Culisele tranzacției prin care Radu Savopol a vândut 35% din rețeaua de cafenele 5 To Go

Ionuț Ancuțescu 20/01/2020 | 11:01 Special
Culisele tranzacției prin care Radu Savopol a vândut 35% din rețeaua de cafenele 5 To Go

Din culisele tranzacției prin care Radu Savopol (foto dreapta) a vândut 35% din rețeaua de cafenele 5 To Go către Mozaik Investments, fondul condus de Vlad Bușilă (foto stânga).

Totul începea – cum altfel? – la o cafea. Puși în legă­­tură pe la începutul verii trecute de o cunoștință comună, Radu Savopol (45 de ani) se întâlnea cu Vlad Bușilă (39 de ani) pentru a discuta despre o posibilă investiție pe care Mozaik Investments să o facă în rețeaua 5 To Go. Bușilă își amintește că, la prima interacțiune, Savopol a spus că nu are nevoie de bani și că dezvoltarea lan­­țului său de francize se poate face și pe mai departe din propriile resurse.

În replică, directorul fondului, cu o experiență de peste 13 ani în investment banking la Capital Partners (fir­mă preluată de BT), i-a propus un obiectiv pentru realizarea căruia era nevoie de capital: triplarea numărului de ca­­fe­­nele în trei ani.

După aceea, lucrurile s-au miș­cat repede. În august, fondul i-a făcut o ofertă fondatorului 5 To Go. Pe 16 decembrie, Savopol și Bușilă organizau o conferință de presă în care era anunțată vânzarea a 35% din cea mai extinsă rețea de cafenele din România către fondul regional Mozaik Investments, care, prin această mișcare, marca prima sa investiție locală.

Premiera Mozaik Investments, fond finanțat, printre alții, de Sacha Dragic – acționarul principal al grupului de pariuri sportive Superbet (de altfel, ac­­țio­­narul majoritar al revistei NewMoney) – și condus de Roland Haas, cu experiență în private equity și investment banking, și de Vlad Bușilă, nu este singura din această poveste.

Achiziția anunțată în decembrie este, totodată, prima investiție a unui fond de private equity într-un lanț de francize din domeniul HoReCa. Există însă indicii că, în scurt timp, un alt lanț dezvoltat în franciză va face obiectul unei tranzacții.

Radu, file de poveste

Pri­­ma cărămidă (cafenea) a re­­țe­­lei al cărei produs-vedetă este un latte care costă cinci lei începea în urmă cu cinci ani, de Sfântul Ion. Radu Savopol și Lu­­cian Bădilă (27 de ani) – ca­­re a crescut, la propriu, pe lân­­gă el – deschideau prima cafenea, într-un garaj de la Piața Lahovari din București.

„Lucian se ocupă de marketing și dezvoltarea francizei“, explică Savopol rolul tânărului său ma­­nager, care beneficiază de un comision de succes, fără să fie însă și acționar. Cei doi se știu de peste zece ani, Lucian Bădilă începându-și cariera ca picolo la Old Nick Pub, un restaurant pe care Savopol l-a deschis la Sinaia la începutul anilor 2000.

Antreprenorul ține și acum expus în spatele biroului un portret al bunicului său, fost comandant de navă, a cărui poreclă a inspirat numele restaurantului de pe Valea Prahovei. Primul său business din HoReCa a fost și un bun prilej pentru a-și testa cali­tățile de designer – Savopol are studii în acest do­­meniu – și a decis să-și amenajeze restaurantul sin­­gur. Un experiment care avea să-l ajute mai târziu. Astăzi, designul tuturor cafenelelor 5 To Go este rea­­lizat după indicațiile sale.

Din 2015, numărul cafenelelor a explodat, ceea ce a făcut din 5 To Go ținta ideală pentru o investiție de tip private equity. Lanțul a încheiat anul trecut cu 142 de unități, de aproape 14 ori mai multe decât la sfâr­șitul lui 2015 – primul an întreg de funcționare. Infuzia de capital făcută în companie la sfârșit de 2019 va menține turația ridicată a acestui business, care – dincolo de acoperirea teritorială – a devenit un brand relevant pentru tinerii de 25-30 de ani, care își beau cafeaua din mers în drumul spre birou.

Sub zodia prudenței

Banii obținuți de la fond – un calcul privind valoarea investiției vom încerca în rândurile de mai jos – vor merge în principal către dezvoltare, noutatea fiind că Savopol va încerca să joace și cartea extinderii regionale. „Vrem să validăm modelul într-o țară-două“, anunță antreprenorul.

Pe lista scurtă a extinderii sunt patru țări în acest moment: Polonia, Ungaria, Croația și Bulgaria. Mișcarea e însă una cu risc, având în vedere că obiceiurile de consum variază de la o piață la alta. În aceste con­­di­­ții, cum va fi aplicat „principiul lui 5“ în piețe în care a vinde produse cu cinci lei sau cu un multiplu de cinci devine imposibil? Savopol are o primă soluție: de exemplu, ar putea oferi cinci meniuri la prețuri între unu și cinci euro.

În schimb, e cert că politica pașilor mărunți va fi apli­­cată în mai toate direcțiile noi pe care le va explo­ra compania. „O parte din bani o să meargă și pe teste“, spune Vlad Bușilă, managing partner la Mozaik, fond regional cu birouri la Viena, Bratislava și București, a cărui capitalizare actuală se ridică la 15 milioane de euro.

Produsele marcă proprie sunt un alt teritoriu nou care va fi experimentat. În a doua jumătate a acestui an, 5 To Go urmează să aducă produse proprii în marile rețele de retail – este vorba de trei categorii mari: cafea măcinată, siropuri pentru cafea și suvenire. Ca perspectivă, de amintit că în 2018 grupul elvețian Nestle a plătit 7,1 miliarde de dolari pentru dreptul de a vinde produsele Starbucks în marile rețele de retail. Acestea sunt prezente și în România.

Dincolo de experimente, ideea centrală rămâne con­­solidarea poziției companiei pe plan național. În acest moment, 30% din cele aproape 150 de cafenele, câte numără rețeaua, se află în afara Bucureștiului, iar extinderea în țară va continua. 15-20% din banii proveniți de la fond vor fi destinați unor împrumuturi către francizații care vor să crească numărul de unități operate.

„Principiul lui 5“ se aplică și în cazul numărului maxim de cafenele gestionate în acest moment de un francizat. Atât Bușilă, cât și Savopol și-ar dori să aibă francizați care să genereze un milion de euro în venituri cumulate din mai multe puncte de prezență. O cafenea cu putere medie de vânzare ajunge la o cifră de afaceri anuală de 100.000 de euro, iar una de top poate aduce încasări duble. De regulă, din aceste încasări, 15-20% este marja profitului net.

Daiana Tănase, o tânără de 32 de ani, care ope­­rea­­ză din 2018 o franciză 5 To Go în complexul Auchan din cartierul bucureștean Drumul Taberei, spune că pre­­țul personal plătit pentru venituri de circa 200.000 de euro în 2019 este destul de ridicat. „Este un regim de muncă draconic“, descrie Daiana Tănase programul său de 12-13 ore pe zi, de luni până duminică.

S-a văzut nevoită să investească tot acest timp în afacere, pentru că a vrut să-și impună cafeneaua pe pia­­ță, în condițiile în care în imediata apropiere funcționează un Starbucks. În plus, personalul este fluctuant și îi este foarte greu să recruteze angajați  care să respecte întru totul rețeta cafelei și care să ai­­bă o atitudine potrivită față de clienți. Pe scurt, tot atâtea motive pentru care deschiderea mai multor locații de către un singur antreprenor este o treabă complicată.

Vestea bună e că afacerea va crește probabil cu 20% anul acesta, motiv pentru care și-a extins echi­­pa. Ideal ar fi ca plusul din venituri să absoarbă creș­­terea de costuri, în așa fel încât să-și păstreze marja de profit net de 20%

Cât?

La conferința de presă din 16 decembrie 2019, organizată într-un spațiu de evenimente aflat la o aruncătură de băț de primul 5 To Go, Savopol și Bușilă au răs­­puns deschis la toate întrebările adresate de jurnaliștii prezenți. Toate, mai puțin una: cât a plătit Mozaik pentru pachetul de 35% din companie? Vlad Bușilă, șeful fon­­dului, a dat un răspuns general – unde­­va între unu și cinci milioane de euro, intervalul reprezentând valoarea minimă, respectiv maximă, a investițiilor pe care le face Mozaik. De aici încolo, intrăm pe teritoriul esti­­mărilor.

Potrivit unor surse din piață, valoarea 5 To Go nu a fost calculată strict pe baza rezultatelor financiare ale businessului 5 To Go Concept SRL, compania-mamă care gestionează sistemul de franciză. Dimensiunea întregii rețele (din cele aproape 150 de cafenele, doar 5 sunt proprii), precum și valoarea brandului 5 To Go au fost luate în considerare. De adă­­ugat că firma nu avea datorii în momentul tran­­zacției. Pe scurt, există indicii că Mozaik a plătit între două și trei milioane de euro pentru pachetul de 35% din acțiuni. O parte din bani au fost încasați de Savopol, o alta reprezentând majorare de capital.

Anul trecut, întreaga rețea a avut venituri cumulate de opt milioane de euro, în vreme ce compania-mamă a înregistrat aproximativ 10% din această cifră de afa­­ceri. Încasările 5 To Go provin din taxa de fran­­ci­­z­­ă de 4.500 de euro (valabilă cinci ani) pe care fie­­care fran­­cizat o plătește la intrarea în rețea și din re­­de­­ven­­ța și taxa de marketing – care, cumulat, re­­pre­­zintă 5,5% din veniturile fiecărei cafenele. La toa­­te acestea se adaugă veniturile din cele cinci unități proprii.

Pentru 2020, Savopol se așteaptă la o creștere im­­por­­tantă atât în termeni de acoperire, cât și din punct de vedere financiar. Sfârșitul de an ar trebui să aducă 100 de unități suplimentare și încă patru milioane de euro la cifra de afaceri a întregului lanț. Ritmul extinderii va fi unul extrem de alert, anul aces­­ta urmând să fie deschise, în medie, două ca­­fe­­ne­­le pe săptămână. Aici este și principala provocare pentru 5 To Go.

„Execuția este problema“, spune Vlad Bușilă. Mai concret, identificarea unor spații mici, în poziții centrale și la un nivel rezonabil al chi­­ri­­ei, nu este cea mai ușoară misiune. Iar pentru a pu­­­­tea gestiona efortul extinderii, echipa companiei-ma­­mă va crește, aceasta numărând acum 12 angajați.

Din peisaj

Loc de extindere în piață există însă. Mai ales pentru modelul de „to go“. Din ce în ce mai mulți consumatori, în special cei tineri și foarte ti­neri, au re­­nun­­țat la obiceiul de a-și mai face cafea acasă sau la birou. De asemenea, un nu­­măr tot mai mare dintre ei, de regulă fu­­mă­­torii, sunt dispuși să renunțe la confortul statului pe scaun în cafenea în favoarea socializatului în picioare în fața clădirilor de birouri. Așa că a-ți cumpăra o cafea dimineața în drumul spre serviciu sau chiar în timpul zilei devine o opțiune tot mai populară.

Tendința este, de altfel, globală. Un raport publicat în 2017 de National Coffee Association, citat de Forbes, arată că ti­­ne­­rii americani sub 35 de ani, care își consumă ca­­fea­­ua în mișcare, sunt cei care ali­­men­tează creșterea pie­­ței.

Anul trecut, grupul britanic de consultanță Alle­­gra, specializat în retail și HoReCa, indica modelul „to go“ drept unul dintre factorii de succes pentru pia­­ța românească în perioada următoare. Studiul a fost realizat în 2019 pentru 5 To Go. Un alt factor de suc­­ces rezidă în experiența pe care cafeneaua o ofe­­ră consumatorului. Cu cât relația dintre vânzător și client este mai umană, cu atât rata de retenție va creș­­­te. Revenind la exemplul Daianei Tănase, aceasta spu­­ne că în doi ani de operare a ajuns să se știe cu mulți dintre clienți.

Cu alte cuvinte, relația cu aceștia nu se limitează exclusiv la vânzarea unui pahar de ca­­fea. Allegra vede însă și o vulnerabilitate în toată aceas­­tă efervescență de pe piața cafelei, estimată la pe­s­­te 1,2 miliarde de euro: apariția tot mai multor ju­­cători riscă să ducă la saturație. Iar în acel moment, probabil că va începe o tendință de consolida­­re.

Paharele de unică folosință în care este servită cafeaua sunt imprimate cu desene în stilul pop-art

Până acum, s-au încheiat prea puține tranzacții semnificative în acest domeniu. În urmă cu cinci ani, AmRest, un grup polonez care operează zece branduri de restaurante și cafenele în 25 de state, cum­­păra cu 16 milioane de euro operatorul brandului Starbucks în România și Bulgaria, compania gre­­ceas­­că Marinopoulos, aflată în acel moment în dificultate. De anul trecut, AmRest operează și brandul Burger King.

Din punctul de vedere al veniturilor, Starbucks ră­­mâ­­ne liderul incontestabil al pieței de baruri și ca­­fe­­ne­­le, cu o cifră de afaceri de peste 26 de milioane de euro în 2018, cel mai recent an de raportare a rezultatelor financiare. Anul trecut, numărul ca­­fe­­nelelor Starbucks a continuat să crească, depășind 50 de unități, creștere care se va reflecta cu siguranță și într-un avans al veniturilor.

Starbucks nu este doar un brand de suflet pentru adolescenți, ci și un indicator de apartenență la clasa medie. Prețurile mari – un latte costă de trei ori mai mult decât la 5 To Go – și nivelul ridicat al chi­­riilor, pe care operatorul brandului le plătește pentru spații generoase, amplasate în zone centrale, re­pre­zintă vulnerabilități demne de luat în seamă.

Perspectiva

Până la o veritabilă consolidare a pieței, totul se discută în paradigma deschiderii de noi unități. În această schemă de gândire se află atât Radu Savopol, cât și Vlad Bușilă, noul său partener de la Mozaik Investments. Investitorii vor sta în companie între trei și cinci ani, perioada clasică pe care o petrece un fond de creștere în acționariatul unei companii achiziționate.

După acest orizont de timp, 5 To Go ar putea fi vândut tot către un fond de investiții destinat unor companii de talie mai mare sau unui investitor strategic, nefiind obligatoriu ca acesta să vină din zona cafelei. Tranzacția prin care Unilever a cumpărat anul trecut 75% din acțiunile producătorului și retailerului de mâncare sănătoasă Frufru poate fi un reper în acest sens.

Până la următorul exit, Radu Savopol are însă o mi­­siune paradoxal complicată. Are resursele necesa­­re unei dezvoltări agresive, însă trebuie să facă față limitărilor din piață – mai ales dificultății de a găsi spații bune în centrul orașelor și de a recruta personal de calitate. Răspunsurile ar putea să le gă­­seas­­că însă – cum altfel? – la o (altă) cafea. To go.

Pe înțeles

Fondurile de private equity sunt finan­­ța­­te de familii bogate sau instituții finan­­ciare care caută, pe termen mediu, randamente mai mari decât cele generate de depozitele bancare și de piața de capital.

  • CINE. Mozaik Investments este un fond de private equity de creș­­tere. După cum o spu­­ne și numele, aces­­ta se implică în companii validate de piață care au nevoie de resurse pentru extindere.
  • CE. Pe lângă investiția în 5 To Go, prima din România, Mozaik Investments a mai investit în Golden Rock Studios, un producător de jocuri online, și Airborne Technologies, un fur­­nizor de servicii personalizate de supraveghere.
  • UNDE. În afară de acesta, pe piață mai sunt active Morphosis Capital sau Equiliant Capital, deținut de frații Dragoș și Adrian Pavăl, proprietarii lanțului de bricolaj Dedeman.

Acest articol a apărut în numărul 82 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.