Culisele rupturii dintre Altex și eMAG. Cum va arăta competiția pe piața electronicelor și electrocasnicelor

Carmen Constantin 10/09/2019 | 09:03 Digital
Culisele rupturii dintre Altex și eMAG. Cum va arăta competiția pe piața electronicelor și electrocasnicelor

Parteneriatul dintre giganții comer­­țu­­lui electronic românesc a luat sfâr­­șit la fel de abrupt și de surprinzător cum a început, acum nici un an și ju­­mă­­tate. Altex și eMAG nu au reușit să profite de pe urma colaborării. Ruptura lor poate duce în schimb la o com­­petiție mai ascuțită, cu efecte be­­ne­­fice pentru consumatori.

Acest articol a apărut în numărul 73 (9 – 22 septembrie 2019) al revistei NewMoney

 „Puteți să căutați și pe eMAG, nu găsiți mai ieftin și, oricum, modelul acesta de laptop este doar la noi. Și pe eMag dacă l-ați fi căutat, tot noi l-am fi vândut.“ Liviu G. este unul dintre asistenții de vânzări care-și fac treaba într-un magazin Altex dintr-un complex co­­mercial din vestul Bucureștiului. La 20 și ceva de ani are o mulțime de certitudini, despre ce laptop e mai rapid ori mai lent, numărul de giga din me­­mo­­riile RAM, diferențele dintre stoca­­rea pe disc și cea de tip flash și mai ales despre locul în care poți găsi cel mai bun raport dintre calitate și preț în privința laptopurilor. Și nu numai.

A auzit despre ieșirea Altex de pe platforma eMAG, dar nu știe exact ce importanță să-i dea. În magazinul plin de lume, deși e duminică și sfârșit de va­­canță, Liviu G. se abține să spună ceva rău despre platforma de comerț părăsită de firma la care lucrează. Singurul lucru care îi „scapă“ e că cine cum­­pără laptop ieftin, fără sistem de operare, să aibă grijă de la cine obține licența, pentru că „pe eMAG sunt mulți care promit și nu livrează, și nimeni nu face nimic în privința lor“. „Să aveți grijă, doamnă, să vă uitați la recenzii“, își mai sfătuiește el clienții.

 CONFLICTUL DIN CULISE. Despărțirea dintre Altex și eMAG poartă toate semnele unui divorț în care ambele părți fac eforturi să se arate civilizate, dar lasă să se întrevadă, în culise, un conflict în toată regula. Când sunt întrebați despre motivele separării, oficialii de la Altex și de la eMAG sunt direcți, dar politicoși.

De vină este „creșterea semnificativă a comisioanelor practicate de eMAG, aspect ce ar fi condus la imposibilitatea Altex de a-și ține promisiunea către clienți, de a oferi cel mai mic preț din România la toate produsele, o promi­­siune pentru ținerea căreia toți angajații Altex depun constant eforturi“, spune Florin David, director e-commerce la Altex.

„Noi ne-am fi dorit ca Altex să beneficieze în continuare de oportunitățile dezvoltate de Marketplace eMAG, apreciem colaborarea cu ei de până acum. Având în vedere investițiile pe care le facem în dezvoltarea serviciilor pentru clienți, în dezvoltarea brandului eMAG, a traficului și a platformei Marketplace, oportu­­ni­­tățile sunt foarte mari prin extinderea în toate categoriile de produse, dar și interna­țional, unde lansăm constant noi servicii. Pragmatic, cred că au mai mult de câș­­ti­­gat dacă vor vinde prin eMAG Marketplace, noi îi așteptăm oricând înapoi“, re­­plică Iulian Stanciu, CEO la eMAG.

Când vine vorba despre eventualul impact asupra vânzărilor pe care decizia de retragere l-ar putea avea, încep să se vadă colții. „Suntem încrezători că viziunea Altex de a pune clientul în centrul acțiunilor noastre (…), promoțiile atractive, serviciile care aduc plusvaloare (consultanță la alegerea produsului, garanție, service, livrare la domiciliu pentru produsele grele, pentru care avem angrenate echipe de câte două persoane) (…), vor continua să imprime un ritm accelerat pozitiv al businessului, în creștere față de anul trecut“, spune Florin David.

De cealaltă parte, Iulian Stanciu se declară convins că nu platforma lui e cea care va suferi. „Altex a avut un interes în creștere, au crescut până la 1.000 de produse, au avut vânzări în creștere. Po­­ten­­țialul era probabil mult mai mare, vân­­zările lor reprezentau aproximativ 0,1% din vânzările totale“, precizează Iulian Stanciu.

 DISCUȚII FĂRĂ ACORD. Semnele de nemulțumire apăruseră de ceva timp, doar că, după cele câteva runde de negocieri, cele două părți s-au înțeles că nu se pot înțelege. „Ca în orice relație comer­­cia­­lă, au existat discuții, care nu au condus însă la un acord“, spun cei de la Altex.

CEO-ul de la eMAG dă și unele detalii. „Au fost negocieri câteva luni. Din aprilie, am avut discuții pentru a duce comisioa­­nele mai mici către grila de comisioane. Această grilă nu s-a modificat, dar, în cazul Altex, comisioanele inițiale erau sub această grilă, tocmai pentru a le fi mai ușor să dezvolte acest canal. În total, am avut trei negocieri în urma cărora sellerii au decis să rezilieze contractul“, preci­­zează Iulian Stanciu.

Acesta ține să explice și că „modelul Marketplace este construit exclusiv pe bază de comision, fără alte taxe: chirii, taxe de raft, de listare, afișare etc. Comi­­sionul acoperă investițiile majore făcute de eMAG în servicii pentru clienți, servicii pentru selleri, creșterea traficului și a brandului eMAG. Nivelul comisioanelor este sub al celor practicate de alte platforme mari concurente“, iar exemplul pe care îl dă Iulian Stanciu oferă și un indiciu privind modelul pe care eMAG încearcă să-l urmeze: Amazon.

Mai e mult până departe, iar „discuția, în zilele noastre, este despre comerțul omnichannel, în care magazinele tradi­­țio­­nale se dezvoltă rapid în online și magazinele online deschid magazine fizice“, explică Florinel Chiș, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). „eMag este încă mult sub nivelul magazinelor mari din offline (Altex, Carrefour, Kaufland), iar comerțul online are încă mult de crescut. De asemenea, se dezvoltă tot mai mult o piață unică digitală, astfel încât orice consumator poate cumpăra de la orice comerciant online din UE. Ne-am dori ca tot mai mulți comercianți online din România, printre care și eMAG, să se dezvolte rapid local și internațional pentru a fi competitivi în fața concurenților mari globali“, spune reprezentantul retailerilor.

Nu ambiția lipsește, atât la Altex, cât și la eMAG. Iulian Stanciu spune că platforma de comerț se apropie de 30.000 de selleri în toate țările în care e pre­­zen­­­tă, cu un ritm de peste 1.000 de selleri noi pe lună.

Altex se declară „lider de piață“, iar ca orice „lider puternic, suntem în întrecere doar cu noi înșine, dorind, prin tot ce facem, să fim cei mai buni, să venim mereu în întâmpinarea nevoilor și dorin­­țelor clienților noștri, oferindu-le acces la teh­­no­­logie relevantă, produse care să le ușureze viața și servicii care aduc plusvaloare“. Oficialii companiei amintesc că și-au diversificat gama de produse de doi ani, iar „clienții pot să achiziționeze, pe lân­­gă categoriile consacrate − electrocasnice, aer condiționat, telefoane și co­­mu­­nicații mobile, televizoare etc. −, și categorii noi, precum auto (anvelope, piese și consumabile auto), produse pentru casă, iluminat, bricolaj, cosmetice, produse pentru voiaj“ etc.

 CREȘTERE DE 30%. Competiția dintre Altex și eMAG e cât se poate de naturală, susține reprezentantul retailerilor online. „Altex este cel mai mare comerciant de electronice din România de mulți ani. Mai degrabă eMAG a reușit în ultimii ani să devină un concurent pentru Altex“, spune Florinel Chiș. În caz că mai există vreun necredincios, el dă asigurări că, și în ciu­­da instabilității fiscale, „comerțul online este într-o creș­­te­­re constantă, iar acest trend se va men­­ține și în următorii ani“.

Potrivit datelor ARMO, „comerțul online a crescut anul trecut cu 30% față de anul anterior, până la 3,6 miliarde de eu­­ro“. Sursa mai arată că acest avans este susținut de creșterea vânzărilor pe segmentul telefoanelor inteligente, de „dezvoltarea și diversificarea serviciilor de livrare prin investițiile făcute de curieri“ și de „dezvoltarea modalităților de plată“. Vești cât se poate de bune pentru marii retaileri electronici. eMAG, companie deținută de un fond de investiții din Afri­­ca de Sud, Naspers, și de Iulian Stanciu, a obținut statut de „unicorn“ anul trecut (valoarea de piață de peste un miliard de dolari), iar Iulian Stanciu spune, fără mo­­destie, că „firma crește în toată regiunea și are ca obiectiv atingerea a două miliarde în trei-patru ani“.