Cum a reușit să salveze guvernul de la Budapesta o afacere a unui antreprenor din Harghita, aflat în război cu Heineken

Florel Manu 29/08/2017 | 11:23 Oameni
Cum a reușit să salveze guvernul de la Budapesta o afacere a unui antreprenor din Harghita, aflat în război cu Heineken

Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney

Toată povestea a început nu la o bere, ci de la o bere. În ianuarie 2017, Curtea de Apel Mureș a emis o sentință care interzicea comercializarea berii Igazi Csíki Sör(în traducere: Adevărata bere Ciuc), produsă la Sînsimion, județul Harghita. Decizia a fost luată după ce Heineken l-a acționat în judecată pe pro­ducătorul Csíki Sörpe motiv că folo­sește marca Ciuc, pe care o are în porto­foliu.

La scurt timp de la sentință, guvernul de la Budapesta amenința pro­du­că­torul olandez că îi va interzice berea în Ungaria, pe motiv că ar promova simboluri totalitariste, prin steaua roșie de pe etichetă. Într-un final, Csíki Sör și Heineken au ajuns la un consens. Scandalul l-a făcut însă vizibil pe proprietarul berăriei din Sînsimion, Lénárd András (foto), un personaj complex, care, la 39 de ani deține cea mai mare fabrică de bere artizanală din România și Ungaria. Dar asta nu e tot. András mai are afaceri în energie, fabrică drone, are companii de construcții în România și Ungaria, și deține un hotel de lux la Budapesta. Conflictul său cu Heineken e însă doar un capitol al unei povești cu influențe maghiare, românești și americane.

Urmele războiului cu Heineken sunt încă vizibile la Sînsimion. La intrarea în barul fabricii de bere Csíki Sör stă și acum atârnat un sac de box pe care apa­re logoul producătorului olandez. Turiștii care vizitează fabrica, în mare majoritate din Ungaria, cunosc subiectul și iau sacul de box la pumni, presa maghiară acordând spații largi în ultimii doi ani galei Csíki Sör–Heineken. Acum, cu sprijinul guvernului ungar, este pace.

„Ne-am înțeles cu Heineken. Avem un acord de vreo 50 de pagini“, explică Lénárd András într-o discuție cu NewMoney. „Am adoptat soluția unui acord în baza căruia le permitem celor de la Lixid Project SRL să comercializeze în România berea Csíki Sör“, spun și reprezentanții Heineken, fără vreo referire la împrejurările care au condus la această înțelegere.

Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Dar de unde a pornit totul?  În 2014, Lénárd András începea producția berii „Igazi Csíki Sör“ (Ade­vărata bere Ciuc), brand pe care îl înregistrase la Oficiul Mărcii Comunitare și Designului Comunitar (OHIM), organism al Uniunii Europene, cu sediul în Alicante, Spania. Un an mai târziu, Heineken dădea în judecată compania Lixid Project, cea care con­trolează producătorul de bere de la Sînsimion, pe motiv că Ciski Sor reprezintă traducerea în română a mărcii de bere Ciuc, aflată în portofoliul grupului olandez.

Filiera maghiară. András a avut câștig de cau­ză într-o primă instanță. Nu însă și la apelul făcut de olandezi, instanța obligând producătorul din Sînsimion să renunțe la denumirea Csíki Sör. Decizia nu a rămas fără ecouri printre autoritățile din Ungaria, țară unde se vinde peste jumătate din producția Csíki Sör.

Reacția guvernului de la Budapesta a venit la scurt timp după pronunțarea sentinței, iar Heine­ken a fost acuzată de comportament nedrept și anti-maghiar.

„Toți maghiarii trebuie să se unească contra acestei companii (Heineken, n.r.)“, spunea în fe­bruarie 2017 János Lázár, șeful de cabinet al premierului Viktor Orban. Și nu a fost singurul gen de reacție. Organizatorii unui concert desfășurat în perioada scandalului, de exemplu, au decis să nu vândă la eveniment berea Soproni, produsă de grupul Heine­ken, scriau site-urile de știri din Ungaria.

Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

 

S-a vorbit atunci de faptul că exe­cutivul de la Budapesta prote­jează companiile etnicilor maghiari, inclusiv cele din afara granițelor. „Guvernul ungar și-a exprimat hotărârea că, în conflictele dintre companii sau interese economice, este întotdeauna gata să se lupte cu interesele maghiare și a trimis mesajul maghia­rilor care trăiesc dincolo de frontiere că se pot baza pe sprijinul și asistența guvernului ma­ghiar“, au transmis reprezentanții Executivului de la Budapesta pentru NewMoney în contextul disputei Csíki Sör – Heineken. Însă Csíki Sör pare a fi un caz mai special.

Lénárd András controlează 50% din fabrica de bere Csíki Sör prin compania Lixid Project, cu sediul la Sînsimion, Harghita. Restul de 50% din acțiuni aparțin companiei Lixid Holding B.V, cu sediul la Rotterdam, Olanda. Potrivit publicațiilor de limbă maghiară, compania din Olanda este deținută de alte două firme: Bluehill Investment LTD, cu sediul la Londra, controlată de un acționar de origine irlan­deză, Conor Delaney, și AZC AS, din Slovacia.

Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Platformele de știri online din Ungaria spun că unul dintre oamenii-cheie din compania slovacă ar fi Oszkár Világi, director al Slovnaft, subsidiară a companiei petroliere de stat din Ungaria, Mol. Om de afaceri discret, Világi este considerat cel mai bogat cetățen maghiar din Slovacia, cu o avere estimată la 130 – 150 de milioane de euro, potrivit publicației slovace de limbă maghiară Felvidek.ma. Are afaceri în domenii gen agricultură, energie și producția de băuturi.

Presa din Ungaria însă îl consideră „partenerul tăcut“ al lui Lénárd András. Cei doi apar împreună într-o serie de fotografii din 2015 (publicate de site­­-ul erdely.atlatszo.hu) alături de ministrul ungar al Eco­no­miei, Mihaly Varga, făcute în timpul unei vi­zi­te pe linia de producție a fabricii de bere Csíki Sör. Pozele au fost obținute de pe pagina de sociali­zare a oficialului ungar.

Și despre același Világi se spune că ar fi fost sprijinit de guvernul de la Budapesta cu un milion de euro pentru construcția unui stadion pentru echipa slovacă de fotbal FC DAC – din care deține 90% – din localitatea Dunajska Streda, echipă susținută în special de minoritatea maghiară din Slovacia.

Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

 

„Guvernul nu oferă numai asis­tență pentru András Lénárd sau pentru cei care lucrează la fabrica de bere Sînsimion, ci pentru toți cei care contribuie la promovarea poporului maghiar care trăiește dincolo de frontiere, la păstrarea identității maghiare și protejarea valorilor și intereselor maghiare“, au reac­ționat reprezentanții Guvernului ungar la solicitarea NewMoney referitoare la modul în care Executivul de la Budapesta îl spri­jină pe proprietarul Csíki Sör. Reprezentanții Guvernului ungar nu au comentat însă relatările din presa maghiară despre legăturile cu oamenii de afaceri.

Visul american. Traseul de business al lui Lénárd András este însă mult mai complex, cu in­fluențe americane, românești și maghiare. „În 1996 am plecat în Statele Unite cu 276 de dolari în buzunar“, mărtu­risește antreprenorul. Avea 18 ani și devenea zugrav în țara tuturor posibilităților. După doar un an se lansa în producție și începea să vândă echipamente sportive cu diverse imprimeuri. Urma să se întoarcă în România în 2001. Avea un capital de 60.000 de euro, bani pe care i-a investit în afaceri imobiliare.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
d