Cum arată competiția dintre marile lanțuri de retail pentru poziția de lider de piață, în România

Carmen Constantin 27/10/2021 | 10:15 Companii
Cum arată competiția dintre marile lanțuri de retail pentru poziția de lider de piață, în România

Lidl, Kaufland și Carrefour, premianții ultimului an în retail, se bat pentru pri­ma poziție și în 2021. Înaintea campaniilor de Halloween și de Crăciun, care pot fi decisive în stabilirea ierarhiei finale, niciunul dintre principalii competitori nu pare că s-a detașat.

Discounterul Lidl, lanțul de hipermarketuri Kaufland (ambele companii fac parte din gru­pul german Schwarz) și Carrefour (cel mai vechi retailer internațional pe piața din România) contează mult pe mărcile proprii în bătălia pentru primul loc.

„Ne diferențiem de competitorii noștri prin sortiment. Avem peste 80% produse marcă proprie: Cămara Noastră, Bio Orga­nic, Pilos, Pikok, Alesto sau Lupilu. Promi­siunea pe care ne-o respectăm încă de la in­trarea pe piața locală, de a oferi produse la cel mai bun raport calitate-preț, a cântărit mult în câștigarea încrederii clienților și ne-a adus în topul preferințelor lor“, susțin re­prezentanții rețelei Lidl.

Tot ei afirmă că, la Piața Lidl, clienții au la dispoziție o varietate de fructe și legume de proveniență autohtonă, peste 92.000 de tone de legume și fructe provenite de la fur­nizori români în 2019.

De asemenea, cele mai multe produse proaspete, carne, mezeluri, lactate, și produsele de panificație sunt produse în România, adaugă reprezentanții rețelei. Potrivit ace­leiași surse, brandul Cămara Noastră a ajuns la aproximativ 200 de produse ro­mâ­nești – mezeluri, produse lactate, produse din pește, conserve, dulciuri, gemuri.

Pentru „produse proaspete și de calitate“, Carrefour scoate în vitrină parteneriatele cu producătorii români, prin proiecte precum „Cooperativa Vărăști“, „Creștem Ro­mânia Bio“, „Deschidem Vinul Românesc“ sau marca proprie Drag de România. Cătălin Samara, chief operating officer & e-commerce director al Carrefour România, amintește că Vărăști este prima coope­ra­tivă agricolă fondată de un retailer, nu doar în România, ci la nivel internațional.

„Pe tot ceea ce înseamnă producție de se­zon, strategia noastră este să asigurăm exclusiv de la producătorii locali. Legumele culese la Vărăști ajung la raft în București în mai puțin de 12 ore, iar în alte orașe în cel mult 24 de ore“, precizează Cătălin Samara.

Un studiu realizat de KeysFin arată că va­loarea retailului alimentar din România poate sări de 140 de miliarde de lei (peste 28 de miliarde de euro) în 2021, după 130 de miliarde de lei în 2020 și 118 miliarde de lei în 2019. După afacerile situate pe podium, Lidl, Kaufland și Carrefour, lista con­tinuă cu Profi, Mega Image și Metro. Singurul lanț care în­registrează pierderi e Profi. Firma deține, în același timp, cel mai mare număr de an­gajați, peste 17.000 în 2020. La cifre de afa­ceri aproape similare, de peste 2,6 miliarde de euro, Lidl angajează mai pu­țin de 8.800 de oameni, în timp ce Kaufland dă de lucru la peste 13.000 de angajați. Lidl e mai sus față de Kaufland cu 6 milioane de euro în privința cifrei de afaceri, dar fostul lider are un profit mai bun cu peste 40 de mili­oane de euro.

Creștere offline și online

În 2021, re­prezentantele grupului Schwarz s-au concentrat pe extindere, la fel ca și în primul an al pandemiei. În cei 10 ani de comerț în Ro­mânia, Lidl a ajuns la peste 300 de magazi­ne și continuă să deschidă și altele, cu un ritm de 10-15 magazine pe an.

Cealaltă mare rețea parte a aceluiași grup, Kaufland, și-a bugetat pentru 2021 investiții de 375 de milioane de euro, o sumă cu 25% mai mare față de anul trecut, pentru deschiderea de noi magazine, remodelări și reno­vări.

Directorul de comunicare & corporate affairs al rețelei Kaufland România, Valer Han­caș, precizează că lanțul deține în prezent 146 de magazine care deservesc la nivel na­țional aproximativ 500.000 de clienți pe zi, număr în creștere, precizează oficialul Kaufland.

Anul acesta, cu cel mai mare buget de in­vestiții din ultimii 16 ani, e prevăzută des­chiderea a cel puțin 10 noi magazine, în spe­cial în Muntenia și în Transilvania, care vor suplimenta cu aproximativ 1.000 de joburi armata de angajați ai lanțului Kaufland. Aceasta număra, la finele anului trecut, aproape 12.500 de oameni.

Și Carrefour se extinde, dar mizează pe un model diferit. Deține 83 de magazine în toate formatele (hipermarketuri, supermarketuri și marketuri Express) incluse în apli­cația Bringo. „Recent am lansat și, la foarte scurt timp, extins serviciul de livrare rapidă prin Bringo în București și Iași, având în vedere primele rezultate. Astfel, clienții noștri din cele două orașe pot comanda de la orice adresă produse Carrefour atât de la cel mai apropiat hipermarket, cu livrarea standard, cât și de la cel mai apropiat supermarket sau market Express, cu livrare ra­pidă în 30 de minute și contra unui cost re­dus, de proximitate“, spune Cătălin Samara. El se așteaptă ca un impact semnificativ să vină în acest an de la serviciile online și spune că „ultimul trimestru este defi­ni­toriu pentru performanța anului întreg, astfel că, în funcție de rezultatele offline și on­line, vom afla liderul pieței pe anul curent“.

Obiceiuri schimbate

Obiceiurile de con­sum s-au schimbat destul de mult de la începutul pandemiei. Valer Hancaș, de la Kau­fland România, precizează că, „în timpul lockdownului, tendințele de cumpărare s-au orientat în mare măsură în jurul produselor esențiale, precum conservele de carne și le­gume, făină, mălai, drojdie, dezinfectanți, hârtie igienică“, în timp ce în al doilea an al pandemiei, topul produselor preferate s-a mo­dificat. „Fructele și legumele proaspete, precum și condimentele ocupă locul întâi, cu un procent de 53%. Urmează carnea și pro­dusele din carne, brânză și ouă (41%), urmate de alimentele de bază: ulei, făină, zahăr, orez (41%)“, spune Valer Hancaș.

Aceleași schimbări se văd și la clienții Carrefour. Potrivit lui Cătălin Samara, clien­ții brandului francez au un „coș de cumpă­ră­turi divers, de la produse de îngrijire și igienă, foarte căutate la debutul pandemiei și care continuă să fie cumpărate, la colec­țiile de haine TEX pentru orice anotimp, produsele de casă și grădină în perioada verii, rechizite și cărți, mai ales cele pentru copii“. „Cu toate acestea, coșul este în gene­ral concentrat pe alimente“, precizează Samara.

El susține că numărul de clienți este greu de aproximat, pentru că fiecare client are propria frecvență cu care revine în magazin. „Unii vin săptămânal, alții chiar și o dată la două zile. Mai mult, de regulă, persoanele vin însoțite, astfel că un bon poate avea în realitate mai mulți clienți. O estimare realistă, ținând cont de aceste variabile, ar fi că peste trei milioane de clienți își fac cumpărăturile la noi într-o săptămână“, spune Samara, potrivit căruia valoarea medie a unui bon de cumpărături la hipermarket e de aproximativ 200 de lei.

Atât Carrefour, cât și Kaufland pariază, pentru peri­oada următoare, pe un mix de expe­ri­­ențe de cumpărături, atât online, cât și în ma­ga­zinele fizice. Potrivit lui Samara, Carrefour România va continua să aplice stra­tegia sa „axată pe omnicanalitate“. „Clienții vor continua să prefere un mix între cumpă­ră­turile online și cele offline, să aprecieze viteza și confortul în anumite mo­mente, iar în altele să dorească să in­terac­ționeze și să vadă pro­dusele de aproape“, susține Samara.

Viitor mixt

„Considerăm că atât expansiunea, cât și extinderea rețelelor de livrări la domiciliu sunt deopotrivă importante și complementare“, spune Valer Hancaș, de la Kaufland România. El adaugă că, inevitabil, pandemia a schim­bat comportamentul de achiziție. „O parte dintre cumpărătorii noștri, care din cauza schimbărilor de program nu pot ajunge în magazine, s-au reorientat către serviciile online. Procentul de comenzi de acest fel a crescut simțitor, iar toate analizele noastre interne ne spun că acesta este un trend în continuă ascensiune.“

Toți marii jucători se așteaptă la o conti­nuare a creșterii pe piața din România. Chiar dacă scumpirea neașteptat de accen­tuată a energiei ar putea crește prețurile multor produse.

„Noi credem în potențialul pieței din Ro­mânia pe termen lung. De aceea, nu ac­țio­năm sub presiunea unui termen“, spune Că­tălin Samara, de la Carrefour România.

„Dinamica pieței este alertă și se vede că există suficient loc de creștere în urbanul mic și mediu“, spune Valer Hancaș, de la Kaufland, care dă și un exemplu. „Ne-am orientat și către localități cu circa 20.000 de locuitori, precum Orăștie sau Comănești.“

Iar pentru a contracara creșterea pre­țu­rilor la energie, retailerul german a scos din depozit armele eco. Hancaș spune că firma a investit „1,5 milioane de euro pentru dota­rea primelor trei magazine și a unuia dintre cele două centre logistice cu peste 3.700 de panouri fotovoltaice, ce vor genera energie verde și vor contribui la reducerea impactu­lui asupra mediului, eliminând anual peste 10.000 de tone de emisii de dioxid de carbon. În 2022 vom continua aceste investiții, iar până în 2025 ne-am propus să dezvoltăm minimum nouă instalații de panouri fotovoltaice în alte spații ce aparțin Kaufland România“.

Acest articol a apărut în numărul 126 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly