Cum arată schimbul de generații într-o afacere de familie românească ce concurează cu multinaționalele

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney
Antreprenoriatul nu se transmite genetic, iar într-o afacere de familie predarea ștafetei către următoarea generație nu se face întotdeauna după un plan stabilit. Irimescu Sr. și Irimescu Jr. contrazic însă complet această teorie.
„Sfaturile pe care mi le-a dat tatăl meu au fost să încerc să negociez orice, să acord atenție oamenilor din companie și să nu vând minciuni, ca să pot dormi liniștit noaptea“, mărturisește Valeriu Irimescu (foto), tânărul de 27 de ani care a preluat de la finalul lui 2016 conducerea producătorului de ţiglă metalică Depaco (brandul Wetterbest), un business de peste 30 de milioane de euro fondat în urmă cu aproape două decenii de tatăl său, Dragoș Irimescu (56 de ani). Tânărul a absolvit administrarea afacerilor la Universitatea din București și, ulterior, a continuat cu un master în managementul riscului în afaceri internaționale în cadrul Academiei de Studii Economice, dar a lucrat încă de la 21 de ani pentru grupul fondat de tatăl său. A început în cadrul Polnebo, distribuitor de accesorii pentru acoperişuri şi hale industriale, iar mai apoi în firma principală a grupului, Depaco.
„Prima mea poziție aici a fost de credit controller, un post nou-înființat, unde mă ocupam de managementul recuperării creanțelor“. După un an și jumătate, firma a rămas fără un director de vânzări, astfel că, preluând acest post, Valeriu Irimescu a avut o șansă să vadă și o altă față a „monedei“ în cadrul businessului de familie și să intre în contact direct cu actualii și potențialii clienți. Pas cu pas și poziție după poziție, Valeriu Irimescu a ajuns în noiembrie anul trecut să preia integral frâiele Depaco, moment în care transferul de generație de la tatăl-fondator a început practic să prindă contur. Cu mențiunea că Dragoș Irimescu se ocupă în continuare de strategie și de dezvoltare.
„Tranziția la noua funcție a fost destul de smooth (lină, n.r.), având în vedere că îmi formasem mâna prin posturile pe care le-am avut anterior și mă lovisem inevitabil de tot felul de lucruri“, mărturisește tânărul Irimescu.
La o privire de ansamblu asupra mediului antreprenorial românesc, o serie de alte businessuri au ajuns în faza schimbului de generații. Doina Cepalis, fondatoarea grupului de firme Te-Rox, producător de scaune de mașină pentru copii, nu se mai vede în fruntea companiei pentru mai mult de câțiva ani, fiind convinsă că munca sa va fi continuată de fiica ei, Roxana; Florin Pogonaru, care controlează compania Prodplast Imobiliare, i-a delegat fiului său, Andrei, un proiect de 60 de milioane de euro – centrul comercial Veranda Mall –, în vreme ce Marcel Bărbuț, antreprenorul care a construit de la zero producătorul de materiale de construcții AdePlast, își pregătește fiii pe diferite poziții în cadrul companiei. Și sunt doar câteva exemple.
SCHIMBĂRI DE ACȚIONARIAT. În ceea ce-l privește pe Valeriu Irimescu, acesta a preluat Depaco într-un moment decisiv pentru evoluția afacerii. La începutul acestui an, grupul Teraplast, unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcții din România, controlat de omul de afaceri clujean Dorel Goia, a cumpărat un pachet de 50% din acțiuni, într-o tranzacție estimată la 5-6 milioane de euro. Ulterior, Teraplast a mai cumpărat de la un alt acționar al Depaco, Lucian Dumitru Trofin, o nouă tranșă de 10% din acțiuni, preluând astfel controlul companiei din Băicoi. „Am avut mai multe oferte în ultimii ani (de preluare, n.r.), însă Teraplast a fost opțiunea evidentă. Sunt un grup românesc, suntem apropiați ca mentalitate, există posibilitatea de sinergii. (…) Teraplast se implică în businessul Depaco la nivel de consultare, noi am rămas în continuare interfața dintre companie și piață“, explică Valeriu Irimescu.
Piața acoperișurilor metalice este una dintre puținele în care firmele românești au reușit să țină piept multinaționalelor și chiar să le depășească. Printre jucătorii români din această industrie se numără și Bilka Steel din Brașov, producător controlat de Horațiu Țepeș, care a ajuns anul trecut la afaceri de peste 60 de milioane de euro, sau Final Distribution, tot din Băicoi, producător și importator deținut de Dan Mircescu, cu vânzări de 6 milioane de euro în 2016. În ansamblu, piața locală de țiglă metalică s-a ridicat anul trecut la 108 milioane de euro, echivalentul unui volum de 26 de milioane de metri pătrați, potrivit datelor companiei de consultanță Neomar Consulting, citate de Depaco. Pentru 2017, Irimescu estimează un plus de 15-20% al pieței, pe fondul creșterilor din rezidențial, segmentul principal pentru Depaco. În primele șase luni din 2017, cea mai recentă perioadă pentru care există informații publice, construcțiile de locuințe au crescut cu peste 72%, potrivit INS.
Un alt segment important este și cel al renovărilor de locuințe, explică Irimescu, potrivit căruia „în ultimul an, cam 60% au fost vânzările către clădiri noi, iar 40% către proiecte de renovări“. Un segment deloc de neglijat, în condițiile în care în România încă există foarte multe case vechi: din stocul total de 8,5 milioane de locuințe, doar 10% au fost construite după Revoluție, arată datele INS.
EXTINDEREA CONTINUĂ. Dacă la nivel de piață locală de desfacere, lucrurile sunt destul de clare, Depaco încearcă acum să atace următoarea frontieră. La propriu: exporturile. 2016 a fost primul an în care producătorul din Băicoi a testat livrările externe, iar la mijlocul acestui an exporta deja în șapte țări din Europa – Bulgaria, Serbia, Ungaria, Slovacia, Cehia, Belgia și Franța. Dar planurile nu se opresc aici, astfel că extinderea în Polonia, Ucraina, Austria și Germania este următoarea țintă a companiei.
De altfel, dacă prognoza pentru anul acesta este ca exporturile să atingă un milion de euro, peste doi ani planul de bătaie este și mai ambițios: 6 milioane de euro, adică 10% din totalul cifrei de afaceri estimate pentru 2019.
Revenind însă la datele financiare ale prezentului, vânzările companiei au crescut în primul semestru cu 65%, până la aproape 16 milioane de euro. „În primele șase luni ale anului se realizează cam 30% din vânzările anuale. În a doua parte a anului, vom încerca să păstrăm ritmul de creștere din primele șase luni“.
Cum potențial de creștere există pe termen lung, cei de la Depaco iau în calcul și varianta creșterii capacității de producție. Pentru anul în curs, compania are bugetate investiții de un milion de euro, în special pentru achiziționarea de utilaje, extinderea liniilor de producție și dezvoltarea infrastructurii. Iar lucrurile nu se vor opri aici. Scenariile pe care Depaco lucrează acum sunt fie extinderea actualei unități din Băicoi, fie construcția uneia noi, pe un teren de 5 hectare pe care îl deține în aceeași localitate. „Mai devreme de doi ani nu văd finalizată o astfel de unitate de producție“, recunoaște tânărul.
Bineînțeles, totul depinde de evoluția generală a pieței, iar aceasta pare că a prins aripi în ultima vreme. Cât de mult și pentru cât timp va continua să crească, e greu de anticipat. Dar, până la urmă, limita e cerul. Nu acoperișul.
Acest text a fost documentat la Băicoi, județul Prahova.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cu toate țiglele pe business” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Povestea Depaco începe în urmă cu aproape două decenii, iar, între timp, grupul Depaco a ajuns să fie format din trei companii – Depaco SRL, Cortina WTB și Polnebo.[/vc_column_text][vc_column_text]
- START. Antreprenorul Dragoș Irimescu a fondat compania Depaco în 1999. În 2007, com-pania a trecut printr-un proces de schimbare a strategiei generale de afaceri, transformându-se din importator în producător de țiglă metalică și deschizând o fabrică la Băicoi.
- PRODUCȚIE ÎN OLTENIA. Depaco deține 51% din acțiunile companiei Cortina WTB, cu o fabrică de țiglă metalică la Podari (județul Dolj). Dorel Stancu deține restul de 49% din titlurile companiei cu afaceri de 13,4 milioane de lei (3 milioane de euro) în 2016, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.
- ACCESORII. Antreprenorul Dragoș Irimescu a pus în 2003 și bazele firmei Polnebo, care activează pe piața de distribuție de accesorii pentru acoperișuri și hale industriale. Compania a avut anul trecut afaceri de 25,2 milioane de lei (5,6 milioane de euro), arată informațiile de la Ministerul Finanțelor.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney