Cum arată schimbul de generații într-o afacere de familie românească ce concurează cu multinaționalele

Andreea Neferu 04/09/2017 | 11:26 Oameni
Cum arată schimbul de generații într-o afacere de familie românească ce concurează cu multinaționalele

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney

Antreprenoriatul nu se transmite genetic, iar într-o afacere de familie predarea ștafetei către următoarea ge­ne­rație nu se face întotdeauna după un plan stabilit. Irimescu Sr. și Irimescu Jr. contrazic însă complet această teorie.

„Sfaturile pe care mi le-a dat tatăl meu au fost să încerc să negociez orice, să acord atenție oamenilor din companie și să nu vând minciuni, ca să pot dormi liniștit noaptea“, mărturi­sește Valeriu Irimescu (foto), tânărul de 27 de ani care a pre­luat de la finalul lui 2016 conducerea producătorului de ţiglă metalică Depaco (brandul Wetterbest), un business de peste 30 de milioane de euro fondat în urmă cu aproape două decenii de tatăl său, Dra­goș Irimescu (56 de ani). Tâ­nărul a absolvit administrarea afa­cerilor la Universitatea din București și, ulterior, a con­tinuat cu un master în ma­na­­ge­­mentul riscului în afaceri inter­na­ționale în cadrul Aca­de­miei de Studii Econo­mice, dar a lucrat încă de la 21 de ani pentru grupul fondat de tatăl său. A început în cadrul Polnebo, distribuitor de accesorii pentru acoperişuri şi hale industriale, iar mai apoi în firma prin­cipală a grupului, Depaco.

„Prima mea poziție aici a fost de cre­dit controller, un post nou-înființat, unde mă ocupam de managementul recu­perării creanțelor“. După un an și ju­mătate, firma a rămas fără un director de vânzări, astfel că, preluând    acest post, Valeriu Iri­mescu a avut o șansă să vadă și o altă față a „monedei“ în cadrul businessului de familie și să intre în contact direct cu actualii și po­tențialii clienți. Pas cu pas și poziție după poziție, Valeriu Irimescu a ajuns în noiembrie anul trecut să preia integral frâiele Depaco, moment în care transferul de generație de la tatăl-fon­dator a început practic să prindă contur. Cu mențiunea că Dragoș Irimescu se ocupă în continuare de strategie și de dezvoltare.

„Tranziția la noua funcție a fost destul de smooth (lină, n.r.), având în vedere că îmi formasem mâna prin posturile pe care le-am avut anterior și mă lovisem inevitabil de tot felul de lucruri“, mărturi­sește tânărul Irimescu.

La o privire de ansamblu asupra mediu­lui antreprenorial românesc, o serie de alte businessuri au ajuns în faza schimbului de generații. Doina Cepalis, fondatoarea grupului de firme Te-Rox, produ­cător de scaune de mașină pentru copii, nu se mai vede în fruntea companiei pentru mai mult de câțiva ani, fiind convinsă că munca sa va fi continuată de fiica ei, Roxana; Florin Pogonaru, care contro­lează compania Prodplast Imobiliare, i-a delegat fiului său, Andrei, un proiect de 60 de milioane de euro – cen­trul comercial Veranda Mall –, în vreme ce Marcel Bărbuț, antreprenorul care a construit de la zero producătorul de materiale de construcții AdePlast, își pregătește fiii pe diferite poziții în cadrul companiei. Și sunt doar câteva exemple.

SCHIMBĂRI DE ACȚIONARIAT. În ceea ce-l privește pe Valeriu Irimescu, acesta a preluat Depaco într-un moment decisiv pentru evoluția afacerii. La începutul acestui an, grupul Teraplast, unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcții din România, controlat de omul de afaceri clujean Dorel Goia, a cumpărat un pachet de 50% din acțiuni, într-o tranzacție estimată la 5-6 milioane de euro. Ulterior, Teraplast a mai cum­pă­rat de la un alt acționar al Depaco, Lucian Dumitru Trofin, o nouă tranșă de 10% din acțiuni, preluând astfel controlul companiei din Băicoi. „Am avut mai multe oferte în ultimii ani (de preluare, n.r.), însă Teraplast a fost opțiunea evidentă. Sunt un grup românesc, suntem apropiați ca mentalitate, există posibilitatea de si­nergii. (…) Teraplast se implică în businessul Depaco la nivel de consultare, noi am rămas în continua­re interfața dintre companie și piață“, ex­pli­că Valeriu Irimescu.

Piața acoperișurilor metalice este una dintre puținele în care firmele ro­mânești au reușit să țină piept multinațio­nalelor și chiar să le depășească. Printre jucă­torii români din această industrie se nu­­mără și Bilka Steel din Brașov, pro­du­cător controlat de Horațiu Țepeș, care a ajuns anul trecut la afaceri de peste 60 de mili­oane de euro, sau Final Distribution, tot din Băicoi, producător și importator deținut de Dan Mir­cescu, cu vân­zări de 6 mili­oane de euro în 2016. În an­samblu, piața locală de țiglă metalică s-a ridicat anul trecut la 108 milioane de euro, echivalentul unui volum de 26 de milioane de metri pătrați, potrivit datelor companiei de con­sultanță Neomar Consulting, citate de Depaco. Pentru 2017, Iri­mescu estimează un plus de 15-20% al pieței, pe fondul creș­terilor din rezi­den­țial, segmentul principal pentru Depaco. În primele șase luni din 2017, cea mai re­centă pe­rioadă pentru care există in­for­mații pu­blice, construcțiile de locu­ințe au crescut cu peste 72%, potrivit INS.

Un alt segment important este și cel al renovărilor de locuințe, explică Irimescu, potrivit căruia „în ultimul an, cam 60% au fost vânzările către clădiri noi, iar 40% către proiecte de renovări“. Un segment deloc de neglijat, în condițiile în care în România încă există foarte multe case vechi: din stocul total de 8,5 milioane de lo­cuințe, doar 10% au fost construite după Revoluție, arată datele INS.

EXTINDEREA CONTINUĂ. Dacă la nivel de piață locală de desfacere, lucrurile sunt destul de clare, Depaco încearcă acum să atace următoarea frontieră. La propriu: exporturile. 2016 a fost primul an în care producătorul din Băicoi a testat livrările externe, iar la mijlocul acestui an exporta deja în șapte țări din Europa – Bulgaria, Serbia, Ungaria, Slovacia, Cehia, Belgia și Franța. Dar planurile nu se opresc aici, astfel că extinderea în Polonia, Ucraina, Austria și Germania este ur­mă­toarea țintă a companiei.

De altfel, dacă prognoza pentru anul acesta este ca exporturile să atingă un milion de euro, peste doi ani planul de bătaie este și mai ambițios: 6 milioane de euro, adică 10% din totalul cifrei de afa­ceri estimate pentru 2019.

Revenind însă la datele financiare ale prezentului, vânzările companiei au crescut în primul semestru cu 65%, până la aproape 16 milioane de euro. „În primele șase luni ale anului se rea­li­zează cam 30% din vânzările anuale. În a doua parte a anului, vom încerca să păs­trăm ritmul de creștere din primele șase luni“.

Cum potențial de creștere există pe termen lung, cei de la Depaco iau în calcul și varianta creșterii capacității de producție. Pentru anul în curs, compania are bugetate investiții de un milion de euro, în special pentru achiziționarea de utilaje, extinderea liniilor de producție și dezvoltarea infrastructurii. Iar lucrurile nu se vor opri aici. Scenariile pe care Depaco lucrează acum sunt fie extinderea actualei unități din Băicoi, fie construcția uneia noi, pe un teren de 5 hectare pe care îl deține în aceeași localitate. „Mai devreme de doi ani nu văd finalizată o astfel de unitate de producție“, recunoaște tânărul.

Bineînțeles, totul depinde de evoluția generală a pieței, iar aceasta pare că a prins aripi în ultima vreme. Cât de mult și pentru cât timp va continua să crească, e greu de anticipat. Dar, până la urmă, li­mi­ta e cerul. Nu acoperișul.

Acest text a fost documentat la Băicoi, județul Prahova.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cu toate țiglele pe business” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Povestea Depaco începe în urmă cu aproape două decenii, iar, între timp, grupul Depaco a ajuns să fie format din trei companii – Depaco SRL, Cortina WTB și Polnebo.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • START. Antreprenorul Dragoș Irimescu a fondat compania Depaco în 1999. În 2007, com-pania a trecut printr-un proces de schimbare a strategiei generale de afaceri, transformându-se din importator în producător de țiglă metalică și deschizând o fabrică la Băicoi.
  • PRODUCȚIE ÎN OLTENIA. Depaco deține 51% din acțiunile companiei Cortina WTB, cu o fabrică de țiglă metalică la Podari (județul Dolj). Dorel Stancu deține restul de 49% din titlurile companiei cu afaceri de 13,4 milioane de lei (3 milioane de euro) în 2016, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.
  • ACCESORII. Antreprenorul Dragoș Irimescu a pus în 2003 și bazele firmei Polnebo, care activează pe piața de distribuție de accesorii pentru acoperișuri și hale industriale. Compania a avut anul trecut afaceri de 25,2 milioane de lei (5,6 milioane de euro), arată informațiile de la Ministerul Finanțelor.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.