Cum a reușit o companie românească de IT să-și crească repede veniturile accesând piețe externe

Florel Manu 07/04/2023 | 11:27 Companii
Cum a reușit o companie românească de IT să-și crească repede veniturile accesând piețe externe

Unele start-upuri și-au demonstrat nu doar rezistența la pandemia de COVID-19, ci și capacitatea de a-și crește semnificativ veniturile. Studiu de caz, furnizorul de soluții digitale We As Web, din Cluj-Napoca.

Momentul martie 2020 i-a pus în dificultate pe mulți antreprenori. Unii nu au avut nicio altă opțiune și și-au lăsat aface­rile în standby. Alții au avut ca alter­nativă mun­ca de acasă, iar pentru a o implementa, au apelat la companii care ofereau servicii digitale care să permită lucrul de la distanță. Apoi, o parte dintre cei care au constatat că munca de acasă nu le afectează productivitatea au conti­nuat să investească în digitalizarea proceselor de business. De pe urma acestor noi tendințe în afa­ceri a profitat și We As Web, compa­nie de dezvoltare software și furnizor de servicii digitale complete.

We As Web a fost fondată în urmă cu cinci ani, ca o com­panie de produs, iar din 2021, activitatea s-a concentrat pe fur­ni­zarea de servicii de outsourcing în dezvoltarea de software, ce includ team și staff augmentation.

În derularea anumitor proiecte, o companie are nevoie de unul sau doi oameni pe care să-i adauge în echipele de proiect sau cele complete. Noi găsim resursele respective astfel încât colegii noștri devin parte a echipei clientului și livrează cot la cot cu angajații companiei care lucrează la dezvoltarea pro­­iectului respectiv“, arată Claudiu Câmpean, co-CEO al We As Web, în ce constau ser­viciile de outsourcing oferite clienților de compania sa.

Creștere accelerată

Noua pozi­ționare în piață a companiei We As Web i-a permis ca în 2022 să ajungă la o cifră de afa­ceri de circa 10 milioane de euro.

„Am început 2022 cu o cifră de afaceri lunară de 100.000 de euro și am terminat în decembrie cu venituri de peste un milion de euro“, spune Claudiu Câmpean, mărturi­sind că anul acesta intenționează să du­bleze cel puțin cifra de afaceri, estimând venituri de aproximativ 21 de milioane de euro.

O creștere despre care spune că va veni atât din recurența actualilor clienți la nivel global, peste 60 la număr, cât și prin atra­gerea de noi contracte. În 2022, nu doar cifra de afaceri a companiei a înregistrat o creștere bruscă, ci și numărul de angajați. „Am început 2022 cu 45 de colegi, iar acum suntem 350“, detaliază Claudiu Câmpean, care precizează că până la sfârșitul acestui an echipa We As Web ar urma să aibă peste 500 de angajați.

Antreprenorul pune toată această acce­le­rare pe seama nevoilor de digitalizare a majorității businessurilor. Pentru a nu avea probleme, We As Web a oferit încă de la început servicii pentru o plajă cât mai di­versificată de afaceri. În momentul de față, spune Câmpean, compania are în portofoliu clienți din industrii ca banking, fintech, transporturi aeriene, food, automotive și altele.

Mai multe piețe

Claudiu Câmpean mai spune că un alt motor de creștere a businessului a fost extinderea companiei atât la nivel local, cât și în afara țării. Cu sediul central la Cluj-Napoca, We As Web are birouri la București, Craiova, Brașov, Iași, Ti­mișoara, dar și la Chișinău, unde acti­vează 80 dintre angajații companiei. Pe plan extern, furnizorul de soluții software are contracte și pe piețele din Germania, Irlanda, Franța, Austria, Marea Britanie și SUA.

„La sfârșitul anului trecut și în ianuarie 2023 am început să operaționalizăm și Serbia, Turcia și Albania“, spune Câmpean, adău­gând că, în scurt timp, urmează să des­chidă birouri proprii în Marea Britanie și Germania, cu ajutorul unor parteneri lo­cali.

O mișcare despre care Câmpean spune că va permite companiei să aibă acces mai rapid la diverși clienți, pentru că partenerii de acolo vor avea propriii mana­geri de proiect și propriile echipe de vânzări. Astfel, crede antreprenorul, potențialii clienți din Marea Britanie sau Germania vor avea mai multă încredere atunci când sunt contactați de oameni din propriile țări, chiar dacă centrul operațional este la Cluj-Napoca.

Claudiu Câmpean precizează că We As Web nu a fost expusă cu afaceri în Ucraina, Rusia ori Belarus. „Din păcate, războiul din Ucraina a scos din piață câteva sute de mii de developeri din zona de software. În plus, au existat destul de multe firme care nu au mai vrut să lucreze cu developeri din Rusia și Belarus și s-au orientat către companii din alte țări“, spune acesta. În momentul de față, 60% din veniturile companiei sunt generate de contractele externe, iar restul de 40% – din afacerile pe plan local.

Streamingul din pandemie

Claudiu Câmpean nu ratează nicio oportunitate de afacere. El spune că în perioada pandemiei s-a pliat permanent pe cerințele pieței. În 2019, înaintea declanșării crizei sanitare, a fondat Streamerse, o platformă de streaming pe care voia să o utilizeze pentru evenimente și întâlniri în mediul corporate.

Platforma a fost lansată oficial în octom­brie 2020, printr-un eveniment corporate de tip town hall, cu 4.000 de utilizatori simultan și cu patru ore de transmisiune live. Pentru că restricțiile sanitare au ajuns să se întindă pe o perioadă mai mare, Clau­diu Câmpean s-a repliat și a dat o nouă des­ti­nație platformei pe care o concepuse ală­turi de alți doi parteneri. „

Pandemia ne-a schimbat foarte repede destinația după ce am văzut că sunt probleme foarte mari în zona culturală“, spune antrepreno­rul.

Pe acest fond, cu ajutorul Streamerse a început să transmită piese de teatru. Cel mai mare succes l-a avut cu piesa „Oscar și Tanti Roz“, transmisă în martie 2021 și care a avut peste 6.000 de bilete vândute. „La piesele de teatru am avut spectatori din Europa de Vest, Statele Unite și chiar China ori Turkmenistan. Erau români din afara granițelor“, detaliază antreprenorul.

Dar platforma a mai transmis inclusiv șe­dințe de fitness sau concerte. Unul dintre cele mai reușite astfel de spectacole a fost concertul din Vama Veche al trupei Vama, care a avut două reprezentații, una seara și alta dimineața, la răsărit.

Experiență din mers

Claudiu Câmpean nu are pregătire în domeniul IT, ci a căpătat experiență în timp. Absolvent al Fa­cultății de Administrație Publică din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a lucrat inițial în domenii cum ar fi telecomunicații, banking sau industria ospitalității. Trecerea spre IT a coincis cu in­trarea sa în antreprenoriat, în 2017.

Acum intenționează să cumpere o pensiune în zona Munților Apuseni căreia să-i dea o destinație de workation. Spune că după pandemie au apărut diverși „nomazi digitali“ dispuși să lucreze din mai multe zone. Dar până atunci se va concentra pe businessul din IT, pe care va continua să îl extindă, astfel încât serviciile sale să fie uti­lizate de cât mai multe companii la nivel global.

Acest articol a apărut în numărul 160 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.