Cum a accelerat businessul Glovo, în România, în perioada pandemiei COVID-19

NewMoney 01/12/2020 | 10:00 Digital
Cum a accelerat businessul Glovo, în România, în perioada pandemiei COVID-19

Pandemia nu a încetinit planurile Glovo în România, ci mai degrabă le-a accele­rat. Cu 5.000 de curieri activi în medie pe săptămână, compania spa­niolă in­ten­­ționează să se extindă în alte 32 de orașe.

Aproape că nu există oraș mare din România în care să nu te intersectezi cu un curier Glovo. Într-un context în care criza sanitară a generat schimbări la ni­velul obiceiurilor de consum, numărul de curieri parteneri în această platformă s-a dublat de la începutul lui 2020, acum fiind peste 40.000 înregistrați pe tot teritoriul țării.

„Estimăm că în 2021 va crește cu apro­ximativ 50% (față de 2020, n.r.) valoarea tranzacționată prin intermediul aplica­ției, ajungând la 230 de milioane de euro. În același timp, se va dubla harta Glovo în România și sperăm să marcăm un mi­lion de noi descărcări ale aplicației, ajun­gând la un total de trei milioane“, spune astăzi Victor Răcariu, general manager Glovo CEE.

Lansată pe piața românească din 2018, compania înființată în urmă cu cinci ani în Barcelona (Spania) s-a extins rapid la nivel internațional, ajungând în momentul de față să fie prezentă în 548 de orașe din 21 de țări din Europa, Orien­tul Mijlociu, America de Sud și Africa. Glovo are 2,5 mili­oa­ne de utilizatori lunari activi și peste 25.000 de parteneri aso­ciați din întreaga lume.

Glovo, comenzi de 150 de milioane de euro

Pentru platforma de livrare rapidă Glovo – subsidiara lo­cală a companiei spaniole cu același nume, care le permite utilizatorilor de smartphone-uri să comande orice prin in­termediul unei aplicații mobile –, a doua jumătate a anului a stat înainte de toate sub semnul schim­bărilor comportamentului de consum. Dacă la începutul pandemiei s-au înregistrat scăderi ale comenzilor pentru o peri­oadă relativ scurtă, a urmat o creștere a volumului de comenzi. Între timp, și numă­rul de curieri activi s-a dublat din luna ianuarie a acestui an și până astăzi, în fie­care săptămână fiind activi, în medie, 5.000 de curieri.

„La nivel de expansiune, am continuat să creștem și am reușit ca în 2020 să fim prezenți în alte 23 de orașe. În acest moment, serviciul Glovo este prezent în 33 de orașe. Creșterea față de anul trecut este foarte mare. Mai exact, businessul a crescut de peste patru ori în 2020“, detaliază Victor Răcariu. Grosso modo, valoarea to­tală a comenzilor derulate prin intermediul aplicației este estimată să ajungă la 150 de milioane de euro până la finalul anu­lui în curs.

În aceste condiții, pandemia nu doar că nu a dat peste cap planurile spaniolilor pen­tru România, dar a și creat un context favorabil expansiunii. „Creșterea este un pilon foarte important din strategia Glovo, iar după începutul pandemiei ne-am acce­le­rat planurile. În primul rând am mărit echipa, am optimizat mult mai repede anumite procese și, nu în cele din urmă, ne-am extins rapid. Pentru anul acesta mai avem în plan să adăugăm alte 10 orașe pe harta Glovo, iar pentru anul viitor, încă 22“, con­tinuă Răcariu. Echipa Glovo numără astăzi 205 persoane, din care 20 lucrează în telesales și content și 140 în call center.

„În 2020, în ciuda faptului că ne-am aflat într-un context instabil și greu de anticipat, am reușit să avem un serviciu func­țio­nal și să înregistrăm o creștere semnifi­ca­tivă a afacerii. Suntem pregătiți pentru pro­vocările următorului an și vrem ca în 2021 să rămânem la fel de adaptabili“, mai spune Victor Răcariu.

Cât despre comenzile făcute prin intermediul aplicației Glovo, acestea au avut o valoare medie de 65 de lei în București și de 56 de lei în restul țării. Cea mai mare co­mandă înregistrată pe Glovo în 2020 a fost în valoare de 3.800 de lei, iar cele mai populare intervale orare au fost 11.00-13.00 și 18.00-20.00. Până la finalul anului, compania estimează că va avea mai mult de zece milioane de comenzi livrate, în timp ce veniturile totale ale celor peste 40.000 de curieri parteneri ar putea să ajungă la 23 de milioane de euro. Potrivit unor surse din HoReCa, comisionl plătit de furnizorii Glovo (restaurantele, n.r.) este, în medie, de aproximativ 15-20%, în timp ce clienții plătesc transportul în funcție de numărul de kilometri. „Re­feritor la comisi­oane sau la cum va­riază, sunt mai multe aspecte de avut în vedere atunci când vorbim despre ele. Doi factori importanți sunt specificul restaurantului și orașul în care se află. Iar acestora li se mai adaugă alte criterii precum poziționarea, dacă restaurantul deține flotă proprie și livrează cu aceasta“, este și răspunsul oficial al Glovo, în acest context.

Povestea Glovo a început în Spania

În momentul de față, dacă se ia în calcul doar segmentul de food, care reprezintă și cea mai importantă parte din afacerea Glovo, în plan local sunt active și alte companii, cum ar fi foodpanda și Bolt Food, care au crescut într-un moment în care piața de restaurante a devenit dependentă de segmentul de livrări.

Foodpanda, de exemplu, chiar a anunțat recent că anul acesta a listat circa 1.000 de ma­gazine la nivel național în categoria Shops din aplicație, vizând până la finele anului viitor o pondere de peste 10% din business pentru segmentul de comerț ra­pid. Potrivit datelor companiei, în topul ca­­­te­goriilor de retaileri listați se află magazinele alimentare, reprezentând 45% din to­tal, urmate de magazinele de băuturi (13%), cele de proximitate (12%), patiserii (8%) și florării (6%). Până la finalul acestui an, foodpanda are în plan să adauge în segmentul dedicat comercianților o nouă ca­te­gorie – care există deja la concurentul Glovo –, a farmaciilor.

În ceea ce privește Glovo, platforma spa­­­niolilor are în România peste 2.500 de parteneri, între care restaurante, supermarketuri, magazine mici și farmacii.

Povestea Glovo în Spania a început acum cinci ani, mai exact în Barcelona. A fost un moment foarte propice pentru industria de food delivery, care era la începuturi în majoritatea țărilor. În România, am deschis în mai 2018, iar de la momentul des­­chiderii și până acum s-au investit apro­­­ximativ 15 milioane de euro“, spune Răcariu.

În decembrie 2019, compania-mamă a dobândit statutul de unicorn, după o in­ves­tiție de aproximativ 150 de milioane de do­lari venită din partea fondului Muba­dala, din Abu Dhabi, care a dus va­loarea de piață a Glovo la peste un miliard de dolari. Și încă un amănunt: în plan local, spaniolii acti­vează prin firma Glovoappro.

Pe scurt

Glovo se definește drept „un marketplace care permite utilizatorilor să comande, să trimită și să primească orice“, iar aplica­ția sa mobilă a fost descărcată în România de peste două mili­oane de ori.

  • Total. 150 de milioane de euro este va­loarea tranzacțio­nată estimată până la finalul anului 2020.
  • Acoperire. Numărul de orașe din România în care aplicația Glovo este dis­po­nibilă a ajuns la 33 până acum, cele mai active fiind Bu­cu­rești, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov.
  • Clickuri Estimările pentru numărul de comenzi se opresc la zece milioane în 2020. Până acum, comenzile făcute prin intermediul aplicației au avut o valoare medie de 65 de lei în București și de 56 de lei în restul țării. Cea mai mare comandă înregistrată pe Glovo în 2020 a fost de 3.800 de lei.
  • Viitor. În 2021, este pre­vizionată o creș­tere cu aproximativ 50% față de 2020 a va­lorii tranzacționate prin intermediul aplicației, ajungând la 230 de milioane de euro.
  • Internațional. Glovo va continua să se extindă în lume și anul viitor, astăzi fiind pre­zentă în 21 de țări.

Acest articol a aparut în numărul 103 al revistei NewMoney