Cum a adaptat antreprenorul Marian Alecsiu businessul F64 Studio la noile condiții ale pieței

Senica Micu 24/04/2023 | 10:36 Oameni
Cum a adaptat antreprenorul Marian Alecsiu businessul F64 Studio la noile condiții ale pieței

Sunt nișele din retail profitabile pentru antreprenorii români? Răspunsul îl dă astăzi Marian Alecsiu, CEO și cofondator al celui mai cunoscut nume din piața de echipamente foto-video de la noi – F64.

Practicant de ciclism în tinerețe, Marian Alecsiu a rămas fidel acestui sport până astăzi, chiar dacă a schimbat nivelul de anduranță cu cel de „amator“. Stabilit de ceva timp în Viena – „soția mea este aus­triacă“ –, antreprenorul de 55 de ani explorează deseori împrejurimile orașului cu bicicleta, o activitate care îl ajută să își limpezească ideile, inclusiv atunci când vine vorba de strategia apli­cată în creșterea afacerii F64 Studio, pe care o deține în proporții egale cu Daniela Be­cheru, pe nișa de retail cu echipamente foto-video.

Rețeta obligatorie

„Noi suntem retailer de specialitate, este o nișă, o zonă de exprimare prin imagine“, punctează el specificul acestui domeniu. Ajunsă anul trecut la o cifră de afaceri de 26,5 milioane de euro – „cel mai bun an din istoria noastră“ –, compania (cu o prezență puternică în retailul online) se îndreaptă acum și în direcția unei expansiuni cu ma­gazine fizice, atât în plan na­țio­nal – „pentru noi e o do­rință ne­maipomenită să reușim să ajun­gem și în alte localități, să putem avea prezență fizică“ –, cât și internațional.

În momentul de față, magazinul online (F64.ro) generează peste 60% din vânzări, restul fiind acoperit de showroomul din București și de celelalte ser­vicii conexe pe care le oferă. Mișcarea pentru ex­pan­siunea din offline are la bază ideea că acest tip de business poate fi optimizat mai ales dacă aceia care fac achiziții online pot experimenta produsul (în prealabil) și într-un magazin fizic.

„Pentru noi, omni­channel e obligatoriu, credem în omnichannel“, nuan­­­țează Alecsiu ideea. De altfel, acesta este unul din­tre atuurile F64 în fața altor jucători din retailul online care, la rândul lor, au această nișă în porto­foliu.

„Piața de e-commerce din România este încă permisivă pentru aproape orice jucător. (…) Condiția este însă să fii un jucător nișat, specializat pe o categorie anume, și să devii, astfel, expert în domeniul res­pectiv, iar consumatorii să te identifice ca atare, să fii în top of mind. Oriunde în lume există magazine online specializate care nu sunt canibalizate de ju­cătorii foarte mari. Aceasta a fost și este rețeta F64, care a construit o comunitate în jurul brandului și a investit în dezvoltarea acestei comunități, po­ziționându-se ca magazinul online al pasionaților de fotografie“, explică Andrei Radu, CEO & fondator GPeC. Dar care este pe viitor viziunea cofondatorului F64 Studio?

Portret de afacere

Marian Alecsiu avea 22 de ani când a intrat în antreprenoriat. S-a întâmplat imediat după Revoluția din 1989, iar pasul a fost făcut cu un magazin pentru developat fotografii. „Am avut mereu acest hobby, să fac fotografie. Făceam fotogra­fie de eveniment încă de când eram copil“, mărturi­sește el.

Povestea magazinului online F64.ro a început însă în anul 2001, când l-a înființat împreună cu partenera sa de afaceri Daniela Becheru. Primul spațiu fizic dedicat exclusiv magazinului de echipamente foto-video a avut o suprafață de cel mult 100 de metri pă­­trați, pe lângă zona de stocare și de expunere a mărfii existând acolo și un studio de circa 20 de metri pătrați, unde se realizau fotografii și se testau echipamente. La început, scopul principal al site-ului era să faciliteze accesul la produse pentru clienții din provincie.

„Am crezut de la început în formatul omnichannel, care spune că te duci acolo unde clientul tău își pe­trece timpul, așa că accentul pe activitatea online a venit natural“, povestește Alecsiu.

Un pas important a fost făcut în anul 2011, când a deschis un showroom de 1.000 de metri pătrați în centrul Bucureștiu­lui. „Evoluția tehnologiei a dus la democratizarea foto­grafiei și tot mai mulți oameni pot acum să ex­prime această pasiune. E suficient să vedem această explozie a vloggingului, un domeniu care în urmă cu zece ani nici nu exista, darămite când am pornit noi la drum. Acum 30 de ani, noi vindeam echipamente doar pe film, iar astăzi filmul a ajuns ceva foarte exo­tic“, continuă antreprenorul.

Pentru a eficientiza și mai mult businessul, în apri­lie 2021, showroomul companiei a fost relocat într-un spațiu propriu (dispus pe trei niveluri – subsol, parter și etaj) din centrul Bucureștiului, în urma unei in­­vestiții de peste 1,7 milioane de euro.

„În pandemie, când lucrurile au stat dificil pentru toate magazinele fizice, și noi a trebuit să închidem magazinul fizic. În perioada respectivă, încercând să efi­cien­ti­zăm costurile, am discutat cu partenerii noștri de la UniCredit. Da, investiția a fost destul de mare și a ve­nit din partea băncii. A fost o metodă de a eficientiza costurile“, detaliază Alecsiu, care lucrează astăzi cu o echipă de peste 130 de oameni și circa 200 de parteneri colaboratori.

„O parte din clienții noștri au fost direct impactați de anularea evenimentelor (fotografii și videografii de eveniment), alții nu au mai putut călători. Am avut luni când am înregistrat scăderi de peste 40%. (…) Apoi am identificat nevoia de comunicare online. Acest segment ne-a ajutat să traversăm peri­oada respectivă, cu focus pe echipamentele de tran­s­misie live, de înregistrare, de iluminare etc.“, poves­tea antreprenorul într-un alt interviu pentru New­Money. Între timp, businessul F64 Studio a revenit pe creștere.

Prețul extinderii

Despre locul unde s-a mutat showroomul companiei în urmă cu doi ani, antreprenorul spune că „s-a mers și mai mult în direcția unui experience center, pe care ne dorim să-l avem în multe zone, deși vorbim de o activitate mai dificil de susținut în sarabanda asta de dezvoltări online“. Iar dacă până acum rezultatele bune înregistrate în online i-au dictat prioritățile, de aici înainte intențiile sale se duc și înspre materializarea unor investiții con­sistente în offline.

„Avem întâlniri trimestriale pe partea asta de strategie, cu deschiderea de magazine fizice proprii. Lista noastră e deschisă. Ne uităm la ora­șele principale din țară, unde toate companiile au activități – Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova“, detaliază el.

Investițiile pentru un magazin dezvoltat sub ace­lași concept de „F64 Experience Center“ pot ajunge la câteva sute de mii de euro sau chiar mai mult, în funcție de o serie de factori.

„Dacă discutăm doar de stocul blocat în magazin, noi acum avem echipamente demo în valoare de câteva sute de mii de euro. Știu un jucător din Europa care a investit trei mi­li­oane de euro în showroom, pe o suprafață similară cu ce avem noi la magazinul din Unirii, de 900 de metri pătrați. Un experience center atrage multe costuri față de un spațiu de livrare, pe care îl poți lansa cu doar câteva zeci de mii de euro“, ex­plică Marian Alecsiu.

Pentru proiectul cu magazinele fizice din plan extern – „suntem în lucru și în acest caz“, antrepreno­rul poartă deja discuții cu posibili parteneri din Europa. Spune că expansiunea internațională are o rețetă puțin diferită de cea națională, în sensul că „nu mergem neapărat să cucerim o piață, ci ne do­rim mai degrabă prin parteneriate“, fiind vizate (într-o primă fază) țări precum Bulgaria și Ungaria.

De altfel, și cel mai mare retailer online de la noi – eMAG (care dezvoltă printre altele categoria de echipamente foto-video) anunța în 2019 că subsidiara sa din Ungaria va fuziona cu Extreme Digital, un jucător puternic din această țară, cu prezență atât în e-commerce, cât și în offline, cu o rețea de 16 magazine fizice. Anul trecut, după ce a încheiat această fuziune, eMAG și-a readus în prim-plan obiectivul de a dezvolta un ecosistem de e-commerce puternic în regiune.

„În vederea dezvoltării ecosistemului la ni­vel internațional, eMAG are în derulare investiții de 785 de milioane de lei în următorii doi ani“, se arăta într-un comunicat de presă al companiei. Din expansiunea sa în țările din regiune face parte și Bulgaria, țară unde a intrat în 2021. Astăzi, retailerul (deținut majoritar de grupul sud-african Naspers) are o rețea de peste 30 de showroomuri în România, Ungaria și Bulgaria.

„Stabilitate și predictibilitate“

„Intenționăm să dezvoltăm o parte din proiectul cu extinderea internațională până la jumătatea anului. Deci, ne ducem mai mult către ideea de parteneriat”, reiterează Marian Alecsiu.

Altfel spus, F64 se pregătește pentru o nouă etapă.

Din procesul deschiderii de noi magazine (la nivel intern și extern) face parte și implementarea unui nou sistem de management, axat pe „disciplina din companie“, care-l va ajuta pe antreprenor să stabilească și mai precis pașii în această direcție, „să știm unde e important să fim disci­pli­nați“, un sistem care să ofere „stabilitate și predic­ti­bilitate“ pe termen lung. Ceea ce va duce și la creș­te­rea marjei de profit, care în 2022 a fost foarte mică, de doar 2%. „Marja de profit este foarte mică nu doar la noi, ci în toată piața de electro-retail“.

În 2023, antreprenorul estimează o creștere de peste 20% pentru cifra de afaceri, evoluție simi­lară cu aceea din 2022, când a atins 26,5 milioane de euro.

„Dacă ne referim și la alte linii de business pe care le dezvoltăm, sunt tot în zona de nișă, tot ce ține de fo­to­grafie și videografie. Avem partea de în­chiriere echipamente video și audio pentru studiourile mici, de exemplu. Totodată, avem Academia F64, unde dez­vol­tăm segmentul de cursuri pentru toți cei care vor să învețe despre tot ce înseamnă să fii fotograf sau video­graf. Dar toate aceste servicii înseamnă extrem de puțin din business, la momentul de față, sub 10%.“

Un unghi de abordare în businessul F64 ar putea fi (pe termen mediu și pe termen lung) și integrarea cu parteneri direct în platformă – pe modelul de marketplace online –, cu scopul precis de a crește nu­mă­rul de produse oferite. În showroomul din Bu­cu­rești sunt disponibile peste 16.000 de produse de la peste 50 de branduri, o parte din acestea având insule și vitrine de­dicate, unde pot fi testate de po­ten­țialii cum­­pără­tori. Totodată, magazinul online are o ofertă de circa 70.000 de articole, de la aproape 300 de fur­ni­zori, iar media coșului de cumpărături este de 200 de euro.

Potrivit spuselor lui Alecsiu, printre cele mai cău­tate produse din ultimul timp s-au aflat și Sony A7C, Canon M50 II, Panasonic GH5, Nikon D850, GoPro Hero 9, obiectivele de 50 și 85 de milimetri, dar și obiective cu zoom și accesorii de tip carduri de me­morie.

Media peste medie

Piața online de echipamente foto-video din România a crescut cu aproximativ 10% în 2022, potrivit fondatorului GPeC Andrei Radu, care citează studii din domeniu.

„Creșterea este peste media pieței de e-commerce pentru anul trecut, care a atins valoarea de 6,3 miliarde de euro, comparativ cu 6,2 miliarde de euro în 2021. Din punc­tul de vedere al tipologiei de produse comercia­lizate, se observă interesul crescut pentru produsele care beneficiază de cele mai noi tehnologii – de exem­plu, camerele foto mirrorless sunt la mare căutare, în de­trimentul camerelor compacte folosite până acum ca hobby de către fotografii amatori“, detaliază Andrei Radu.

Dat fiind faptul că tehnologia a evoluat și că toate smartphone-urile sunt dotate acum cu camere foto de înaltă rezoluție, continuă el, interesul pentru segmentul produselor compacte sau entry level este în scădere și, cel mai probabil, va continua trendul des­cendent și în perioada următoare.

Și Mihai Pătrașcu, fondatorul evoMAG, unul dintre retailerii online de la noi care dezvoltă, printre altele, nișa de de echipamente foto-video, spune la rândul său că, după o scădere medie anuală de 10% a acestui domeniu între 2016 și 2020, a urmat o perioadă de stabilizare și chiar de creștere în 2021 și 2022.

„Crește­rea din ultima perioadă a fost datorată, cel mai pro­babil, reintrării în normalitate, după încheie­rea pan­demiei și a reluării vieții sociale. Am constatat chiar o creștere a vânzărilor de echipamente foto-video profesionale, destinate fotografilor și videogra­filor pro­fesioniști, evoluție care, credem noi, a coincis cu orga­nizarea unui număr tot mai mare de evenimente. De asemenea, în era internetului, a rețe­lelor de sociali­zare, estimez că această categorie va fi con­stantă“, explică Pătrașcu.

Potrivit spuselor sale, deși nivelul de calitate a fo­to­grafiilor realizate cu telefoanele mobile este bun, încă nu a ajuns atât de bun pentru conturile premium, unde se folosesc – cel puțin la momentul de față – aparate foto profesionale. În plus, această categorie a mai crescut și datorită dezvoltarii zonei de video (tiktok, youtube, podcast), unde calitatea video contează foarte mult.

„La noi, piața nu e așa de energică precum este în vestul Europei, dar e destul de competitivă. În urmă­torii ani o să fie foarte multă digitalizare, însă va continua să existe în mod sigur zona de omnichannel, îm­binarea dintre offline și online. Un experience center își va păstra valoarea în offline“, nuanțează Ma­rian Alecsiu.

Pentru antreprenor, optimizarea afacerii F64 în­seamnă și găsirea unui investitor care, pe lângă suport material, să vină și cu cele mai potrivite soluții în scalarea businessului. „Avem discuții și pe acest subiect și am rămas surprinși să descoperim câțiva poten­țiali investitori care au înțeles ideea de retail de nișă“, mai spune el, dând de înțeles că, cel puțin în prezent, creș­te­rea se bazează pe resurse proprii. Dar „explorăm în continuare toate posibili­tățile“.

Istorie

Cea mai veche fotografie care a rezistat în timp, până astăzi, datează din anul 1826. Se numește „View from the window at Le Gras“.

  • ROLFILM. George Eastman a patentat aparatul de fotografiat cu rolfilm în 1888, potrivit informațiilor apărute pe blogul f64.ro. Era o bucată de peliculă fotografică de un metru, introdusă într-o casetă meta­lică izolată ermetic de lumină, înfășurată pe o rolă.
  • COLOR. De anul 1903 se leagă primul sistem color ‒ „Autochrome Lumière“. Se realiza cu ajutorul a trei plăci fotografice alb-negru cu substanțe cromatice sensibile doar la culorile roșu, verde și albastru (RGB), conform aceleiași surse.
  • BRANDURI. Primul aparat de fotografiat este lan­sat de Leica, tot în anii 1900, iar în 1934 se lansează și primul aparat Canon, care se numea atunci „Kwanon“.
  • PUBLIC. În 1949, Polaroid aduce în piață un aparat pentru pu­blicul larg ‒ „Land Camera“, inventat de Edwin Land.

Acest articol a apărut în numărul 162 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.