Cum a reușit un tânăr antreprenor din Timișoara să transforme un business de panificație într-o afacere de 2,5 milioane de euro

Florel Manu 02/05/2023 | 10:02 Oameni
Cum a reușit un tânăr antreprenor din Timișoara să transforme un business de panificație într-o afacere de 2,5 milioane de euro

Pentru unii antreprenori din piața produselor de cofetărie și patiserie, criza sanitară generată de pandemia de COVID-19 a reprezentat startul pentru consolidarea businessului. Dar mai important este ceea ce fac de acum înainte.

Timișoreanul David Alb (31 de ani) a început de anul acesta să exporte prăjituri și produse de patiserie, vânzându-și marfa în țări din Europa unde se află co­mu­nități importante de români. Proprie­tar al rețelei de cofetării Senneville, David Alb e antreprenor de la 18 ani, iar în ultimii doi ani s-a concentrat pe repoziți­o­narea businessului pe piață. Astfel, pe lângă produsele premium pe care le avea deja în portofoliu, a ieșit pe piață cu unele mai ieftine, preparate industrial, ale căror costuri de producție sunt vizi­bil mai mici.

Mișcarea a avut ca rezultat o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro în 2021, pentru anul în curs estimând vânzări în valoare totală de 4 milioane de euro. Dar lucrurile nu au mers tot timpul la fel de bine.

„Pandemia a fost cea mai bună lecție antreprenorială pe care am primit-o în viața mea“, spune acum David Alb, când businessul său este în expansiune. Pentru Senneville, 2020 începuse bine, însă luna martie a schimbat radical lucrurile în piața HoReCa: organizările de evenimente s-au prăbușit cu 100%, restaurantele s-au în­chis și ele aproape în totalitate, singurul canal care mai funcționa fiind livrarea la domiciliu. „Prima lecție pe care am învățat-o în pandemie a fost că nu trebuie să-ți pui ouăle în același coș“, mărturisește antreprenorul.

Arca salvatoare

În primele două săp­tămâni de la intrarea în vigoare a restric­țiilor de circulație, a decis să-și consolideze prezența în rețelele de retail. La acea vreme colabora cu rețe­lele Mega Image și Carrefour, dar nu la scară mare. Și-a dat seama că, dacă vrea să reziste în piață, trebuie să crească volumele de vânzare pe aceste canale. Ulterior a adăugat în portofoliu lanțurile de magazine Profi și Remarkt, concentrându-se pe segmentul de retail mare al pieței.

Dar nu a făcut-o oricum. A creat un nou brand al companiei, Arca. „Mi-am dat seama că am nevoie de alt brand, pentru că pe retail e nevoie de altceva, mai popular și accesibil“, explică acesta. David Alb adaugă că numele noului brand nu a fost ales la întâmplare. S-a gândit la Arca lui Noe și la faptul că noua linie de produse ar trebui să fie colacul de salvare al afacerii. Din acel moment, produsele de cofetărie și patiserie pe care le făcea până atunci au rămas sub brandul Senneville, fiind disponibile atât în magazinele proprii din Ti­mișoara, cât și la evenimente și în rețeaua HoReCa, în vreme ce gama Arca a fost orientată exclusiv către zona de retail.

„Producția noastră pe brandul Arca este acum de peste 50%, chiar dacă are o marjă mai mică, dar are volume mai mari“, deta­liază antreprenorul. Pentru a realiza aceste volume mai mari, brandul Arca a fost pozi­ționat în zona medie a pieței, Senneville rămânând în continuare pe segmentul premium.

Pariul pe retail

Chiar dacă lucrurile au revenit la normal între timp, David Alb nu a renunțat la vânzarea pe zona de retail. Ba, mai mult, vrea să crească volumele pe acest segment și este deja în discuții cu lan­țurile de retail Kaufland și Penny pentru a-și lista produsele în magazinele acestora.

Pentru că este mai mare cererea decât poate oferi Senneville, David Alb negociază achiziția unui teren într-o localitate apro­piată de Timișoara, pentru a construi o nouă unitate de producție. Cu ajutorul aces­teia, intenționează să crească inclusiv volumele la export. „În momentul de față am creat un departament de export, unde lucrăm cu colaboratori care contactează firme din exteriorul țării, unde în principiu 99% sunt antreprenori români care au magazinele lor în diaspora“, explică David Alb.

El precizează că transportul către magazinele românești din afara țării este organi­zat chiar de proprietari, care periodic tri­mit în țară camioane pentru a se apro­vi­ziona cu produse alimentare locale, printre care de acum înainte vor face parte și pră­ji­turile de la Senneville. Pentru a fi prezent pe cât mai multe piețe externe, lucrează in­clusiv cu distribuitori care duc marfă că­tre depozitele din Europa de unde se apro­vi­zionează proprietarii români de magazine.

De curând și-a regândit strategia de bu­siness și la nivel local. A renunțat la magazinele pe care le avea la stradă, la parterul blocurilor, și a început să deschidă noi unități în interiorul marilor centre comerciale. „După ce am adoptat acest nou concept, cifra de afaceri a crescut cu 100% față de ce venituri înregistram în magazi­nele stradale“, mai spune antreprenorul. Men­ționează că, pe viitor, va continua să se extindă cu magazinele proprii în centrele comerciale, pentru că a constatat că oamenii care le vizitează sunt tentați să cumpere inclusiv prăjituri sau produse de patiserie.

David Alb spune că de-a lungul timpului a învățat să fie flexibil atunci când este vorba de decizii în business, astfel că nu ezită să încerce ceva nou atunci când are o oportunitate.

De la brutările la cofetărie

Businessul Senneville a pornit în 1993, ca o mică afacere de familie. „După ce au ieșit la pensie, bunicul și bunica au fondat o bru­tărie. Ulterior s-au alăturat în business și părinții mei“, povestește David Alb. El spune că bunicul său, chiar dacă avea numai șapte clase, avea businessul în sânge. Înainte de 1989, distribuia butelii, iar după ce a ieșit la pensie, a vrut să continue să mun­cească.

David Alb a început să facă mici afaceri în zona vânzărilor de asigurări ori de pensii private încă de când avea 18 ani. Ulterior a vândut inclusiv publicitate. Inițial nu a fost interesat de businessul familiei. A absolvit Dreptul la Universitatea Tibiscus, din Timișoara, însă nu a profesat. În 2013, după mai multe afaceri nereușite, a decis să se alăture businessului de familie și a început să construiască o nouă unitate de producție lângă brutăria deja existentă. În august 2014 a demarat producția de dul­ciuri, însă a păstrat și brutăria, la care a re­­nunțat în cele din urmă anul trecut.

În 2014 a cunoscut un cuplu de clujeni care au revenit în țară din Maroc, unde se specializaseră în produse de cofetărie și patiserie. I-a angajat, iar împreună cu ei a gândit tipurile de prăjituri pe care le pot rea­liza pentru noul business. Investise deja 50.000 de euro în hala de pro­ducție, iar utilajele le-a achiziționat la mâna a doua. Pe parcurs a modernizat per­manent fabrica, valoarea investițiilor totale ridicân­du-se până în momentul de față la peste un milion de euro.

Își aduce aminte că, în pri­ma zi în care a deschis cofetăria, chiar de ziua lui de naș­tere, pe 28 august, a lucrat de dimi­neața până seara și a avut vânzări de 1.680 de lei. Admite că piața cofetăriilor și patiseriilor este una fragmentată, iar dacă nu faci pasul să consolidezi afacerea și să vinzi pe mai multe canale, nu poți obține venituri prea mari. Și pentru că vrea să crească în continuare businessul, se va concentra pe ex­tin­derea în zona de retail, dar vrea să ob­­țină pe viitor și o felie mai mare din vo­lumele pe care le trimite la export.

Gustul pieței

La sfârșitul lui 2022, în România erau peste 8.600 de cofetării și patiserii. Numărul aces­tora este însă în continuă creștere, pentru că în acest domeniu se deschid frecvent noi unități.

  • TENDINȚE. ­­După restricțiile sanitare din pandemie, în special în orașele mari au înce­put să apară cofetari tineri care au o atracție către produsele de cofetărie cu influență fran­țuzească sau către gelateriile italiene.
  • SUPRAVIEȚUIRE. ­­În perioada crizei sanitare, pentru a nu închide total activitatea, multe cofetării și patiserii și-au deschis ma­gazine online pe platforme ca Bakeronline ori Bapacho.

Acest articol a apărut în numărul 162 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.