% cu care Opel defilează acum e comparabilă cu cea a Volkswagen care se laudă cu o cotă de piață dublă în Europa și vinde de cinci ori mai multe unități la nivel global. La fel cum a procedat la Peugeot, Tavares a evitat să facă mult deranj (nu a închis, de pildă, unitățile de producție cu costuri ridicate).

În schimb, a ajuns la o înțelegere cu sindicatul pentru a mai tăia din costurile cu salariile, reducând săp­tă­mâna de lucru standard de la 40 de ore la 35 de ore și reușind să elibereze orga­ni­grama de 3.700 de posturi. Iar pentru a ține sub con­trol pierderile și pentru a se concentra pe modelele de mașini pe care oamenii chiar vor să le cumpere, a decis să scadă producția (pe oră, sunt asamblate 42 de vehicule în loc de 55, iar livrările au scăzut cu 6,2% în prima ju­mătate a acestui an).

SIMPLIFICARE. Pentru PSA, Opel oferă șansa supraviețuirii într-un segment ultracompetitiv al industriei auto – cel al modelelor de masă. Mai mult, face asta dispersând costurile pe mai multe mo­dele de vehicule.

Pentru Tavares, cunoscut pentru zgârcenie – zboară cu low cost, își pune colegii să stingă toate luminile, când pleacă de la birou și a re­nunțat la prestigiul unui sediu în centrul Parisului, alegând o suburbie – a fost doar ocazia perfectă pentru a-și conso­lida imaginea cu care s-a consacrat.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close