Cu pielea la saramură

Auzisem de Nassim Nicolas Taleb, dar citisem prea puțin – spre nimic – din scrierile lui. Eseistul și filosoful cu origini orientale a devenit celebru după publicarea în aprilie 2007 a volumului „Lebă­da neagră“. Cartea analizează impactul pe care îl au evenimentele excepționale, care – evident – sunt greu sau chiar imposibil de prevăzut.  După aproape un an și jumătate de la publicarea acesteia izbucnea criza financiară. Din acel moment, Taleb a devenit un fel de profet al crizelor financiare.

În octombrie, în timp ce îl intervievam pe unul dintre cei mai bogați români din SUA, George Haber, pentru un cover story publicat în această revistă, milionarul orădean îmi mărturisea că Nassim Taleb este unul dintre gânditorii săi pre­ferați. Și-a argumentat preferința pentru autorul „Lebedei negre“ cu titlul unui articol publicat pe Medium.com: „The Intellectual Yet Idiot“ („Inte­lectual totuși idiot“). De atunci am început să-i citesc articolele și îi mulțumesc lui George în gând, de fiecare dată când apare un text nou.

Taleb promovează acum capitole din urmă­toarea sa carte din seria „Incerto“ din care face parte și bestseller-ul amintit anterior. Este vorba despre „Skin in the Game“ („Cu pielea la sara­mură“). Pe scurt, cartea evidențiază virtuțile cu­noașterii prin contactul nemijlocit cu realitatea, mult mai folositoare decât învățământul acade­mic abstract. Chiar în timp ce documentam cover story-ul din numărul curent al revistei despre mis­teriosul acționar principal al RCS&RDS, am dat peste un articol care se potrivea de minune cu textul nostru.

FIUL PĂMÂNTULUI. Autorul vorbește despre Anteu, fiul lui Poseidon și al Geei, un personaj violent cu o preocupare revoltătoare: provoacă la trântă trecătorii care îi ies în cale și îi zdrobește fără milă. Secretul lui Anteu este că își extrage forța din contactul nemijlocit cu Pământul (Geea) care este chiar mama sa. Desprins de solul protector, Anteu poate fi înfrânt relativ ușor. Este o metaforă pentru liderii politici care iau decizii fără să aibă contact cu lumea reală.

La polul opus, Zoltán Teszári, fondatorul celui mai mare grup românesc din telecom – perso­na­jul principal al po­veș­tii noastre –, este un antreprenor legat trup și suflet de businessul său. Cu alte cuvinte, el este un exemplu perfect pentru cei care își pun pielea la sara­mură, ca să men­ți­nem terminologia autorului.

Un alt text – „Chirurgii nu ar trebui să arate a chirurgi“ – dezvăluie metoda prin care îi deo­se­bește pe neaveniți de profesioniștii adevărați. Taleb spune că, dacă are de ales între un chirurg elegant cu mâini fine și un altul cu înfățișarea unui măcelar, îl va prefera pe al doilea. Motivul e simplu: cei care joacă rolul profesiei lor sunt pre­ocupați mai ales de menținerea aparențelor, și mai puțin de contactul (de multe ori dur) cu rea­li­tatea. Prin aceasta, explică de ce directorii gene­rali au înfățișare de actori, iar antreprenorii arată ca niște oameni obișnuiți.

Dacă, în materie de aparențe vestimentare, pu­blicul poate fi prostit, atunci când vine vorba de a stima statul sau averea cuiva, există un senzor colectiv care deosebește impostorul de merituos. Taleb spune că, în general, oamenii acceptă inferioritatea față de un star rock precum Bob Dylan, care și-a câștigat banii și prestigiul punându-și pielea la saramură, însă încearcă un sentiment de frustrare față de politicienii milionari.

În aceeași logică, spune Taleb, este surprin­ză­tor cum, în bogata Elveție, o treime din populație a votat în favoarea unei legi menite să plafoneze salariile mana­gerilor. Explicația? „Oamenii îi dis­prețuiesc pe cei care câștigă o avere din salariu sau, mai bine spus, pe salariații care câștigă mai mulți bani.“

FĂRĂ CONTROL. Marea problemă a celor care se îmbogățesc – și putem specula că e vorba mai ales de cei din a doua categorie – este că pierd întru totul legătura cu concretul. Taleb rememo­rează cum a plecat flămând după un prânz la un restaurant pretențios unde a fost invitat de un apropiat cu dare de mână. În locul mâncărurilor fără gust ar fi preferat de o mie de ori o pizza sau un hamburger de 20 de ori mai ieftin. În acest caz, morala este că bogații pierd controlul pro­priilor preferințe și se lasă pe mâna vânzătorilor care mar­ketează produse inutile. În limbaj brutal, bo­gă­­ția (uneori) tâmpește.

A fi bogat poate deveni un sport periculos, având în vedere că hoții nu „vizitează“ case mo­deste și sunt șanse mai mari ca otrava să fie băută dintr-o cupă au­rită decât dintr-una obiș­nuită. Vorba romanilor, venenum in auro bibitur.

TONUL FACE MUZICA. Cartea va aduce o per­spectivă proaspătă asupra principiilor de mana­gement și – e de așteptat – ar putea restrânge ca­tegoria „intelectuali totuși idioți“. Până la urmă, sunt lucruri cunoscute, dar paralelele mitologice și stilul direct aduc sarea și piperul. Poftă bună!

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.