Cum arată viitorul logisticii în e-commerce? Un posibil răspuns vine de la Frisbo, platforma românească de smart e-fulfillment cu cea mai mare acoperire în Europa

Senica Micu 20/04/2022 | 10:38 Companii
Cum arată viitorul logisticii în e-commerce? Un posibil răspuns vine de la Frisbo, platforma românească de smart e-fulfillment cu cea mai mare acoperire în Europa

Pentru Bogdan Colceriu, fondator al plat­formei de e-fulfillment Frisbo – care preia depozitarea, ambalarea și livrarea comenzilor magazinelor online –, ultimii doi ani au însemnat o dezvoltare conti­nuă a afacerii, culminând cu atragerea unei investiții de două milioane de do­lari la final de 2021.

„În prezent suntem cea mai mare rețea europeană de e-fulfillment cu livrare a doua zi“, spune acum antreprenorul. În primul trimestru al anului în curs, Frisbo s-a extins în patru noi țări și țintește operațiuni în aproape toată Europa pentru 2022.

Un domeniu atractiv

Potrivit esti­mărilor făcute de Asociația Română a Ma­gazinelor Online (ARMO), GPeC și de principalii jucători din domeniu, sectorul de e-commerce românesc a atins pragul de 6,2 miliarde de euro la finalul anului 2021, cu aproximativ 10% mai mult decât în 2020. „E-commerce-ul ro­mânesc este într-o continuă creștere. Tot mai multe businessuri online de peste hotare se localizează în România, iar trendul va continua și anul acesta. Pornind de la valoarea de 6,2 miliarde de euro ca bilanț în 2021 și făcând un simplu calcul, înseamnă că românii au cheltuit, în medie, aproape 17 milioane de euro în fiecare zi a anului trecut“, spune Andrei Radu, chief executive offi­cer (CEO) & founder GPeC.

Potrivit datelor celui mai recent raport Eurostat, publicat în ianuarie 2022, 88% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în 2021, în creștere de la 85% față de procentul din 2020. Dintre aceștia, 44% au făcut cel puțin o achiziție online anul trecut – deși acest procent este cu 1% mai mic față de cel consemnat în 2020, per ansamblu, nu­mărul cumpărătorilor online a crescut, dată fiind creșterea bazei de internauți. La acest capitol, România rămâne pe pe­nultimul loc în Uniunea Europeană, înaintea Bulgariei (42%).

„Dacă criza sanitară a forțat comerțul online să crească, conducând la o dezvoltare fără precedent a industriei, criza pe care o traversăm acum reprezintă un factor de încetinire a vânzărilor“, co­mentează Colceriu contextul general ac­tual al pieței locale de e-commerce, a cărei valoare ar urma să crească anul acesta la șapte miliarde de euro, potrivit estimărilor jucătorilor activi.

Despre strategia de dezvoltare a Frisbo, Colceriu spune că „ne dorim să fa­cilităm accesul magazinelor online la serviciile noastre și al halelor de fulfillment care se alătură rețelei de parteneri, până la nivelul la care înrolarea în sistem devine aproape instantanee“. „Acest lucru ne-ar permite o creștere ac­­ce­lerată chiar și în afara Europei, ceea ce ar face ca procesul să fie aproape nelimitat din punct de vedere geografic.“

Expansiune

În primul trimestru al acestui an, Frisbo și-a extins opera­țiu­nile în Marea Britanie, Spania, Italia și Austria, facilitând astfel logistica magazinelor online care doresc să vândă pe aceste piețe. Tot în acest an, compania vizează extinderea internațională în Be­nelux, Estonia, Lituania și Finlanda, esti­mând pe acest fond o dublare a cifrei de afaceri, de la 1,8 milioane de euro în 2021 la 3,6 milioane de euro.

În momentul de față, Frisbo operează 25 de depozite în plan intern și extern, care deservesc peste 200 de comercianți online din regiune. „Pentru anul acesta, avem drept obiectiv să operăm circa 35 de depozite și să deservim apro­ximativ 400 de clienți magazine online. Prin Frisbo, magazinele online ob­țin acces fizic (logistic) la întreaga piață europeană, cu un singur contract și cu o singură integrare. Noi ne ocupăm și de procesarea retururilor înapoi în stoc, dacă este cazul, pentru ca nimic să nu se piardă“, punctează Colceriu.

Mai concret, compania recepționează stocul de produse al clienților, îl depo­zi­tează în rețeaua de hale partenere, procesează automat comenzile plasate în magazinul online al clientului, amba­lează produsele selectate, emite facturi sub egida clientului și le livrează în par­te­neriat cu companiile de curierat.

Pentru ca toată această dezvoltare în Europa să fie posibilă, pentru a-și extinde și consolida rețeaua europeană de hale, Frisbo a atras la finalul anului tre­cut o investiție de două milioane de dolari în cadrul unei runde conduse de fondul de investiții Eleven Ventures, cu participarea GapMinder Ventures, RocaX și Neogen. „Dezvoltarea pieței de comerț online nu se poate realiza fără o logistică foarte bine pusă la punct și care să se plieze și pe soluțiile tehnice fo­losite de magazinele online. Frisbo oferă în primul rând același nivel de fle­xi­bilitate în ceea ce privește produsele fizice comercializate, în același fel în care soluțiile de cloud permit dezvol­tarea website-urilor magazinelor“, declara la momentul anunțului investiției Cosmin Ochișor, partener GapMinder Venture Partners.

Tendințe

În ceea ce privește schim­bările aduse de 2022 în evoluția pieței, Bogdan Colceriu subliniază modelul de vânzare direct către consumatorul final (D2C), astfel că un număr din ce în ce mai mare de companii vor externaliza acest serviciu către platformele de e-ful­fil­lment.

De asemenea, pentru a răs­punde ce­rințelor în creștere ale clien­ți­lor și pentru protejarea mediului în­con­jurător, multe companii online, precum și furnizorii de servicii logistice vor face din sus­tenabilitate o prioritate. Acest lu­cru ar putea implica utilizarea ambalajelor reciclabile, reducerea emisiilor de dio­xid de carbon, dar și folosirea unor echipa­mente mai eficiente din punct de ve­dere energetic.

Platforma Frisbo a fost lansată în 2014, ca răspuns la o provocare întâm­pi­nată de Bogdan Colceriu în parcursul său antreprenorial. „Frisbo a pornit ca spin-off din Okian.ro, business de vânzare de carte în care eram cofondator. În cadrul Okian.ro, problematica com­plexă a logisticii stocului just-in-time (sursa cărților fiind Marea Britanie și numărul de titluri extrem de mare) ne-a condus la dezvoltarea unor soluții pe care am decis să le oferim și altora“, po­vestește Colceriu.

A început cu o hală proprie, însă și-a dat seama împreună cu partenerii săi de business nu doar că este greu să te extinzi în alte țări prin hale proprii, ci și extrem de lent. „Acela a fost momentul în care am decis să optăm pentru un mo­­del de business de tipul shared-e­co­nomy și să înrolăm hale partenere în ceea ce astăzi a devenit cea mai mare rețea de fulfillment din Europa.

Acest articol a apărut în numărul 137 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.