Cum a crescut apetitul pentru construcții pe noul traseu al metroului către Otopeni

NewMoney 13/02/2019 | 16:39 Companii
Cum a crescut apetitul pentru construcții pe noul traseu al metroului către Otopeni

Autor:  Andrada Ghira

 

Atenție, urmează stația Expoziției! În căutarea unor noi zone pentru inves­ti­ții și atrași de potențialul zonei Expo­zi­ției-Piața Presei, mulți dezvoltatori imobiliari au pariat pe noua linie de metrou spre Otopeni.

Acest articol a apărut în numărul 58 (4– 17 februarie 2019) al revistei NewMoney

Bucureștiul va fi gazdă a patru meciuri de la Campionatul European de fotbal de anul viitor, iar stadioanele promise sunt în construcție. Niciunul nu va fi însă terminat atunci în proporție de 100%, iar linia de metrou care ar trebui să lege aeroportul din Otopeni de oraș este încă pe hârtie. Cu toate acestea, dezvoltatorii care au cumpărat sau dețineau terenuri în zona Bulevardului Expoziției-Piața Presei au început de mult lucrările de con­s­trucție la noile birouri și apartamente. Mânați de activitatea din zonă, alți investitori pre­gătesc acum documentațiile pentru terenurile goale.

Spre sfârșitul lui 2016, lucrurile păreau să se dezmorțească, în ceea ce privește construcția magistralei M6, spre Otopeni. Guvernul a aprobat atunci indicatorii tehnico-economici, iar lucrările de con­s­trucție ar fi urmat să înceapă la mij­locul lui 2017. Dacă planurile de pe hârtie și-ar fi urmat cursul, noua linie de metrou urma să se deschidă în 2021. Dar auto­ritățile încă așteaptă de la Comisia Euro­peană răspunsul cu valoarea sumei ne­rambursabile alocate noii linii.

Tranzacțiile cu terenuri în zona Expo­zi­ției s-au „încins“ în vara lui 2017, atunci când, rând pe rând, Portland Trust, Impact și Globe Trade Centre (GTC) au cumpărat părți din terenul fostei fabrici Grivița, unul dintre cele mai scumpe dintre cele vândute înainte de criză. Proprietarul, un grup imobiliar din Israel, nu a mai avut bani să construiască megacomplexul pe care l-a gândit și a fost nevoit să vândă.

NOUL EL DORADO. Investiții de peste o jumătate de miliard de euro au fost anun­țate pentru zona Bulevardului Expoziției, dar și în împrejurimi, precum Domenii sau Jiului, și în ideea că noua magistrală va fluidiza traficul de la suprafață.

„Deschiderea noii magistrale de metrou M6 va facilita accesul la numeroasele pro­iecte de ansambluri de clădiri de birouri și rezidențiale care se construiesc sau a că­ror dezvoltare va fi demarată în urmă­toa­rea perioadă în această parte a Capitalei. Cu siguranță, vizibilitatea acestei zone va continua să crească și să atragă nume importante, atât ca dezvoltatori, cât și ca vii­tori chiriași“, spune Mihai Păduroiu, head of advisory & transaction services al CBRE România.

Deși noua linie de metrou era una dintre cerințele impuse pentru organizarea EURO 2020, autoritățile au alt plan și vor prelungi linia de tren existentă, de la aeroport și până la Gara de Nord, unde accesul spre oraș al microbiștilor poate fi rea­lizat de la stația de metrou de acolo. „Această solu­ție, din păcate, va întârzia și mai mult pro­iectul magistralei noi, pentru că, în teorie, nu mai există presiune ex­ternă, ci doar o presiune internă venită de la investitorii care au achiziționat terenuri în zonă. După cum știm deja din experiențele trecute, presiunea pusă de investitori pentru lucrările de infra­structură nu va mișca lucrurile prea mult în sens pozitiv“, este de părere Marius Șcuta, head of office agency and tenant representation JLL. Întârzierea nedeter­minată a realizării noii linii de metrou îi va afecta pe investitori, care vor întârzia livrarea până vor găsi chiriași, spune acesta.

CINE INVESTEȘTE? Dezvoltatorul Portland Trust are în construcție trei clădiri de birouri cu o suprafață închiriabilă de circa 40.000 de metri pătrați, iar investiția se ridică la 80 de milioane de euro. Terenul cumpărat se află în imediata apropiere a stației de metrou 1 Mai, iar oficialii companiei spun că nu au luat decizii de in­ves­tiții pe baza proiectelor de infrastructură anunțate de autorități. Potențialul zonei a fost confirmat de o nouă tranzacție rea­lizată de companie în toamna anului trecut, atunci când a cumpărat un teren de 16.000 de metri pătrați din apropierea stației de metrou Jiului, unde va construi tot clădiri de birouri.

În aceeași zonă, sud-africanii de la Prime Kapital vor construi 460 de apartamente pe terenul fostei fabrici Marmura, în vreme ce terenul fostei întreprinderi Dacia Textile, unde urma să fie construit un mall și al cărui po­tențial nu a fost încă exploatat, este scos la vânzare pentru 20 de milioane de euro.

Și dezvoltatorul GTC, care deține turnurile City Gate de la Piața Presei, va începe anul acesta construcția primelor două clădiri de birouri dintr-un total de trei, pentru care investiția se ridică la 100 de milioane de euro, a anunțat recent compania.

Pe lângă cei aproape 100.000 de metri pătrați de birouri construiți de Portland Trust și GTC, Impact, companie deținută de omul de afaceri Gheorghe Iaciu, are în derulare o investiție de aproape 70 de mili­oane de euro în proiectul Luxuria. 630 de noi apartamente vor apărea lângă cartierul ANL din zonă, în timp ce lucrările de con­s­trucție la alte 470 de locuințe în zona Rom­expo – un proiect de 40 de milioane de euro al dezvoltatorului maghiar Futureal – vor începe tot anul acesta.

POLUL MILIONARILOR. Nu doar companiile străine și-au anunțat planurile de investiții pentru această zonă. Mulți mili­onari români sunt prezenți pe harta zonei cu terenuri importante și studiază oportu­nitățile de dezvoltare. Pe lângă Gheorghe Iaciu, care construiește apartamentele Luxuria, George Copos cons­truiește Ana Tower, o clădire de birouri din apropierea hotelului Crowne Plaza, în care investește 35 de milioane de euro.

Și Ion Țiriac deține un teren de peste cinci hectare, pretabil pentru un proiect mixt de amploare. De asemenea, Iulian Dascălu, proprietarul grupului Iulius Group, a semnat în 2017 un parteneriat cu Camera de Co­merț și Industrie a României pentru achi­ziția unor clădiri din cadrul Romexpo, pen­tru a le de­mola și a construi apoi alte clă­diri expo­ziționale.

Compania Niro Investment, deținută de omul de afaceri Dumitru Nicolae, a anunțat că va investi într-un hotel de 30.000 de metri pătrați, a cărui deschidere este pro­gramată pentru 2021.

Spre rezidențial și-au îndreptat atenția oamenii de afaceri Dan Șucu și Valentin Vișoiu, care investesc din 2017 în proiectul Arcadia Apartments, din apropiere de Piața Domenii. Cei doi și-au estimat in­vestiția la 100 de milioane de euro în cele 800 de apartamente noi.

CEL MAI SUMBRU SCENARIU. Zonele Pipera și Aviației s-au dezvoltat puternic în ultimii ani, atât pe partea de birouri, cât și pe cea de locuințe, datorită celor două stații de metrou care permit accesul rapid în zonă. Ce ar însemna dacă linia spre Otopeni nu ar mai fi construită? Marius Șcuta spune că este prea târziu să ne gândim la „cel mai bun scenariu“ pentru dezvoltarea zonei. „Această șansă a fost ratată când proiectul nou de metrou, cu livrare în anul 2020, a eșuat. Acum nu putem discuta decât de «worst case scenario» de care vom avea parte“, spune Marius Șcuta, comple­tându-și afirmația cu un exemplu concret.

Astfel, dacă ar fi cinci proiecte de birouri în zonă, fiecare cu o suprafață în­chiriabilă de 30.000 de metri pătrați, din care o parte de 10.000 de metri pătrați să fie pre­contractată de un chiriaș mare, rămâne de văzut cine va închiria restul de 20.000 de metri pătrați rămași disponibili din fiecare proiect. În total, ar trebui să se găsească chi­riași pentru o suprafață de 100.000 de metri pătrați.

În plus, mai spune Marius Șcuta, este foarte dificil să găsești companii care să închirieze spații de birouri în aceeași zonă, dar în proiecte imobiliare diferite, din moment ce vor fi livrate noi clădiri de birouri și în alte zone de interes din Bu­cu­rești, cu acces facil la metrou.

Un scenariu mai puțin dramatic este cel în care se vor lansa doar două-trei pro­iecte, care să aibă deja chiriași, iar restul proprietarilor de terenuri să aștepte fie un ciclu pozitiv al economiei, fie finalizarea noii linii de metrou.

La polul opus, Mihai Păduroiu este optimist și crede că cererile de închiriere și de investiții nu vor fi vizibil afectate de lipsa magistralei M6. Păduroiu spune că aici au fost construite de-a lungul timpului clădiri precum City Gate, Bucharest Business Park sau S-Park, care s-au dezvoltat într-un ritm alert și au avut, încă de la în­ceput, un grad de neocupare în mod cons­tant foarte mic. „Apariția de noi clă­diri în zona Bulevardului Expoziției a venit în mod firesc, ca o extindere a polului Piața Presei“, spune Mihai Păduroiu. În opinia sa, acest pro­ces va continua, cu sau fără exis­tența magistralei M6.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney