Cum a ajuns un antreprenor să castige 10 milioane de euro din ustensile de bucătărie, gătind

O vorbă din bătrâni spune că foamea este cel mai bun bucătar. Dar poate fi la fel de bine și punctul de pornire a unui business de zece milioane de euro.
Acest articol a apărut în numărul 63 (15 – 28 aprilie 2019) al revistei NewMoney
Pasiunea pentru gătit te poate ține și ore întregi în bucătărie. Dar pentru a-ți hrăni o astfel de pasiune, ai nevoie de ustensile și de răbdare. Cum răbdarea ne-o educăm singuri, mai rămâne să găsim ustensile. De preferat, de bună calitate. Așa a început și povestea de business a lui Laurențiu Ilie (51 de ani), un antreprenor care a început să gătească de foame. După care, i-a plăcut atât de mult, încât gătitul a devenit pasiune. Și cum, prin 2009, în România nu se găseau prea multe obiecte de bucătărie de calitate, Laurențiu Ilie a decis să deschidă chiar el un magazin de specialitate. A început în online, iar acum are 17 magazine pe piața locală și unul în Ungaria, la Budapesta. Adică, un business de peste zece milioane de euro în 2018 și care ar urma să crească anul acesta cu un milion de euro. În cei zece ani de existență, a înregistrat o creștere medie de 30% pe an, iar pentru 2019 estimează o încetinire a avansului la circa 10%.
Laurențiu Ilie este absolvent de Comerț la ASE, un subiect despre care îi place să și glumească. „Am făcut trei ani pe timpul lui Ceaușescu și alți trei după 1989“, mărturisește el, amintindu-și în același timp de profesorii săi care înainte de 1989 înfierau capitalismul și lăudau economia planificată, pentru ca imediat după Revoluție să devină mari susținători ai pieței libere.
VISUL AMERICAN. În ceea ce-l privește, Ilie a intrat în afaceri încă din 27-28 decembrie 1989, când a început să scoată alături de alți colegi din ASE un ziar financiar care se numea „Noi Nu“. L-a și vândut pe stradă, câteva zile. De altfel, a și rămas o vreme în zona presei scrise. Mai întâi, în distribuția de ziare, apoi pe partea de tipografie, dar și în calitate de cofondator al ziarului Bursa, în care s-a implicat până în 2000.
În paralel, a avut o casă de schimb valutar, iar din 1993 până în 1996 a luat în locație de gestiune (o metodă de administrare privată a unităților hoteliere de stat la începutul anilor ’90) și hotelul Adriana, din Venus, care în timp s-a degradat.
În 1995, a reușit să obțină o bursă de un an, ca jurnalist, în SUA. Atunci și acolo, avea să ia și primul contact cu bucătăria. „Ca să mănânc, am fost nevoit să învăț să gătesc“, mărturisește Laurențiu Ilie, povestind că în campusul unde își închiriase o casă avea restaurante cu mâncare proastă, iar pentru a se hrăni sănătos trebuia să cheltuie sume mari de bani. În lipsa altei variante, a ales să gătească singur. Și-a cumpărat cărți de gătit și a început să experimenteze. Recunoaște că la început era cam neîndemânatic, iar la un moment dat a fost și pe punctul de a da foc la casă.
A revenit în țară în 1996. A mai rămas la Bursa patru ani, iar apoi a decis să renunțe la presă și să înființeze o firmă de software. Compania s-a ocupat strict de un soft de gestiune pentru dealerii și importatorii de mașini. Businessul a mers câțiva ani bine, iar firma a crescut de la 3 la 40 de angajați. În 2008 a venit însă criza, iar industria auto a fost printre primele serios afectate. „Firma începuse să o ia în jos, pentru că și noi am avut toate ouăle în același coș, în industria auto“, spune antreprenorul.
A fost nevoit să-și reducă activitatea și să taie din salarii, reușind astfel să păstreze firma pe linia de plutire și să își continue activitatea și astăzi. În tot acest timp, nu a renunțat însă la gătit. În 2008, nemulțumit de calitatea ustensilelor care se găseau la noi pe piață, a decis să înceapă un business pe această nișă, dar cu echipamente și produse de calitate.
Efectul de magazin. KitchenShop și-a început activitatea la sfârșitul lui 2008, ca magazin online specializat în produse premium. „Nu am avut succes, la început. Nu ne pricepeam deloc la online. Am pus site-ul și nu ne contacta nimeni“, spune Laurențiu Ilie. Recunoaște că nici publicitate nu știa cum să facă. A cumpărat o mașină, a pus colante pe ea, a plasat-o într-o intersecție și a așteptat ca lumea să dea năvală pe site. Nu a fost chiar așa, dar primii clienți mulțumiți au început să apară. Produsele fiind însă foarte scumpe, mulți „pofticioși“ de ustensile de gătit de calitate voiau să le vadă fizic și chiar să le probeze.
În martie 2009, a deschis și primul magazin în offline, în centrul comercial Tom din Constanța. Vânzările au început să crească, iar la sfârșitul anului a mai deschis un magazin în mallul din Băneasa. În acel moment, a început și un val de investiții susținute, cu cel puțin un magazin fizic deschis în fiecare an.
Anul acesta, se va concentra asupra businessului din Ungaria, dar urmărește și piața din Bulgaria, pe care, într-o primă fază, vrea să intre online. Nu neglijează însă nici piața locală, urmând să deschidă un magazin și la Craiova. Strategia sa este ca toate magazinele să funcționeze în mari centre comerciale, KitchenShop fiind prezent în acest moment în București, Cluj-Napoca, Sibiu, Timișoara, Oradea, Târgu Mureș, Brașov și Constanța. Pentru o mai bună prezență în piață, face și distribuție către alte magazine care vând produse pentru gătit.
Recent, Ilie a luat decizia să intre cu produsele sale și în zona HoReCa. Anul acesta, va deschide în zona Ștefănești, județul
Ilfov, un showroom de circa 1.000 de metri pătrați, pentru această industrie. Va fi un loc în care va face și prezentări de produse, iar potențialii cumpărători vor beneficia de consultanță.
În paralel, dezvoltă și desfășoară propriile campanii de marketing, prin care își fidelizează cumpărătorii, cum ar fi clubul KitchenShop. „Am ajuns la 160.000 de membri“, spune Laurențiu Ilie, adăugând că acesta atrage în fiecare lună câte 3.000 de noi membri. Și vrea să mențină acest ritm, pentru că mediul offline îi generează 60% din cifra de afaceri, în timp ce 30% vin din zona de distribuție către diverși parteneri, iar restul de 10% – din online. Pentru a aduce și mai mulți clienți în magazinele sale, a deschis recent un site de rețete, Gateste.ro, o platformă unde utilizatorii își pot configura rețetele în funcție de ingredientele pe care le au prin casă. Sistemul este unul interactiv, așa încât utilizatorii pot posta propriile rețete pentru care sunt răsplătiți cu bani pe care îi pot cheltui doar în magazinele KitchenShop. „Sper ca aceia care vin astfel în magazin să cumpere produse și din propriii bani“, completează Ilie.
În opinia sa, succesul unui magazin stă într-un trafic cât mai mare, dar deocamdată este prea devreme să cuantifice influența site-ului în care a investit 300.000 de euro – bani din care 100.000 de euro sunt alocați pentru fidelizarea celor care postează rețete. Însă Laurențiu Ilie spune că nu se grăbește. În fond, mâncarea bună se face cu răbdare, la foc mic.
Secrete de fabricație
Pasiunea pentru gătit scoate anual peste 150 de milioane de euro din buzunarele românilor, însă nu toate materialele din care sunt făcute produsele pentru bucătărie sunt recomandate.
- Inox. Este rezistent la oxidare și se curăță ușor, și este de până la zece ori mai rezistent decât alte materiale.
- Fontă. Produsele de acest tip sunt recomandate pentru gătitul îndelungat, la foc mic.
- Cupru. Este cel mai bun conducător termic, însă are dezavantajul că alimentele pot interacționa chimic cu acesta, fapt sesizabil în gust.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney