Cum a evoluat piața de M&A în prima jumătate a anului

Cristina Dobreanu 20/09/2017 | 14:43 Companii
Cum a evoluat piața de M&A în prima jumătate a anului

Acest articol apare în numărul 23 (11-24 septembrie) al revistei NewMoney

În primele opt luni ale anului, valoarea acumulată a fuziunilor și achizițiilor se apropie de un miliard de euro. Sau, cel puțin, atât se știe.

Listarea unui pachet de 25% din acțiunile Digi, furnizor de servicii de telecomu­nicații din România și Ungaria, la Bursa de Valori București, a cărui va­loa­re a fost de 212 milioane de euro, ține capul de afiș al celor mai mari mișcări făcute pe piața de M&A autohtonă de la începutul anului. După listarea MedLife, la finalul anului trecut, BVB pare să capete un suflu nou, iar exemplul celor două companii ar putea aduce și alți jucă­tori interesați să atragă astfel de finanțări.

În piață se vorbește deja, de pildă, des­pre intenția de listare a Transport Trade Services, grupul de transport naval şi logis­tică fondat de antreprenorul Mircea Mihăilescu sau a Sphera Franchise Group, controlată de antreprenorii Radu Dimofte, Nicolae Badea și Lucian Vlad.Sphera deține în franciză peste o sută de restaurante KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și (în curând) Taco Bell, în trei piețe (Ro­mânia, Repu­blica Moldova și Italia).

În ceea ce privește achizițiile, imobiliarele se bucură din plin de vânt la pupa. În primul semestru s-au tranzacționat pro- ­prietăți în valoare de aproape 500 de mili­oane de euro, nivel cu 43% mai mare față de pe­ri­oada simi­lară a anului trecut, arată com­paniile de consultanță imobiliară. Să vedem și aici două exemple. La începutul anului, grupul Metro a vândut cele patru hiper­mar­keturi Real pe care le mai deți­nea în Ro­mânia, într-o tranzacție estimată la peste 40 de milioane de euro, compa­niei Terazone Enterprise, reprezentată, prin­­tre alții, de Dusan Wilms (foto), cel care a con­­dus și operațiunile locale ale Metro. De vândut a vândut și Iulian Dascălu, o par­­tici­pație de 50% din portofoliul Iulius Group către grupul Atterbury, într-o tran­zacție de 100-150 de milioane de euro.

LOCAL/GLOBAL. Dar au fost și câteva „surprize“. În zona de retail, producătorul de condimente Supremia din Alba Iulia, deținut de antreprenorul Levente Hugo Bara, a fost preluat de grupul francez Solina, pentru aproximativ 30 de milioane de euro. Recent, familia el Solh a vândut pache­tul majoritar de acțiuni al producă­torului Caroli Foods mexicanilor de la Sigma Alimentos.

În august, proprietarul Praktiker, Ömer Süsli, a anunțat că a vândut rețeaua de bricolaj britanicilor de la Kingfisher, care dețin pe piața locală brandul Brico Dépôt. Agitație este și pe piața servicii­lor medicale private, unde cursa pentru achi­ziții este demult pornită, MedLife și Regina Maria concu­rând umăr la umăr pentru extinderea rețelelor.

Dincolo de tranzacțiile „locale“, România a fost și parte a unor tranzacții globale, cum ar fi vânzarea Logicor (deținută de fondul de investiții alternative Blackstone) către fondul suveran al Chinei, pentru 12,25 miliarde de euro. Logicor de­ținea în România 100.000 de metri pă­trați de spații logistice și industriale.

Nu au lipsit nici răsturnările de situație. Una dintre cele mai așteptate tran­zacții pe piața locală, preluarea celor cinci clă­diri de birouri ale AFI Europe de către frații Pavăl, proprietarii Dedeman, esti­ma­tă la 165 de milioane de euro, a fost anulată, cu toate că exista o scrisoare de in­tenție în acest sens. Tot în stadiul de in­tenție este vânzarea hotelurilor Radisson, estimată la 177,5 mili­oa­ne de euro. Doar să nu se răzgân­dească nimeni.

 


FOTO: Dusan Wilms, fostul CEO al Metro, revine la prima dragoste. Sursa foto: Mediafax

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.