Cum a ajuns un antreprenor să castige 10 milioane de euro din ustensile de bucătărie, gătind

Florel Manu 22/04/2019 | 16:19 Oameni
Cum a ajuns un antreprenor să castige 10 milioane de euro din ustensile de bucătărie, gătind

O vorbă din bătrâni spune că foamea este cel mai bun bucătar. Dar poate fi la fel de bine și punctul de pornire a unui business de zece milioane de euro. 

 Acest articol a apărut în numărul 63 (15 – 28 aprilie 2019) al revistei NewMoney

Pasiunea pentru gătit te poate ține și ore întregi în bucătărie. Dar pentru a-ți hrăni o astfel de pasiune, ai nevoie de ustensile și de răbdare. Cum răbdarea ne-o edu­căm singuri, mai rămâne să găsim ustensile. De preferat, de bună ca­­litate. Așa a început și povestea de busi­ness a lui Laurențiu Ilie (51 de ani), un antrepre­nor care a început să gă­tească de foame. După care, i-a plăcut atât de mult, încât gătitul a devenit pasiune. Și cum, prin 2009, în România nu se găseau prea multe obiecte de bucătărie de calitate, Laurențiu Ilie a decis să des­chidă chiar el un magazin de specialitate. A început în online, iar acum are 17 magazine pe piața locală și unul în Ungaria, la Budapesta. Adică, un business de peste zece milioane de euro în 2018 și care ar urma să crească anul acesta cu un milion de euro. În cei zece ani de existență, a înre­gistrat o creștere medie de 30% pe an, iar pentru 2019 estimează o încetinire a avan­sului la circa 10%.

Laurențiu Ilie este absolvent de Co­merț la ASE, un su­biect despre care îi place să și glu­meas­că. „Am făcut trei ani pe timpul lui Ceaușescu și alți trei după 1989“, măr­turisește el, amintindu-și în același timp de profesorii săi care înainte de 1989 înfierau capitalismul și lău­dau economia planifi­cată, pentru ca imediat după Revo­luție să devină mari sus­ți­nători ai pieței libere.

VISUL AMERICAN. În ceea ce-l privește, Ilie a intrat în afa­ceri încă din 27-28 decembrie 1989, când a început să scoată alături de alți colegi din ASE un ziar financiar care se numea „Noi Nu“. L-a și vândut pe stradă, câteva zile. De altfel, a și rămas o vreme în zona presei scrise. Mai întâi, în distribuția de ziare, apoi pe partea de tipografie, dar și în calitate de cofondator al ziarului Bursa, în care s-a implicat până în 2000.

În paralel, a avut o casă de schimb va­lutar, iar din 1993 până în 1996 a luat în lo­cație de gestiune (o metodă de adminis­trare privată a unităților hoteliere de stat la începutul anilor ’90) și hotelul Adriana, din Venus, care în timp s-a degradat.

În 1995, a reușit să obțină o bursă de un an, ca jurnalist, în SUA. Atunci și acolo, avea să ia și primul contact cu bu­cătăria. „Ca să mănânc, am fost nevoit să învăț să gătesc“, mărturisește Lauren­țiu Ilie, poves­tind că în campusul unde își închiriase o casă avea restaurante cu mân­­care proastă, iar pentru a se hrăni sănătos trebuia să cheltuie sume mari de bani. În lipsa altei variante, a ales să gă­tească singur. Și-a cumpărat cărți de gătit și a început să experimenteze. Recu­noaște că la început era cam neîndemânatic, iar la un moment dat a fost și pe punctul de a da foc la casă.

A revenit în țară în 1996. A mai rămas la Bursa patru ani, iar apoi a decis să renunțe la presă și să înființeze o firmă de software. Compania s-a ocupat strict de un soft de gestiune pentru dealerii și importatorii de mașini. Businessul a mers câțiva ani bine, iar firma a crescut de la 3 la 40 de angajați. În 2008 a venit însă criza, iar industria auto a fost printre pri­mele serios afectate.  „Firma începuse să o ia în jos, pentru că și noi am avut toate ouăle în același coș, în industria auto“, spune antreprenorul.

A fost nevoit să-și reducă activitatea și să taie din salarii, reușind astfel să păs­treze firma pe linia de plutire și să își continue activitatea și astăzi. În tot acest timp, nu a renunțat însă la gătit. În 2008, ne­­mul­țumit de calitatea ustensilelor care se gă­seau la noi pe piață, a decis să în­ceapă un business pe această nișă, dar cu echi­pa­mente și produse de calitate.

Efectul de magazin. KitchenShop și-a în­ceput activitatea la sfârșitul lui 2008, ca magazin online specializat în produse pre­mium. „Nu am avut succes, la început. Nu ne pricepeam deloc la online. Am pus site-ul și nu ne contacta nimeni“, spune Lau­rențiu Ilie. Recunoaște că nici publicitate nu știa cum să facă. A cum­părat o ma­­șină, a pus colante pe ea, a pla­sat-o într-o inter­secție și a așteptat ca lu­mea să dea năvală pe site. Nu a fost chiar așa, dar primii clienți mulțumiți au înce­put să apară. Produsele fiind însă foarte scumpe, mulți „pof­ti­cioși“ de ustensile de gătit de calitate voiau să le vadă fizic și chiar să le probeze.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
d