Cum a evoluat businessul platformelor de învățământ online în cei aproape doi ani în care școala s-a derulat mai mult în fața ecranelor decât în bănci

Florel Manu 13/12/2021 | 10:26 Digital
Cum a evoluat businessul platformelor de învățământ online în cei aproape doi ani în care școala s-a derulat mai mult în fața ecranelor decât în bănci

După doi ani în care orele de școală s-au ținut mai mult în fața ecranelor decât în bănci, învățământul online rămâne o alternativă viabilă. Și profi­tabilă.

În luna octombrie, Kinderpedia a atras 1,8 milioane de euro într-o rundă de investiții condusă de Early Game Ventures, fond de investiții cu capital de risc finanțat cu pri­o­ritate prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020 și cofinanțat prin Fon­dul European de Dezvoltare Regio­nală. Celor de la Early Game Ventures li s-au alăturat alte două fonduri de inves­tiții, RocaX și Growceanu, care au participat și la alte runde anterioare de finanțare a platformei de servicii de management și comunicare dedicată grădinițelor și șco­lilor.

„A fost o satisfacție mare că, pe lângă investitorii noi, toți investitorii care au fost și înainte alături de noi în trecut au participat la rundă“, spune Evelina Ne­cula, cofondatoare Kinderpedia, expli­când că banii astfel atrași vor fi alocați pro­iectelor de extindere a afacerii la nivel internațional, precum și pentru a aduce mici îmbunătățiri produsului. Disponibilă în 15 limbi, Kinderpedia este o platformă de tip cloud care include funcționalități de genul catalog electronic, prezență, orar, predare video la distanță, modul de teme, librărie de documente.

Fondată în 2014 de trei an­treprenori – Evelina Necula (40 de ani), Daniel Rogoz (36 de ani) și Valentin Ilea (40 de ani) –, Kinderpedia a fost lansată inițial ca o platformă pentru grădinițe, prin in­termediul căreia să se asigure comunicare și colaborare mai bune între părinți și edu­catori. „Am ales numele ușor, pentru că aveam în gând ceva care să inspire ideea de enciclopedie a copilului și a anilor săi de educație, pornind încă din etapa timpurie. Deci, Kinderpedia“, spune Evelina Necula.

Ideea de a face o aplicație în domeniul edu­cației a venit după mai multe runde de brainstorming. Evelina Necula deținea în acea perioadă compania de publicitate OneTouch Advertising, îm­pre­ună cu parte­ne­rul său Daniel Rogoz, oferind servicii de comunicare și conținut digital pentru clienți internaționali din domenii ca imobiliare, construcții ori industria ospitalității.

În 2014, cei doi au dorit să iasă pe piață cu un produs propriu. „Ne-am gândit că cea mai mare parte a nevoilor era în zona asta a educației“, povestește Evelina Necula. Ini­țial, Kinderpedia s-a finanțat din veniturile businessului de publicitate, iar după un an a fost implementată o finanțare europeană de 135.000 de euro.

În perioada care a urmat, fondatorii Kinderpedia au muncit pentru a convinge uni­tățile de învățământ private să utilizeze această platformă și să renunțe la mijloa­cele clasice de comunicare cu părinții prin e-mail, Facebook ori WhatsApp. Numai în primul an de activitate au prezentat apli­cația în peste 80 de grădinițe. „În 2017 am lan­sat și aplicațiile native Kinderpedia pentru Android și iOS, pentru părinți. Iar în a doua jumătate a anului au venit și primii clienți plătitori“, detaliază Evelina Necula.

Drumul spre școală

Cum cea mai mare parte a partenerilor Kinderpedia aveau și școli în portofoliu, platforma educațională a intrat într-o nouă etapă și a început dezvoltarea aplicațiilor și pentru elevi. În 2018 a apărut și o primă rundă privată de finan­țare, care a venit din partea unui grup de trei angel investors elvețieni, foști directori executivi ai SABMiller, cândva al doilea cel mai mare producător de bere al lumii, des­ființat în 2016. Aceștia au anunțat o finan­țare inițială de 150.000 de euro, pentru a crește ulterior la peste 200.000 de euro valoarea investiției propriu-zise.

Ca urmare a acestei investiții, Kinderpedia a crescut de trei ori ca număr de utilizatori activi în următorul an. În 2019 a fost lan­sat în aplicație catalogul electronic, moment care a adus pe Kinderpedia nume sonore din învățământul privat, cum ar fi Școala Ioanid, Școala Elf sau Școala Aletheea. Norocul a făcut ca în ultimul trimestru din 2019 Kinderpedia să câștige și două premii după prezența într-o serie de accele­ratoare de afaceri, care au venit și cu o com­ponentă financiară totală de 65.000 de euro. Cum, în 2020, domeniul educațional a fost lovit puternic de criza medicală gene­rată de epidemia de COVID-19, Kinderpedia a investit acești bani în dezvoltarea de func­ționalități specifice școlii online. „Din perspectiva asta, criza COVID ne-a prins pe un picior bun, pentru că aveam deja clienți în zona școlară și am primit repede feedback despre ce au nevoie“, spune antreprenoarea.

Dezvoltare în pandemie

Prima dis­cuție cu unitățile de învățământ prezente pe platformă a fost despre dezvoltarea de facilități care să permită desfășurarea de cursuri online. La acea vreme, nicio plat­formă educațională nu avea opțiune pentru școala online, spune Evelina Necula. „Și atunci, la cinci zile de la închiderea școlilor, noi am integrat Zoom pe Kinderpedia, ceea ce înseamnă că din orar poți să dai drumul unei lecții video la distanță“, adaugă aceasta.

În aceeași săptămână, cei trei antrepre­nori au prezentat platforma Kinderpedia și Ministerului Educației, căruia i-au oferit-o gra­tuit. Înainte de declararea stării de ur­gență, Kinderpedia era accesată de aproximativ 150 de școli și grădinițe, cu 17.000 de utilizatori, majoritatea din zona educației private. În prima săptămână din iunie 2020, pe platformă erau deja înregistrați și predau profesori din peste 2.000 de școli, în timp ce numărul utilizatorilor activi ajun­sese la 100.000. „Din moment ce ne-am des­chis și educației publice, am descoperit că existau și acolo destui profesori cu compe­tențe digitale bune, care știu să înțeleagă utilitatea și valoarea unei astfel de platforme“, detaliază Necula.

În aceste condiții, Kinderpedia a avut în 2020 venituri de aproximativ 200.000 de euro, dublu față de rezultatele din 2019, pentru anul în curs estimându-se o nouă du­blare a cifrei de afaceri. Pentru a menține acest trend crescător, Kinderpedia a conti­nuat să atragă noi finanțări. În 2020, compania a beneficiat de o rundă privată de inves­tiții în valoare de aproximativ 500.000 de euro: 200.000 de euro au venit din partea fondului de investiții RocaX, peste 200.000 de euro au fost obținuți dintr-o campanie de crowdfunding căreia i s-au alăturat apro­xi­mativ 50 de investitori privați, iar restul – de la Growceanu, un grup de tip angel in­vestor din Timișoara.

Toate aceste fonduri au fost folosite pentru îmbunătățirea infrastructurii platformei și pregătirea extinderii pe piețele externe, unde este deja prezentă în 14 țări de pe trei continente, fiind disponibilă în 15 limbi. Relativ recent, Kinderpedia a încheiat un par­teneriat cu o franciză educațională in­ternațională, Maple Bear, care în vara lui 2020 a început să utilizeze platforma dez­vol­tată în România ca infrastructură com­pletă pentru managementul școlilor și gră­dinițelor sale din Europa Centrală și de Est. „Așa am înțeles și noi că, pe lângă faptul că suntem o soluție foarte bună pentru mana­gementul școlii, suntem de asemenea o so­lu­ție la fel de bună pentru francizele educa­ționale“, mai spune Evelina Necula.

Ea crede că după situația creată în urma pandemiei în zona educa­țio­nală, majoritatea școlilor ar urma să ia în calcul utilizarea în continuare a platfor­melor pentru în­vățământ online, în paralel cu sistemul cla­sic de predare. Interesant este cum vor privi și profesorii această idee.

Acest articol a apărut în numărul 129 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.